bolletjes beoordeling??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

bolletjes beoordeling??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 09:23

Weer wat nieuws.
Ze kunnen niet meer met de cijfers overweg dus maar multipele gok.
Sorry hoor maar als je een paard wilt beoordelen of hij beter of slechter is dan zijn buurman, als je toch eerst een standaardwaarde c.q. gemiddelde vast moeten stellen.
Gaan we nu op natte vinger werk over?!
In princiepe maakt het mij niet uit of het nu cijfers of bolletjes zijn, maar je moet wel weten waar je op beoordeeld!!!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:31

Ik heb het inderdaad ook gelzen, stond in de Strengen. Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet goed hoe het systeem met de bolletjes werkt, dus kan ik er ook geen uitgesproken mening over geven. Ik weet alleen dat ze het ook bij koeien doen, en die vergelijking baarde me wel een beetje zorgen. Dat is net zoiets als appels met peren vergelijken, volgens mij.

pajidin

Berichten: 636
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 12:37

eigenlijk is het systeem van bolletjes heel makkelijk!
je hebt bolletje A t/m I. Bolletje E (de middelste) staat voor het gemiddelde van de populatie. Als een paard dan een kleine afwijking heeft kom je bijvoorbeeld bij bolletje D of F. Bij een extreme afwijking bolletje B of G.

monnes

Berichten: 265
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: La douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:52

Er waren voor de fokkers info avonden waar het systeem uitgelegd werd aan de hand van een aantal getoonde paarden. Persoonlijk vond ik het best een goed systeem, in ieder geval behoorlijk duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 13:59

Ik heb mij er nog niet in verdiept, maar wat ik zo in de Strengen las leek het mij een vrij eenvoudig en voor iedereen begrijpbaar systeem.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 14:06

Pipo schreef:
Ik heb mij er nog niet in verdiept, maar wat ik zo in de Strengen las leek het mij een vrij eenvoudig en voor iedereen begrijpbaar systeem.


Ik heb me er ook nog niet in verdiept en weet ook nog niet precies wat ik me erbij voorstellen moet. Maar zoals het in de IDS stond, leek het mij vrij makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:45

Het is hetzelfde systeem als voor koeien wordt gebruikt en daar schijnt het goed te werken.
Met cijfers blijken juryleden zich meer aan bepaalde waarden vast te houden dan met de abstracte bolletjes.
Het zou dus een beter beeld moeten geven, we wachten maar af........

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:53

Inderdaad, het is heel simpel. Je werkt met 9 bolletjes, verdeelt in 3 groepen van elk drie bolletjes. 1e groep: duidelijk afwijkend naar links (in meer of mindere mate), 2e groep: (rond) het gemiddelde, 3e groep: duidelijk afwijkend naar rechts (in meer of mindere mate). Het werkt net zoals de de 0-40 schaal, alleen nu ipv 40 mogelijkheden slechts 9. Hiermee willen ze meer spreiding aanbrengen.

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 17:56

Wat ik ook begrepen heb is dat de bovenbalk score afgerond gaat worden op 5, maw alleen nog maar 55, 60, 65, etc etc voor respectievelijk exterieur, beweging en springen.
Vind het bolletjesidee helemaal prima maar dat afronden op 5 voor de bovenbalk lijkt me een slecht plan, met weinig ruimte voor nuance.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:20

Fokker79 schreef:
Wat ik ook begrepen heb is dat de bovenbalk score afgerond gaat worden op 5, maw alleen nog maar 55, 60, 65, etc etc voor respectievelijk exterieur, beweging en springen.
Vind het bolletjesidee helemaal prima maar dat afronden op 5 voor de bovenbalk lijkt me een slecht plan, met weinig ruimte voor nuance.


Goed begrepen, maar dat is al een tijdje bekend.

Ik ben er wel voorstander van, je krijgt hierdoor een duidelijker beeld wat de jury wél en wat de jury niet wil zien. Want ze moeten kiezen tussen bv. 65 punten exterieur (geen ster), of 70 punten exterieur.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:29

Fokker79 schreef:
Wat ik ook begrepen heb is dat de bovenbalk score afgerond gaat worden op 5, maw alleen nog maar 55, 60, 65, etc etc voor respectievelijk exterieur, beweging en springen.
Vind het bolletjesidee helemaal prima maar dat afronden op 5 voor de bovenbalk lijkt me een slecht plan, met weinig ruimte voor nuance.



met weinig ruimte voor nuance

Het gehele beeld is mijn inziens dan gebaseerd op wie heeft het best zijn paard geprepareerd.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:33

ceasario schreef:
Het gehele beeld is mijn inziens dan gebaseerd op wie heeft het best zijn paard geprepareerd.


Dat is een heel andere discussie, het is en blijft natuurlijk altijd een momentopname. Dat kan goed, en dat kan slecht uitpakken. Een goede voorbereiding kan inderdaad "wonderen" doen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:35

MissHIS"]
[quote="ceasario schreef:
Het gehele beeld is mijn inziens dan gebaseerd op wie heeft het best zijn paard geprepareerd.


Dat is een heel andere discussie, het is en blijft natuurlijk altijd een momentopname. Dat kan goed, en dat kan slecht uitpakken. Een goede voorbereiding kan inderdaad "wonderen" doen.
[/quote]


inderdaad "wonderen" doen

En daar zijn wondermiddelen voor. Haha!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:39

ceasario schreef:
En daar zijn wondermiddelen voor. Haha!


Toch vallen kwalitatief mindere paarden altijd wel een keer door de mand. Dus wie wil je voor de gek houden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:42

MissHIS"]
[quote="ceasario schreef:
En daar zijn wondermiddelen voor. Haha!


Toch vallen kwalitatief mindere paarden altijd wel een keer door de mand. Dus wie wil je voor de gek houden.
[/quote]


Dus wie wil je voor de gek houden

De eigenaar.
Want door systemen regelmatig te blijven veranderen,verandert ook de waarde van de uitslagen (predikaten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:22

MissHIS schreef:
Toch vallen kwalitatief mindere paarden altijd wel een keer door de mand. Dus wie wil je voor de gek houden.



Ja maar op merriekeuringen hebben ze het predikaat dan al vaak in de zak. Dus dat maakt niets uit.

Hengstencompetities worden er ook zat paarden geprepareerd, helaas kijken maar veel te weinig mensen daar doorheen. En baseren hun fokkerkeuze op wat ze daar zien.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:58

Fokker79 schreef:
Wat ik ook begrepen heb is dat de bovenbalk score afgerond gaat worden op 5, maw alleen nog maar 55, 60, 65, etc etc voor respectievelijk exterieur, beweging en springen.
Vind het bolletjesidee helemaal prima maar dat afronden op 5 voor de bovenbalk lijkt me een slecht plan, met weinig ruimte voor nuance.

Kan me geheel vinden in bovenstaande stelling.

Een jury moet durven punten dwz een grote spreiding aan brengen. Het punt is echter dat het gros, naar mijn idee, aan zich zelf twijfelen en dus 'voorzichtig' punten om maar vooral niet uit te hoeven leggen hoe en waarom ze tot die veilige score zijn gekomen.

Ik verwacht dat het over grote deel (gokje 90% van de aangeboden paarden) tussen de 65 en 75 punten zit. Laat hopen dat ik het fout heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:04

Gurk schreef:

Een jury moet durven punten dwz een grote spreiding aan brengen. Het punt is echter dat het gros, naar mijn idee, aan zich zelf twijfelen en dus 'voorzichtig' punten om maar vooral niet uit te hoeven leggen hoe en waarom ze tot die veilige score zijn gekomen.

.


Als iemand voorzichtig gaat punten en twijfelt aan bepaalde dingen is dit een blijk van onzekerheid en onzekerheid is vaak gebrek aan kennis.

Wil je zeggen dat de jury's niet genoeg kennis hebben voor het beoordelen van de paarden ? Of draai ik je woorden nu verkeerd om Haha!

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:28

Pipo"]
[quote="Gurk schreef:

Een jury moet durven punten dwz een grote spreiding aan brengen. Het punt is echter dat het gros, naar mijn idee, aan zich zelf twijfelen en dus 'voorzichtig' punten om maar vooral niet uit te hoeven leggen hoe en waarom ze tot die veilige score zijn gekomen.

.


Als iemand voorzichtig gaat punten en twijfelt aan bepaalde dingen is dit een blijk van onzekerheid en onzekerheid is vaak gebrek aan kennis.

Wil je zeggen dat de jury's niet genoeg kennis hebben voor het beoordelen van de paarden ? Of draai ik je woorden nu verkeerd om Haha!
[/quote]
Nogal Pipo.

Dat onzekerheid komt door gebrek aan kennis lijkt me niet, zou wel kunnen maar daar had ik zeker niet bij stil gestaan. Ga daar ook niet vanuit daar we toch strenge eisen stellen aan het kennisnivo van onze juryleden.

Waar ik wel vraagtekens bij plaats is of ieder jurylid voldoende op de hoogte is van de totale populatie en het gemiddelde daarvan. Er komt n.l. maar een relatief klein gedeelte op de stamboekopname dan wel hengstenkeuring.

Ben ook wel benieuwd naar de spreiding binnen het kern team. Zit een ieder op dezelfde lijjn en hoe wordt dat bewaakt en bijgestuurd etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 21:31

Maar waarom zouden juryleden onzeker worden/twijfelen om bep. punten te geven?

Als ze weten wat een goed paard is, en ze weten wat ze daar van vinden, dan hoef je toch niet onzeker te punten?

Dus wat is de reden om zo te punten?

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 22:53

Pipo schreef:
Maar waarom zouden juryleden onzeker worden/twijfelen om bep. punten te geven?

Als ze weten wat een goed paard is, en ze weten wat ze daar van vinden, dan hoef je toch niet onzeker te punten?

Dus wat is de reden om zo te punten?

Veilig punten is denk ik een beter woord dan onzeker punten.

Je hebt hier denk ik wel een punt te pakken. Waarom punten juryleden veilig? pff lastig. 10-15 jaar geleden punte ik zelf ook alles tussen een 6 en een 7. Waarom nu tussen de 4 en een 9,5 ? Ervaring, zekerder, leermomenten, vooral door fouten te maken en gecorrigeerd te worden misschien?

Ik kom er op terug wellicht dat andere bokkers wel een idee hebben.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 23:07

Gurk"]
[quote="Pipo schreef:
Maar waarom zouden juryleden onzeker worden/twijfelen om bep. punten te geven?

Als ze weten wat een goed paard is, en ze weten wat ze daar van vinden, dan hoef je toch niet onzeker te punten?

Dus wat is de reden om zo te punten?

Veilig punten is denk ik een beter woord dan onzeker punten.

Je hebt hier denk ik wel een punt te pakken. Waarom punten juryleden veilig? pff lastig. 10-15 jaar geleden punte ik zelf ook alles tussen een 6 en een 7. Waarom nu tussen de 4 en een 9,5 ? Ervaring, zekerder, leermomenten, vooral door fouten te maken en gecorrigeerd te worden misschien?

Ik kom er op terug wellicht dat andere bokkers wel een idee hebben.
[/quote]

Ik denk dat men zo punt (veilig)omdat bepaalde juryleden graag als aardig gezien willen worden.
Maar eigenlijk vlees noch vis personen zijn.

Daarom hebben ze mij ook nooit gevraagd ! Haha!

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 07:22

Oke maar als je een paard wilt beoordelen, zal je toch eerst moeten vastleggen aan welke eisen ze moeten voldoen.
Wat dus de gemiddelde waarde is!
Dit heb ik in dat hele stuk niet gelezen.
Hoe ze willen dat een paard gebouwd is.
Hoe hij moet lopen.
ect......

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:46

johanna13 schreef:
Oke maar als je een paard wilt beoordelen, zal je toch eerst moeten vastleggen aan welke eisen ze moeten voldoen.
Wat dus de gemiddelde waarde is!
Dit heb ik in dat hele stuk niet gelezen.
Hoe ze willen dat een paard gebouwd is.
Hoe hij moet lopen.
ect......


Wat dus de gemiddelde waarde is!
Afbeelding Dit is een duidelijke KWPN-er. Op dit type is het partjesboekje gebaseerd.
En het linaire scoringsformulier.



Hoe ze willen dat een paard gebouwd is?

Dat ligt dan verder aan de smaak van de jury op dat moment.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:22

Hier de kinderen.

Dus we praten uiteindelijk over een KWPN ras standaard.
En dan blijf de vraag hoe ver wil je afwijken om nog een predikaat te bekomen?

Afbeelding