Jong paard keuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Jong paard keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:46

Ik heb geen idee waar ik dit moet plaatsen maar omdat het een vraag is met betrekking op het papier zet ik het hier.

Schitterend papier (keur, preferent, enz)
vader, en moedersvader zijn erg interesant.
Jouw doel, sport en fok.
Het betreffend paard zit in de leeftijdsklasse o tot 2.

Je koopt dus een jong paard met een bepaald doel. Ik neem aan dat je daar ook rekening mee houd met het keuren.
Hoe of wat laat jij keuren(of niet) en waarom.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:48

Ik ben een schijterd, dus ik laat voor de zekerheid alles keuren. Weet wel dat dat ook geen garanties geeft, maar ik zou mezelf 100x voor mijn eigen kont schoppen als er later iets naar boven komt, dat ik had kunnen weten door te laten keuren.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:51

Allemaal mooi.
Maar ik heb maar een vraag ?
Hoe is dit paard als je er op zit.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:53

Dat is ook zo.
Maar de leeftijd ligt erg laag.

Het doel voor ogen telt naar mijn mening zwaarder als een gewoon leuk sportpaardje.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:53

Neuh,
ik laat dan niet keuren.
Zowiezo koop ik paarden van die leeftijd alleen als ze prijstechnisch heel interssant zijn verder vind ik vooral bij veulens een keuring nietszeggend. Er kan nog zoveel tijdens de opfok gebeuren, een OCD die er als veulen zit kan met 2 jaar weg zijn. Andersom kan het ook gebeuren.

Pas vanaf een leeftijd van 2 jaar ga ik keuren.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:54

ceasario schreef:
Allemaal mooi.
Maar ik heb maar een vraag ?
Hoe is dit paard als je er op zit.


Dat is even niet belangrijk Ceasario.
Het gaat mij om de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:55

Wat interessant is om te gaan kijken hoe de andere nakomelingen van de moeder zijn. Veulentjes keur ik ook niet, maar ik ga wel op onderzoek uit om te kijken hoe de gezondheid van de moederlijn is, je kan niets uitsluiten daarmee.........maar het geeft wel een beter gevoel Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:56

holly schreef:
Dat is ook zo.
Maar de leeftijd ligt erg laag.

Het doel voor ogen telt naar mijn mening zwaarder als een gewoon leuk sportpaardje.


Als we zo allemaal denken, jong tot zeer jong keuren.
Dan hoefde morgen het Nederlands Elftal niet aan te treden.
Waren allemaal haast afgekeurd.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:57

Dat is ook precies de reden dat ik het liefst geen veulen zou kopen. Puur omdat je zo weinig nog kan zeggen daarvan.
Ik zou dan ook niet keuren, want heeft het echt nut?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:58

Ik zou het wel doen, aangezien je wilt gaan fokken is het heel belangrijk dat je merrie gezond is. Punt 2 is dat je dat een heleboel ellende kan besparen zowel emotioneel als financieel. Maar ze is nog erg jong en dan ligt het toch iets anders.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 14-06-04 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 16:58

ceasario schreef:
Als we zo allemaal denken, jong tot zeer jong keuren.
Dan hoefde morgen het Nederlands Elftal niet aan te treden.
Waren allemaal haast afgekeurd.


Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel toch?
Als je fokt wil je het goed doen.
ALs ik daarvoor een paardje aanschaf, wil ik wel weten of ik er mee vooruit kan. Dus tevens de vraag waarop laat je keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 16:59

chantal1 schreef:
Ik zou het wel doen, aangezien je wilt gaan fokken is het heel belangrijk dat je merrie gezond is. Punt 2 is dat je dat een heleboel ellende kan besparen zowel emotioneel als financieel.


In de leeftijd 0 - 2 jaar kan er helaas nog weleens wat zitten, wat er met driejarige leeftijd niet meer zit Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:00

Misschien wel handig om te melden dat ik dus op zoek ben naar een leuke merrie, en het leuk zou vinden om in de toekomst te kunnen fokken ermee, maar dat ik dat dus nog nooit gedaan heb.
Of te wel, een blontje met vragen Tong uitsteken

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:02

Sja op die leeftijd keur ik ook niet.. heb mijn veulen ook gekocht zonder te keuren, sja meerdere mensen hebben mij dat advies ook gegeven. niet keuren het heeft weinig zin je ziet heel weinig en als je wel wat ziet kan het met 3 jaar weg zijn..

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:04

Oke laat ikhet anders vragen.
Waar moet een fokmerrie in wording aan voldoen?
En nog steeds, waar laat je op keuren?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:05

Als je toch met zoeken begint, dan eerst bij de kleur ,dan bij 5 generaties sportafstamming,( Anders is over 5 jaar niet meer in)dan met predikaten dan met het geld en dan met foto's.

Dan bespaar je de verkoper een hoop werk en ergenis. Knipoog
Laatst bijgewerkt door ceasario op 14-06-04 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:07

Kijk aan dat soort naaste informatie heb ik ook wat.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:08

Pipo schreef:
In de leeftijd 0 - 2 jaar kan er helaas nog weleens wat zitten, wat er met driejarige leeftijd niet meer zit Haha!

Ook juist, maar andersom ook.
Als je nu een paard en je laat hem klinisch keuren voor een verzekering, dan is je probleem toch opgelost.
Eens het paard verzekerd is, heb je toch de zekerheid dat je je investering niet voor niets gedaan hebt. Natuurlijk komt het voor dat je later een probleem vindt maar even dikwijls of misschien nog meer kom je er nooit achter voor het dier op leeftijd is.
Ik had bv vorig weekend klanten die zochten een paard dat moest kunnen dienen voor Z dressuur, moest niet te groot zijn maar dus wel kunnen lopen. Ik heb zo´n paard maar dan mag het niet eens €4500 kosten want dat is als teveel. En toen ik zei dat hij nog niet gekeurd was, vonden ze het al helemaal te duur. Dan kan je toch echt geen paard meer verkopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:10

ceasario schreef:
Als je toch met zoeken begint, dan eerst bij de kleur ,dan bij 5 generaties sportafstamming,9 Anders is over 5 jaar niet meer in)dan met predikaten dan met het geld en dan met foto's.

Dan bespaar je de verkoper een hoop werk en ergenis. Knipoog


Cynisch mag ik hopen of niet Haha!

Paard moet je gewoon aanstaan, als fokmerrie is het belangrijk om uit een prestatierijke stam te kopen, maar dan nog is het wat jij wil. Niet iedereen wil gelijk met het beste uitgangspunt beginnen te fokken!

Gezondheid is het belangrijkste! En verder moet het dier aan jou eisen voldoen. Budget is ook een belangrijk punt, want voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is er tegenwoordig niet meer bij.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:13

En ik maar denken dat een fokmerrie aan heel veel eisen moet voldoen.
Dat is dus niet zo?

Even op een rijtje hoor;
- Ze moet mij aanstaan (komt voor de bakker Knipoog )
- Ze moet een goed papiertje hebben (wat vinden jullie een goed papier?)
- Ze moet gezond zijn (daarvoor laten we dus keuren)
- Het doel van fokken moet in de lijn terug te vinden zijn?
Mis ik nog iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:13

alabastro schreef:
Ook juist, maar andersom ook.
Als je nu een paard en je laat hem klinisch keuren voor een verzekering, dan is je probleem toch opgelost.
Eens het paard verzekerd is, heb je toch de zekerheid dat je je investering niet voor niets gedaan hebt. Natuurlijk komt het voor dat je later een probleem vindt maar even dikwijls of misschien nog meer kom je er nooit achter voor het dier op leeftijd is.
Ik had bv vorig weekend klanten die zochten een paard dat moest kunnen dienen voor Z dressuur, moest niet te groot zijn maar dus wel kunnen lopen. Ik heb zo´n paard maar dan mag het niet eens €4500 kosten want dat is als teveel. En toen ik zei dat hij nog niet gekeurd was, vonden ze het al helemaal te duur. Dan kan je toch echt geen paard meer verkopen!


Je kunt het dier wel klinisch keuren, maar jonge paarden zijn 9 van de 10 klinisch goed. Als je dan het dier met 4 jaar wil verkopen, en deze is rot op de poten maar niet kreupel, heb je helemaal niets aan die verzekering.

Wil je uitsluiten dat je rontgenologisch problemen krijgt, dan moet je een driejarige kopen en deze rondom op de foto zetten.

Verder qua prijs ben ik met je eens: Particulieren die willen een donkerbruine goed bewegende ruin van ong 1.68, liefst met een sprekende afstamming erbij, en superbraaf en zeer fijn te rijden. Alleen mag ie niet meer dan 3000 euro kosten..........tja.....ik wens ze altijd veel succes met de zoektocht, en mochten ze er een vinden mogen ze me altijd bellen..........iedereen wil zo paard namelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:14

holly schreef:
En ik maar denken dat een fokmerrie aan heel veel eisen moet voldoen.
Dat is dus niet zo?

Even op een rijtje hoor;
- Ze moet mij aanstaan (komt voor de bakker Knipoog )
- Ze moet een goed papiertje hebben (wat vinden jullie een goed papier?)
- Ze moet gezond zijn (daarvoor laten we dus keuren)
- Het doel van fokken moet in de lijn terug te vinden zijn?
Mis ik nog iets?


Voor de een moet de merrie aan heel veel eisen voldoen, voor de ander niet. Het is met fokken gewoon persoonlijke smaak en emotie. Niemand kan jou vertellen wat je wel moet doen of niet moet doen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 17:16

Pipo schreef:
Verder qua prijs ben ik met je eens: Particulieren die willen een donkerbruine goed bewegende ruin van ong 1.68, liefst met een sprekende afstamming erbij, en superbraaf en zeer fijn te rijden. Alleen mag ie niet meer dan 3000 euro kosten..........tja.....ik wens ze altijd veel succes met de zoektocht, en mochten ze er een vinden mogen ze me altijd bellen..........iedereen wil zo paard namelijk Haha!


Oho stouterd Tong uitsteken
Doe ik het niet goed dan Cool
Ik had je natuurlijk moeten bellen
Laatst bijgewerkt door holly op 14-06-04 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:16

Pipo schreef:
Je kunt het dier wel klinisch keuren, maar jonge paarden zijn 9 van de 10 klinisch goed. Als je dan het dier met 4 jaar wil verkopen, en deze is rot op de poten maar niet kreupel, heb je helemaal niets aan die verzekering.

Wil je uitsluiten dat je rontgenologisch problemen krijgt, dan moet je een driejarige kopen en deze rondom op de foto zetten.

Verder qua prijs ben ik met je eens: Particulieren die willen een donkerbruine goed bewegende ruin van ong 1.68, liefst met een sprekende afstamming erbij, en superbraaf en zeer fijn te rijden. Alleen mag ie niet meer dan 3000 euro kosten..........tja.....ik wens ze altijd veel succes met de zoektocht, en mochten ze er een vinden mogen ze me altijd bellen..........iedereen wil zo paard namelijk Haha!


Alleen mag ie niet meer dan 3000 euro kosten...

Mag 4500 zijn . Dan is het P,L,etje (Persoonlijk lening) nog afgedekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:19

ceasario schreef:
Alleen mag ie niet meer dan 3000 euro kosten...

Mag 4500 zijn . Dan is het P,L,etje (Persoonlijk lening) nog afgedekt



Verward Verward Verward Blond Ik begrijp deze even niet Haha!