Ervaring met hengstig spuiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Ervaring met hengstig spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 21:44

Ik ben erg benieuwd of hier mensen zijn die hun merrie drachtig hebben gekregen met hengstig spuiten, en wat de algemene ervaringen zijn.

Het zou kunnen zijn dat mijn merrie er 1tje is die niet drachtig wordt als ze een veulen aan de voet heeft. Ik vind dat een beetje ongeloofwaardig eigenlijk, en wil niet gaan rommelen met een verder kerngezonde hormoonhuishouding...

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?



Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 22:08

Hm... mijn merrie heeft ondertussen 4 veulens gehad, maar steeds met een jaar of meer ertussen. Vruchtbaarheid is super, steeds na 1 deksprong drachtig.

Nu wil ik haar niet meer een jaar 'leeg' laten staan, alleen lijkt dit niet te lukken. Ik denk dat het met timing te maken heeft...
En mocht het wel zo zijn dat ze om het jaar een veulen geeft, dan moet dat waarschijn zo zijn, en vraag ik me af of het verstandig is om te gaan 'rommelen'. Maar misschien zie ik spoken?

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 10:11

alabastro schreef:
Waarschijnlijk wordt ze wel hengstig maar zie je het niet omdat ze het zeer weinig of niet toont. Hoe oud is het veulen? En heb je ze laten controleren op de veulenbronst?


Mijn merrie wordt heel goed hengstig en toont dit ook duidelijk. Het huidige veulen is iets ouder dan drie maanden, hiervoor heeft ze eerder 3 veulens gehad. Bewijs voor mij dat ze goed vruchtbaar is Haha!

De veulenhengstigheid toont ze nooit, en ik ben zeker geen voorstanden van het dekken tijdens veulenhengstigheid, omdat de baarmoeder tot rust moet komen.

Ik vermoed dat we nu achter het net vissen omdat ze de hele dag op de wei hengstig staat te zijn, en tegen de tijd dat wij erbij komen kijken, we gewoonweg te laat zijn. Wat we nu doen is over 17 dagen op laten voelen, zodat de arts van binnen kan bekijken wat er zoal aan de hand is.

Ze produceert overigens wel een goed ei tijdens de hengstigheid, alleen wil het bevruchten niet zo lukken, imo een kwestie van goeie timing.

Dat je een verhoogde kans hebt op meerlingdracht na hengstig spuiten heb ik ook begrepen.

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 10:51

MarijeR schreef:
Ik zou zo'n merrie gewoon bij de hengstenhouder neerzetten. Die hebben meer ervaring met schouwen en kunnen ook veel regelmatiger schouwen en scannen. Dan kan je voor KI veel beter het juiste tijdstip bepalen.



Dat zou inderdaad een optie zijn, ware het niet dat het een hengst is die niet bij een hengstenhouder staat... We doen het nu gewoon met een dierenarts die komt scannen/opvoelen. Verder is mijn merrie niet geweldig om te vervoeren, al helemaal niet met een veulen erbij...
Maar het zou inderdaad een idee kunnen zijn om haar bij de arts neer te zetten, zodat hij haar goed kan monitoren. Wellicht de volgende cyclus...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 bezoekers