dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 01:32

Je moet rekenen op 11 maanden dracht. Dus je kunt het beste eind Mei/begin Juni gaan dekken voor een veulen in begin Mei, dan is het warmer en kan de merriee met het veulen meteen het land op, en de hele zomer buiten blijven. Als je in september zou gaan dekken dan wordt het veulen in Augustus geboren, en dan is het nog heel jong en klein als de winter begint en kan niet de hele dag buiten rennen en spelen en groot en sterk worden.

Veertien jaar is trouwens niet te oud voor de tweede dekking. Succes met de dekking.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 01:48

Mooie massieve hengst, ik hoop dat hij goed body doorfokt. Maar waarom willen kiezen jullie een NRPS-er en geen Arabier? Willen jullie het veulen zelf houden?

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 11:11

Mijn merrie heeft haar eerste veulen gehad toen ze 4 was, het tweede toen ze dertien was. Ik heb laten dekken bij een vrij vroeger hengstigheid (nl in April)( Ze was van de eerste keer drachtig dus die jaren er tussen waren duidelijk geen probleem) Dit om twee redenen: als het de eerste keer niet lukt, heb je later op het jaar nog kansen, als je pas in juni begint kan je maar twee keer dekken en is het al bijna september. Een tweede reden: zowel hengst als merrie zijn het meeste vruchtbaar in het voorjaar. Eén "nadeel", als het dadelijk lukt (wat dan weer een voordeel is) heb je in maart al een veulen en dan kan het soms nog wel erg koud zijn 's nachts. Nu ja, bij ons op de paardenmelkerij zijn nu al vier veulens geboren dus...
Veel succes.

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 11:15

ps prachtige hengst die De Vito II !

gomir

Berichten: 25547
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 12:14

Een hele mooie hengst. Ik heb hem op de hengstenkeuring gezien en hij kan leuk lopen *LOL*
Volgens mij is het trouwens zo dat bij het NRPS een veulen ingeschreven kan worden als de vader bekend is en het veulen voldoende bloed voert.
Bij pony's tot 1.47 moet het veulen dan 25% Arabisch of anglo-arabisch bloed hebben en bij rijpaarden kleine maat tot 1.57 12,5%. (maar de kleine maat willen ze bij de pony's voegen en ook 25% maken, volgens mij met ingang van komend dekjaar)
De vito II heeft 25% arabisch bloed, als je dus papieren bij het veulen wilt kun je het beste even bij het NRPS navragen. Dan is een hengst met iets meer bloed misschien verstandiger Verward

(ik heb dit uit mijn hoofd gedaan dus het kan niet helemaal goed zijn)

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 12:47

Ik vind het ook een erg mooie hengst hoor.
Ik ga mijn merrie waarschijnlijk dit jaar ook weer eens laten dekken en ik ga dat in mei/juni doen, zodat het veulen direct op de wei kan staan.

gr. marijke