Veulenboek- versus stamboek papier.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:17

Kitten schreef:
...een blauw papier. In de verkoop vertaalt zich dat vaak in een veel lagere waarde, zeker als het veulen een merrie is.


Ach, voor de fokkerij heel misschien, maar voor de sport zeker niet.
bovendien; bij een veulen uit een merrie met slechts een veulenboekpapier kan je nog iets erbij dromen; de stamboek merrie was zeker weten niet 'goed' genoeg voor 'ster':)*

(ps; ik ben 1 van die mensen die geen waarde hecht aan de kwnp-ster)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:15

astridh schreef:
nou, ik heb de merrie toch liever ster dan niet hoor. Ook al hecht je er zelf geen waarde aan, de markt doet dat wel dus indirect heb je er wel mee te maken.

Als je overigens helemaal geen waarde hecht aan de mening van de kwpn-keurmeesters (dat maak ik er dan maar even uit op), waarom ga je dan wel met je veulen naar de keuring Verward .


In praktijk zal een paard nauwlijks ene euro meer opleveren met ster dan zonder ster; ster klinkt leuk, maar heeft geen meerwaarde op de prijs van het dier. En ster alleen is een heel marginaal plusje ten opzichte van stamboek als het gaat om fokken. Dan heeft PROK toch een veel grotere meerwaarde....

Waarom ik met mijn merrietje naar de keuring ben gegaan... hmmm, achteraf; vlaag van verstandsverbijstering. Schele knollen werden ster, mijn ranke beestje vond men 'onder de maat'. Keurmeesters met een kwpn bril op zijn te veel op cijfertjes gericht - dieren onder de 1.65m. worden niet serieus genomen. Op beweging was mijn merrie ster, maar op maat dus niet.
Waarom ik in eerste instantie uberhaupt ben gegaan; om het eens mee te maken. De merrie is de moeite waard.
Het veulen vond men bij het kwnp trouwens ook maar marginaal.... Scheve mond
Het zal wel aan mij liggen Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:09

Ja precies; als die verdraaide kleintjes zich zo in the picture presteren.. dan MOETEN ze wel....

Maar kom maar niet met een 3jarige aan die kwalijk 1.63m. meet... je wordt nog net niet met de nek aangekeken.
Ik ben heel benieuwd of Jikke ster is, en zo ja, of zij het geworden is VOOR de prestaties kwamen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 16:21

Sjuimpje schreef:
Piet,
ik hoor dat argument vaak, maareh (sorry als ik nu mensen voor de schenen schop) ik vind dat dus vaak een smoes. De merrie komt vaak toch kwaliteit tekort en dan verschuilen mensen zich achter dat soort uitspraken.
.


voor sommigen van ons is de mening van de ster-commissie van het kwpn niet zaligmakend; ik zie in mijn directe omgeving stermerries waar ik geen bod op durf uit te brengen omdat ik bang ben dat ik dan de eigenaar ben... en stamboekmerries waar ik graag wat mee zou willen ruilen....

Het moet maar net je smaak zijn, dat wat het kwpn ster maakt....
En ondanks al de betogen in de Ids, nee ik geloof niet dat het kwpn de enige juiste bouw van het paard voorstaat. Er zijn vast net zoveel prestatiepaarden niet kwpn-ster als wel (interessant voor een onderzoekje )

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers