afspenen: uierzwelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
drecaise
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

afspenen: uierzwelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-04 23:42

Vandaag heb ik mijn merrie en haar veulentje definitief gescheiden. Het veulentje staat op stal en gaat over twee weekjes naar de opfok. Aangezien het een lange reis wordt voor de kleine speen ik hem eerst af zodat hij wat minder gestressd is tijdens het vervoer. (Op aanraden van de fokker waar die in de opfok gaat).

Mijn merrie staat nu bij een ander koppel pony's (Helaas mochten ze niet al eerder daarbij zodat m'n merrie echt helemaal over de zeik is nu Huilen ) Alleen ze heeft na een kleine 6 uur al een uier die heel erg gespannen is. Ik mag er ook niet aankomen van d'r dus het zal wel erg onplezierig aanvoelen. Ik ben heel erg benieuwd hoe lang het duurt voordat die uierzwelling afneemt. (Ze staat dus op de wei nu, wat in dat opzicht niet geweldig is, heb ik gelezen) Iemand die dat weet?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:22

Wat je kan doen is het uier op tijd afspuiten met koud water, niet meteen de harde straal erop want het uier doet erg zeer.
Ook wat beweging zal het uier doen slinken maar dan moet je dat wel kunnen want de merrie moet wel handelbaar zijn.
Het is beter om krachtvoer even achterwege te laten en de merrie op hooi zetten dus ruwvoer waar zo min mogelijk eiwitten in zitten.
Sommige willen ook de merrie wel zonder water zetten maar ik zelf ben daar erg op tegen.
Wanneer het uier afneemt is moeilijk te zeggen bij mijn merrie werd het na een week minder pijnlijk maar opeens na 1 1/2 week nam het uier weer toe en kwam er ineens weer melk uit.
Ik denk voordat het goed gaat indrogen dat je gauw een maandje verder bent.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:28

Nadezda heeft de beste tips gegeven. Veel stappen, weinig krachtvoer

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:56

Klopt, veel stappen, bvk geen krachtvoer, alleen hooi en indien mogelijk
met een zachte straal afspuiten. Een vette wei is op dit moment ook geen beste oplossing ivm het eiwit, een kale wei of een paddock als die voorhanden is, is een betere oplossing. succes.

drecaise
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 01:18

Ze zit nu op anderhalve week en d'r uier is al goed geslonken. Ze heeft op een erg kale wei gestaan gestaan dus dat zal wel het meeste geholpen hebben.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 01:21

Wow, nu al afspenen !! Wow!
Onze veulens moeten nog geboren worden Verward

Mja idd wat Nadezda zegt. Weinig krachtvoer en veel beweging...

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 01:22

nadezda schreef:
Wat je kan doen is het uier op tijd afspuiten met koud water, niet meteen de harde straal erop want het uier doet erg zeer.
Ook wat beweging zal het uier doen slinken maar dan moet je dat wel kunnen want de merrie moet wel handelbaar zijn.
Het is beter om krachtvoer even achterwege te laten en de merrie op hooi zetten dus ruwvoer waar zo min mogelijk eiwitten in zitten.
Sommige willen ook de merrie wel zonder water zetten maar ik zelf ben daar erg op tegen.
Wanneer het uier afneemt is moeilijk te zeggen bij mijn merrie werd het na een week minder pijnlijk maar opeens na 1 1/2 week nam het uier weer toe en kwam er ineens weer melk uit.
Ik denk voordat het goed gaat indrogen dat je gauw een maandje verder bent.


Iid goede tips. Minder water helpt heus wel. Ik zeg wel MINDER water en dus niet GEEN water. Als je een drinkbak hebt op de waterleiding, sluit je deze besteven af, en geef je gewoon op bepaalde tijdstippen water. Dus iets gecontroleerder. Iig veel succes Knipoog

drecaise
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 01:48

nou dorst lijden hoeft ze niet.., ze drinkt lekker uit de sloot.

Overigens is m'n veulen op 28 december geboren, dus 't ventje is 5,5 maand. Veel succes met jullie veulens!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 03:02

drecaise schreef:
nou dorst lijden hoeft ze niet.., ze drinkt lekker uit de sloot.

Overigens is m'n veulen op 28 december geboren, dus 't ventje is 5,5 maand. Veel succes met jullie veulens!


Dus de merrie heeft gewoon weidegang. Dat is ook al een zeer pluspunt Knipoog

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 07:50

Heb jij een apart ras, dat je een veulen hebt op 28 december, of was dit een ongelukje?

drecaise
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 12:06

Ik heb vorig jaar juli een merrie gekocht, volgens zeggen niet drachtig. Alleen werd die buik wel erg dik. Toen hebben we de veearts erbij gehaald in september. Ik zal zijn gezicht nooit vergeten bij de opmerking: "Als het een kleintje is kan die over een maand al komen". Knipoog

(Nou is het geen kleintje hoor, want moeders is 1,30m en hij al hard op weg naar de 1,20m)
Maar meer ongelukje kan denk ik niet

Citaat:
Dus de merrie heeft gewoon weidegang. Dat is ook al een zeer pluspunt


ja, d'r kleintje staat nu even op stal. Eind van de week verwacht ik telefoon van de opfok over wanneer die daar heen kan. (Blij als dat allemaal achter de rug is en die vrolijk in de wei loopt)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:24

In ieder geval een onverwacht leuk(laat) kerstcadeautje. Succes.