wie weet dit? (vraag over papieren en chippen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

wie weet dit? (vraag over papieren en chippen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 16:27

ik wil graag mijn merrie volgend jaar laten deken door een niet goedgekeurde hengst.maar ik wil het veulen verkopen.ik weet nu dus al
dat ik er geen papier bij krijg waarschijnlijk wel een B-register papier zoals ik vorig jaar heb gehad bij mijn andere Kwpn veulen.omdat ze natuurlijk gechipt moet worden zal ik zeker weer een DNA test moeten laten doen en die zijn erg duur.is er niet een andere manier om ze te laten chippen.omdat ik het veulen dan wil verkopen heb ik geen zin in die kosten.ik hoop dat iemand weet of er een andere mogelijk is.


[Edit Karin] titel iets duidelijker gemaakt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:32

wat ik nu ga zeggen zul je niet leuk vinden , maar waarom wil je een veulen zonder papier fokken?
er lopen zoveel paarden zonder papier rond, er zijn al zoveel paarden , zoveel zal dat veulen niet opleveren
kijk als je zelf een leuke merrie en hengst hebt en je wilt de nakomeling houden , okej wat let je?
maar wat heeft het voor nut een beestje zonder papieren bewust te fokken om dan ook nog eens te verkopen voor dat beetje geld?

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 17:17

omdat het mij niet op het papier gaat.het gaat mij om een mooi veulen.ik weet best dat er genoeg mensen zijn die geen paard willen zonder papier.maar dat was mijn vraag niet.ik wil gewoon weten of er een andere manier is.het veulen wat ik al gefokt heb heeft een B-register papier maar is een super veulen geworden.en ik vind dat ik een leuke merrie heb en er kan weer een erg leuke hengst op dus dan gaat het mij niet om het papier of geld wat ik voor het veulen krijg maar om het fokken zelf wat ik erg leuk vind.ik hoop dat je dat begrijpt want ik zit er niet echt op te wachten om nu een hele hijsa van te maken.ik wil alleen antwoord op mijn vraag.(niet boos bedoeld ofzo)

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:55

Ik heb zelf geen idee.. maar ik dacht weet je DA het misschien niet..?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:26

Ik heb mijn veulen net laten chippen. Hij krijgt dan alleen een paardenpaspoort, zonder afstamming van de ouders erop. Ik zou ook een B-register papier kunnen krijgen (omdat de vader een niet goedgekeurde KWPN-hengst is). Dit papier kon ik alleen krijgen als ik bij beide ouders DNA-onderzoek liet doen. Ik vind dat dus veel en veel te duur. En ook heel erg raar. In alle gevallen komt een veulencontroleur gewoon het veulen schetsen. De moeder is immers bekend. Ik heb vier dierenartsen die willen verklaren dat mijn Wizkid uit mijn B'elanna is gekomen, maar dat is voor het KWPN niet genoeg.

Om die reden heb ik ervoor gekozen helemaal geen papier aan te vragen. Mijn veearts maakt een verklaring (ondertekend door drie andere veeartsen) met daarin de afstamming van Wizkid. Die brief gaat bij het paardenpaspoort dat wordt aangevraagd nu hij gechipt is.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:59

tanx! aan deze info heb ik wel iets. ik vind die dna test ook te duur.(weet ik nog van vorig jaar) ik vraag me af hoe het met paarden gaat die al ouder zijn ook geen papieren hebben en dit jaar ook gechipt moeten worden.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 07:48

Simpel, hij wordt gechipt, op het paspoort komt te staan: ouders onbekent, signalement (= kleur en evt. aftekening, brandmerk, lidtekens etc) jaar waarin hij geboren is en naam en adres van de eigenaar.
Acceptgiro van ca. 66 euro wordt je toegestuurd en daarna ontvang je het paspoort.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:28

Veulens zonder papier hebben bijna geen waarde, eigenlijk slechts het slachtgeld. Uit zo´n operatie krijg je nooit je geld terug. Als je fokt met een gekeurde hengst krijg je een afstammingsbewijs en dat maakt een veulen verhandelbaar, dus als je het wil verkopen moet je een gekeurde hengst gebruiken. Al die paarden zonder papier verzieken de markt.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:42

Citaat:
Al die paarden zonder papier verzieken de markt.


Ben ik met je eens

Daarnaast wil te toch zelf ook weten wat er achter de hengst zit die je gebruikt? Je kunt aan de buitenkant ja niet zien wat erin zit!!

Zoek gewoon een leuke dekhengst die je aanspreekt en waar het dekgeld niet al te hoog van is! Knipoog



Citaat:
omdat het mij niet op het papier gaat.het gaat mij om een mooi veulen.ik weet best dat er genoeg mensen zijn die geen paard willen zonder papier.maar dat was mijn vraag niet.ik wil gewoon weten of er een andere manier is.het veulen wat ik al gefokt heb heeft een B-register papier maar is een super veulen geworden.en ik vind dat ik een leuke merrie heb en er kan weer een erg leuke hengst op dus dan gaat het mij niet om het papier of geld wat ik voor het veulen krijg maar om het fokken zelf wat ik erg leuk vind.ik hoop dat je dat begrijpt want ik zit er niet echt op te wachten om nu een hele hijsa van te maken.ik wil alleen antwoord op mijn vraag.(niet boos bedoeld ofzo)


Vinden anderen dit ook? Je fokt dit veulen immers om het te verkopen, toch? Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:47

Als je voor de markt fokt, moet je ook zorgen dat je fokt waar de markt om vraagt.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:50

alabastro schreef:
Veulens zonder papier hebben bijna geen waarde, eigenlijk slechts het slachtgeld. Uit zo´n operatie krijg je nooit je geld terug. Als je fokt met een gekeurde hengst krijg je een afstammingsbewijs en dat maakt een veulen verhandelbaar, dus als je het wil verkopen moet je een gekeurde hengst gebruiken. Al die paarden zonder papier verzieken de markt.


Nou nou ga je lekker?
Er is wel degelijk een markt voor veulens zonder papier.
Een goed veulen zonder papier verkoopt zichzelf. Een slecht veulen met papier blijft een slecht veulen met papier. Ik vind persoonlijk dat er wel heel veel waarde wordt gehecht aan een papier. Een papier is geen garantie voor een goed paard helaas. Voor het overige heb ik een KWPN-veulen uit een goede KWPN-moeder. Dit paard is per ongeluk gedekt door een niet-goedgekeurde KWPN-hengst. Ik heb alle mogelijke moeite gedaan een papier te krijgen: het paard kan in het B-register. Maar het KWPN eist bij dergelijke paarden DNA-onderzoek van moeder, vader en veulen en dat kost een enorme klap geld. Dus kies ik voor "geen papier".

Een KWPN-veulen uit een KWPN-moeder en een goedgekeurde hengst kun je gewoon de veulencontroleur laten komen, daar is ook geen DNA onderzoek nodig. Ook al heb je 10 veeartsen die onder ede willen verklaren dat het veulen uit jouw KWNP-paard komt, dan nog moet er DNA onderzoek van de moeder plaatsvinden. Ik vind het geld uit de zak klopperij

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:17

Anya"]
[quote="alabastro schreef:
Veulens zonder papier hebben bijna geen waarde, eigenlijk slechts het slachtgeld. Uit zo´n operatie krijg je nooit je geld terug. Als je fokt met een gekeurde hengst krijg je een afstammingsbewijs en dat maakt een veulen verhandelbaar, dus als je het wil verkopen moet je een gekeurde hengst gebruiken. Al die paarden zonder papier verzieken de markt.


Nou nou ga je lekker?
Er is wel degelijk een markt voor veulens zonder papier.
Een goed veulen zonder papier verkoopt zichzelf. Een slecht veulen met papier blijft een slecht veulen met papier. Ik vind persoonlijk dat er wel heel veel waarde wordt gehecht aan een papier. Een papier is geen garantie voor een goed paard helaas. Voor het overige heb ik een KWPN-veulen uit een goede KWPN-moeder. Dit paard is per ongeluk gedekt door een niet-goedgekeurde KWPN-hengst. Ik heb alle mogelijke moeite gedaan een papier te krijgen: het paard kan in het B-register. Maar het KWPN eist bij dergelijke paarden DNA-onderzoek van moeder, vader en veulen en dat kost een enorme klap geld. Dus kies ik voor "geen papier".

Een KWPN-veulen uit een KWPN-moeder en een goedgekeurde hengst kun je gewoon de veulencontroleur laten komen, daar is ook geen DNA onderzoek nodig. Ook al heb je 10 veeartsen die onder ede willen verklaren dat het veulen uit jouw KWNP-paard komt, dan nog moet er DNA onderzoek van de moeder plaatsvinden. Ik vind het geld uit de zak klopperij
[/quote]
Het is zeker geen geldklopperij. Het is noodzakelijk omdat er meer mensen zijn die anders van de zaak zouden profiteren. Je moet er niet van uitgaan dat alle mensen zo eerlijk zijn als jij en dus moet een stamboek zich daartegen beschermen.
Het probleem met paarden zonder papier is dat ze niet bruikbaar meer zijn behalve voor hobbypaard. Natuurlijk zijn die ook veel nodig maar dan wordt er ook weer verder mee gefokt en het gaat van kwaad naar erger. Als iedereen zich wilde fokken volgens de regels, dan zou de paardenmarkt weer beter lopen want dan werden de verschillen weer duidelijker. Nu vullen de paarden zonder papier de laagste prijsklasse waardoor de slechte paarden met papier eigelijk te duur aangeboden worden. Dit is niet direct een probleem bij particulieren maar vooral handelaren weten hier goed op in te spelen, waardoor de particulier weer benadeeld wordt. Wat dan weer hun eigen schuld is, want zij hebben zelf die paarden gefokt.
In elk geval zouden de gewone hobbydieren met papier makkelijker te verkopen zijn door de particulier zelf als alle paarden een afstammingsbewijs hadden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:29

alabastro"]
Het is zeker geen geldklopperij. Het is noodzakelijk omdat er meer mensen zijn die anders van de zaak zouden profiteren. Je moet er niet van uitgaan dat alle mensen zo eerlijk zijn als jij en dus moet een stamboek zich daartegen beschermen.
[/quote]

Als meerdere veeartsten willen verklaren dat een veulen uit een KWPN-moeder komt, dan is DNA-onderzoek tussen moeder en veulen geld uit de zak klopperij.

[quote="alabastro schreef:
Het probleem met paarden zonder papier is dat ze niet bruikbaar meer zijn behalve voor hobbypaard.


Ik ken geen enkele regel waarin staat dat ik met mijn paard zonder papier niet zou mogen starten. Ik kan heb gewoon door alle dressuur/spring/men/SGW-klassen rijden als ik dat wil. Het enige dat ik nodig heb is een startkaart, een paardenpaspoort en een gechipt paard. Ook bij de westernsport zie ik geen belemmeringen. Ik kan gewoon starten in de all races-klassen.

Of ik al dan niet ver kom in die klassen, wordt bepaald door de kwaliteit van mijn paard (en mijn ruiterkunst), niet door het papier. Ik ken helaas veel paarden met een vol papier die voor geen meter lopen en ronduit de kwaliteiten missen om het goed te doen in de sport. Kortom: ik vind jouw stelling onzin Lachen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:33

Daar heb je volkomen gelijk in, bovendien jouw veulen was een ongelukje.
Ik denk dat de discussie eerder ligt op het feit dat er bewust met een papierloze hengst wordt gefokt.
Op dit moment ligt de markt al plat, ook voor mooie veulens met mooie papieren en alleen de uitschieters brengen zelfs nog nauwelijks het kostenplaatje op.
Om die reden heeft mijn vriendin nu 2 jaar haar (keur)merries bij de eigen hengst (Ramiro x Keur preferent van TangeloXX) gedaan met de gedachte het brengt wel minder op maar het kost ook minder. Resultaat, mooie veulens, stuk voor stuk, maar alleen de merrieveulens is ze voor krap de slachtprijs kwijtgeraakt en de rest staat er nog, dus zeg het maar ben je dan wel goed bezig.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:44

Tja volgens mij is dat een andere discussie: nl. wordt er niet teveel gefokt in Nederland. Ik heb een merrie waarvan andere mensen zeggen dat ze er graag mee zouden fokken. Toch heb ik zelf nooit overwogen met haar te fokken. Dat er toch een veulen is (een schatje dat wel) is inderdaad een ongelukje geweest. Er zou anders geen veulen zijn.

Ik lees op bokt heel veel verhalen van mensen die een veulen willen en ook de fokkers sturen hun merries tijdens de veulen hengstigheid al weer naar de hengstenboer. Daar zet ik vraagtekens bij. De markt is per definitie al overvoerd (ook met veulens met papier) en bij veel aanbod zakt de prijs, zeker in tijden waarin het slechter gaat met de economie. Het lijkt mij dat de fokkers van paarden (met of zonder papier) daarmee zelf de prijs laag houden. Als het product schaars is, wordt de prijs vanzelf weer hoger.

Verder hoor ik hier toch vooral de argumenten die door de kleine middenstand ook gebruikt worden als zich in de buurt een prijsvechter vestigt...: lage prijzen tegen iets mindere kwaliteit. Veel mensen gaan ervoor. Het betekent dat het dure product het niet moet hebben van "dozenschuiven" maar van kwaliteit en service. Dat begint al bij het uitzoeken van de fokmerrie. Met een matige merrie (met goed papier) en een goede hengst krijg je niet automatisch een goed veulen. Kortom: de sector zal wellicht de kwaliteitseisen op moeten schroeven.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:53

DNA onderzoek is een must want ook dierenartsen hebben in het verleden bewezen dat ook zij niet allen eerlijk zijn. Een stamboek moet zichzelf beschermen tegen dergelijke praktijken.
Het is natuurlijk spijtig dat de gewone eerlijke mens de rekening betaald.
Verder bedoelde ik met hobbypaard niet dat je hem niet kan starten op eender welk niveau, maar dat de waarde en het doel van zo´n paard altijd beperkt blijft maar wel de waarde van hobbypaarden met papier opdrijft. Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Er zijn trouwens altijd uitzonderingen zoals die Braziliaan (ken zijn naam niet) die een paard kocht, wat de vuilkar in Rio de Janeiro trok, en er later hier in Lummen bij P. Postelmans de grote prijs mee won.
Het kan allemaal maar het bewust gebruik van "wilde hengsten" is niet goed voor de paardenmarkt.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 14:19

jeetje zeg,hier heb ik niet omgevraagd! ik heb twee jaar geleden gefokt met mijn merrie omdat er een erg mooie/leuke hengst op kon.ik heb dat veulen nogsteeds en ja er waren genoeg mensen die haar wilde kopen maar ik wou een veulen van mijn merrie zodat ik over een tijdje weer een rijpaard erbij heb.het fokken is mij erg goed bevallen en zoals ik al zei gaat het mij niet om het geld wat ik ervoor terug krijg.en de leuke hengsten die ik erop zou willen hebben daar word al gauw 800/900 dekgeld voor gevraagt wat ik niet 1,2,3 heb vandaar dat ik een andere manier zoek.en zoals er nou al meer gezegt hebben: een slecht veulen met slechte papier blijft een slecht veulen met papier.
maargoed ik heb al antwoord gekregen op mijn vraag.
ik heb trouwens ook jaren lang een pony gehad zonder papier waar ik helemaal niks van wist. maar ik heb wel alles met die pony geleerd en heb er erg veel plezier mee gehad.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:31

Ik meen dat DNA onderzoek per dier € 75,- kost dus dan kom je al op € 225,-.

Maar ik heb een bonte zonder papier omdat het KWPN te beroerd was om te komen schetsen en niet kon etc etc dus ik heb een volle KWPN-er met een NRPS papier zonder ouders. Maar dat gelul dat een paard een papier moet hebben voor de sport slaat nergens op een paard dat goed loopt en/of goed springt komt van zelf aan de top.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:36

Chronos schreef:
Ik meen dat DNA onderzoek per dier € 75,- kost dus dan kom je al op € 225,-.


Volgens mijn informatie was het 110 euro... Dat is dan 330...
En de dierenartskosten, en het lidmaatschap kwpn...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:39

Bloos ik praat over 3 jaar geleden maar het komt idd neer dat je dan een 500 sleuries kwijt bent Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:39

Mee eens en een papier zegt niet alles maar dat in het wilde weg fokken vind ik ook geen positieve ontwikkeling!! Er worden hele notities geschreven over paardenwelzijn. Daar is het nog niet zo super mee gesteld. Er bestaan geen paardenasiels, maar in feite is de situatie te vergelijken met die van katten: eigenaren vinden het zóó leuk om jonge katjes te krijgen dus hup fokken met die beesten, weer een nest kittens en waar komen die terecht? Er zijn te veel paarden en te weinig paardenmensen.

Niet dat dit per se op de topic starter gaat, maar ik snap het hobbyfokken niet zo..

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:48

Ik heb hier nog een rekening liggen van Van Haeringen Lab. bv. d.d. 5-09-2003 aangaande 3 DNA onderzoeken voor de prijs van 125.13 Euro. Klein rekensommetje leert; bijna 42.00 Euro per dier.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:51

Ik wou dat het nog steeds zo goedkoop was Greetje. Maar helaas, mijn rekensom all in zat ook rond de 500 euro.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:55

ik heb het hier over de kosten van het onderzoek.