Hoe een veulen voorbrengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:55

In België of Nederland? Stamboek?


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:16

hoe het nu gaat bij het BWP weet ik niet maar vroeger werden de veulens voorgesteld aan de hand. Dus ook het draven en stappen. Ik kan je zeggen dat dat draven en stappen nergens op geleek. Zeker niet met hele jonge veulens. voorbrengens meerdere keren op de grond zien vallen omdat het veulen ervandoor ging. *LOL*stappen deed je rechtuit van de jury weg en rechtuit er terug naartoe. Draven doe je in een driehoek. Bij het nrps wordt het veulen aan de hand naast de moeder voor de jury geplaatst. Dus veulen eerst en naast zich de merrie. stappen met het veulen gebeurde op de binnenste zijde van de driehoek en bij het draven laat je veulen gewoon los en ga je met de merrie in een rustig drafje weg in een vierkant gaan lopen. Heb je geluk dat je veulen een echte showbink is uit zichzelf dan hoef je echt niet veel te doen enkel wat oefenen aan het opstellen voor de jury en het leren stappen aan de hand. heb je een veulen dat niet zo'n showbink is moet je wel eens oefenen om te zien waarop hij het best reageert. Zwaai van de zweep (geen tik) of het rammeldoosje.


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:17

vergeet ik nog te melden dat bij de meeste stamboeken de veulens toch wel gevlecht worden. Bij het NRPS is dat zelfs verplicht.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:27

Tja Radetzky was ook zo en dus hebben wij wat geoefend in het naast zijn moeder stappen. plaatsen voor de jury was geen probleem voor meneer hoe meer aandacht hoe beter. Ik heb liever zo ene dan eentje die aan moeder kleeft maar zich dan ook niet laat zien in de draf zoals Ramona vorig jaar deed al moet ik bekennen dat het arme ding moe was van de reis en de warmte speelde ook wel een rol. Is ondertussen een gekke jaarling geworden en Radetzky de showbink een goedgekeurde hengst Haha! . Alles heeft zo zijn voordelen en nadelen.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:06

het stappen wel het draven niet omdat ze toch vrij mogen rondlopen en op vreemd terrein blijven de meeste veulens toch wel bij hun moeder. Of je moet een echte macho hebben die het terrein liever zelf verkent maar zolang de merrie zelf toertjes loopt blijven ze bewegen en tonen dan in de meeste gevallen wel hun beste kanten. Mocht het veulen echt hardnekkig zijn zou ik misschien toch even aan de hand oefenen voor het draven maar mijn ervaring is dat dit meer geklooi is dan dat het goed werkt.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 07:32

Jan gewoon zelf doen. Ik denk niet dat je zo onvoorbereid te werk zult gaan. En geloof me bij de veulens houden ze de premie's wel bij in het stamboek zelf. Het komt wel niet op het papier maar het komt wel in de databank in het stamboek terecht. Dit is bij het NRPS toch zo. en ik moet zeggen we zijn altijd eerlijk behandeld bij het NRPS. Een goed veulen is een goed veulen. Een 2de premie als veulen wilt niet zeggen dat ze geen ster kan worden op 3 of 4jarige leeftijd. Heb ik persoonlijk ondervonden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers