Help! Welke hengst bij mijn Jazz X Jetset D merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Help! Welke hengst bij mijn Jazz X Jetset D merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 19:50

Ik kan maar niet kiezen uit 3 hengsten voor mijn bruine Jazz x Jetset D merrie (niet het paard waarmee ik op de foto sta). Vorig jaar heb ik deze merrie gekocht toen ze drachtig was van Rousseau. Het veulen heb ik er niet bij gekocht dus de is nog van de vorige eigenaresse. Het is een prachtig veulen, maar het is een vos geworden. Persoonlijk zie ik liever een bruin of donkerder paard, om dus meer kans te hebben op een bruin veulen zal ik er mijns inziens een donkere hengst bij moeten kiezen.

Mijn merrie is op zich een heel mooi paard, maar is voor een merrie al wat aan de grove kant (wat je overigens niet terugziet onder het zadel) dit komt voornamelijk bij moeders vandaan want die is nog grover (Jetset D). Bovendien is mijn merrie wat kort in de rug en zou ik persoonlijk een iets langere hals willen zien. Samengevat: ik zoek een dressuurhengst, die het liefst donker van kleur is (zeker niet vos) met een lange hals en een wat langere rug, die luxe paarden vererft omdat ik niet grover wil fokken als dat mijn merrie nu is.

Mijn keuzes:

Future (Florestan I X Apart) of
Tuschinski (Krack C x Pion)
of de pas goedgekeurde United (Krack C x TCN Partout) alhoewel ik dat een erg mooie hengst vind maar niet zeker weet of deze erg veel toe te voegen heeft aan mijn merrie

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 19:58

Ik heb om die zelfde redenen voor een merrie tuschinski aangeraden. Later kreeg ik nog het advies van het KWPN waarbij tuschinski ook de eerste keus was. Overigens zou ik me niet al te druk maken over de kleur. Als het maar een goed veulen is maakt die niet zoveel uit. United is natuurlijk ook een erg leuke hengst en ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met je keus.
Heb je geen foto of wat meer info over de merrie?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:00

Tuschinski!!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:38

Mag het ook een andere zijn? Bijvoorbeeld San Remo? Die voldoet volgens mij wel goed aan je eisen.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:49

GertJan"]
Bijvoorbeeld San Remo?
[/quote]

[FA] dekadvies gevraagd (Jacardo x Candy Boy x Roemer)
[quote="GertJan schreef:
Of San Remo?


Hé Gertjan, is er een bepaalde reden dat je deze hengst als suggestie aandraagt bij de beide meest recente topics waarin je 'dekadvies' geeft? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor... Haha!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 20:56


harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:01

Begrijp ik nu dat men voor halslengte en lengte in het lijf Tuschinsky adviseert? Kan me daar niet helemaal in vinden.
Ofschoon ik ook niet vermoed dat United heel veel lengte gaat geven is die hengst uit commercieel oogpunt misschien nog niet zo oninterresant. Drie keer een 9,5 is toch ook leuk.
Future weet ik te weinig van, maar misschien is Obelisk een optie? Rhodium is zelf wel een hengst met veel lengte, weet alleen niet zeker ofdat hij het ook vererft?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:13

Ik zou persoonlijk eerder voor een hengst gaan die wat lengte vererft. Bij de meeste voorgedragen hengsten ( Tuschinsky, United) zie ik dat niet snel gebeuren.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:25

Voor luxheid: Future Haha!

Wij hebben dit jaar uit een Jazz merrie een jonge Future, die echt een plaatje is. De Jazz merrie is erg grof en daar stroomt 'oud' bloed in de aderen (o.a. Goudsmid, Sinaeda). Het veulen is fijner, machig mooi hoofdje en heel lichtvoetig in de gangen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:25

GribaldiFAN schreef:
Ik heb om die zelfde redenen voor een merrie tuschinski aangeraden. Later kreeg ik nog het advies van het KWPN waarbij tuschinski ook de eerste keus was. Overigens zou ik me niet al te druk maken over de kleur. Als het maar een goed veulen is maakt die niet zoveel uit. United is natuurlijk ook een erg leuke hengst en ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met je keus.
Heb je geen foto of wat meer info over de merrie?



Later kreeg ik nog "het advies" van het KWPN waarbij tuschinski ook de eerste keus was.

Zijn ze daar aan het bijklussen.( extra comm. vangen)
Valt me op dat deze hengstennaam vaak valt.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:28

Aimee"]
[quote="GertJan"] Bijvoorbeeld San Remo?
[/quote]

[FA] dekadvies gevraagd (Jacardo x Candy Boy x Roemer)
[quote="GertJan schreef:
Of San Remo?


Hé Gertjan, is er een bepaalde reden dat je deze hengst als suggestie aandraagt bij de beide meest recente topics waarin je 'dekadvies' geeft? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor... Haha!
[/quote]

Haha, ik dacht al dat iemand het zou vragen. Nee dat komt gewoon omdat ik het een zeer aansprekende hengst vindt. Ik zat in dit topic te denken aan een donkere hengst, en toen dacht ik weer aan San Remo. Maar verder lijkt hij mij wel geschikt als ik het bericht van de TS zo lees. In dat andere topic vond ik hem toevallig ook goed passen. Is dus niet zo dat ik altijd zomaar wat roep.


Voor mooie donkere kleur en wat luxer type kun je ook denken aan Sandro Hit bloed.

San Remo
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:30

San Remo zou ik persoonlijk nooit aan beginnen. Een hengst moet van nature goed kunnen bewegen. San Remo is mij te beperkt in zijn beweging en ik vind dat je geen consessies moet doen op beweging.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:32

Fokker79 schreef:
Begrijp ik nu dat men voor halslengte en lengte in het lijf Tuschinsky adviseert? Kan me daar niet helemaal in vinden.
Ofschoon ik ook niet vermoed dat United heel veel lengte gaat geven is die hengst uit commercieel oogpunt misschien nog niet zo oninterresant. Drie keer een 9,5 is toch ook leuk.
Future weet ik te weinig van, maar misschien is Obelisk een optie? Rhodium is zelf wel een hengst met veel lengte, weet alleen niet zeker ofdat hij het ook vererft?!


Hoe zou het Kennedy doen,vererft ook nog eens donker. ?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:32

Zou je gelijk in kunnen hebben. Maar persoonlijk vind ik hem onder het zadel erg goed bewegen.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:09

Ik zou ook geen concessies doen op beweging, maar vooral ook niet op positieve rij-eigenschappen (of Rittigkeit) die bij voorkeur verankert zitten in de genen van de hengst. Toevallig weet ik van San Remo dat dat niet het geval is. Scheve mond Hoewel ik een ontzettend zwak heb voor het paard zelf.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:23

Omdat ik onafhankelijk advies wilde hebben van het KWPN heb ik de uiteindelijke dekkeus pas na het advies duidelijk gemaakt. Wat hun betreft was het een logische keus om een wat govere merrie die lengte en wat meer bloeduitstraling nodig heeft te dekken met tuschinski. Het blijft natuurlijk afwachten maar dat is ook met united. Beide zijn ze commercieel gezien interessant.

Rhodium lijkt mij zelf ook niet eens zo´n verkeerde keus al kwam in het nakomelingen rapport wel naar voren dat de veulens wat meer lengte zouden mogen hebben als ik het goed heb. Met kennedy heb je ook bloed en kleur natuurlijk Haha! Maar dan wordt de keuze voor de eigenaresse nog moeilijker.

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 22:49

GribaldiFAN schreef:
Omdat ik onafhankelijk advies wilde hebben van het KWPN heb ik de uiteindelijke dekkeus pas na het advies duidelijk gemaakt. Wat hun betreft was het een logische keus om een wat govere merrie die lengte en wat meer bloeduitstraling nodig heeft te dekken met tuschinski. Het blijft natuurlijk afwachten maar dat is ook met united. Beide zijn ze commercieel gezien interessant.

Rhodium lijkt mij zelf ook niet eens zo´n verkeerde keus al kwam in het nakomelingen rapport wel naar voren dat de veulens wat meer lengte zouden mogen hebben als ik het goed heb. Met kennedy heb je ook bloed en kleur natuurlijk Haha! Maar dan wordt de keuze voor de eigenaresse nog moeilijker.


Hahaha! Ja nog meer namen kan ik niet aan, ik was al blij dat ik er 3 heb overgehouden...

Kennedy vind ik een erg mooi paard, heeft ook zeer mooie nakomelingen, maar die hebben wel vaak een moeilijk karakter...en ik vond mijn eigen merrie (Jazz x Jetset x Elcaro) al erg gewaagd. Nu heb ik toevllig een erg brave en lieve Jazz hoor, dus ik kan niet bijvoorbaat al conclusies over karakters trekken.

Obelisk spreekt mij als hengst niet zo aan. Tja en San Remo...dat is ook een erg mooi paard.

Zijn er misschien mensen die mij iets meer kunnen vertellen over Future?

O,ja en over dat commercieel oogpunt gesproken: ik wil een leuk veulen voor mezelf fokken dus eigenlijk houd ik hier geen rekening mee. Het gaat hier dus niet om de verkoop.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 22:53

Fokker79 schreef:
Begrijp ik nu dat men voor halslengte en lengte in het lijf Tuschinsky adviseert? Kan me daar niet helemaal in vinden.
Ofschoon ik ook niet vermoed dat United heel veel lengte gaat geven is die hengst uit commercieel oogpunt misschien nog niet zo oninterresant. Drie keer een 9,5 is toch ook leuk.
Future weet ik te weinig van, maar misschien is Obelisk een optie? Rhodium is zelf wel een hengst met veel lengte, weet alleen niet zeker ofdat hij het ook vererft?!

Hier kan ik mij wel in vinden,
om diezelfde redenen zouden bij mij de Kracks wel afvallen.
Zeker gezien het feit dat Jazzen vaak met name lengte in de nek te kort komen.

Ik durfde Obelisk al bijna niet te noemen, het is nl. 1 van mijn favorieten en ik heb mijn merrie er op dit moment ook drachtig van (verwacht het veulen over 3 weken) en ik wil niet van GertJan praktijken beschuldigd worden Knipoog
Echter, de nakomelingen van Obelisk valllen wel positief op door de lengte in nek en hals en de goede rugpartijen. Verder is Obelisk een hengst die bloeduitrdukking meegeeft.

Exterieurmatig zou San Remo ook absoluut wat aan jouw merrie kunnen toevoegen, alleen was ik over de rest van San Remo's afstammelingen rapport niet zo heel enthousiast Scheve mond

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 23:03

Gert-Jan heeft het in 1 van zijn berichten over Sandro-Hit bloed. Zijn hier mensen die iets weten over de nakomelingen van b.v. Sandreo of misschien Sunny-Boy?

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:29

SinelliB schreef:
Gert-Jan heeft het in 1 van zijn berichten over Sandro-Hit bloed. Zijn hier mensen die iets weten over de nakomelingen van b.v. Sandreo of misschien Sunny-Boy?

Ik vind stedinger een hele mooie hengst ,Sandro hit x Landadel. Hij is zwartbruin, 1.74m en fokt veulens met lang voorbeen en lengte in het lijf. als je wilt kan ik de website waarop hij staat pben want volgens mij mag je hem hier niet neerplaatsen. Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 23:36

Sandreo zelf vind ik erg beperkt in het lopen en wat ik gehoord heb over de 1e veulens is dat die ook niet heel erg meevielen.
Sunny Boy heb ik er nu 2 van gezien, maar dat was op de HK in Den Bosch dus zowiezo kwalitatief beter als de gemiddelde neem ik aan.
Waren heel jeugdige beestjes, heel electrisch en met veel gummy.

Ik hoor trouwens ook goede dingen over de hengsten Samba Hit en San Brentano.
Nakomelingen heb ik er niet van gezien.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:20

Obelisk vind ik helemaal geen verkeerde keuze hoor. Het is een knappe hengst. En euh... ik durf het bijna niet te zeggen, maar hij heeft zijn kleur mee... (niet dat dat voor mij doorweegt, maar is mooi meegenomen). Lengte kan je met Obelisk wel fokken denk ik. Knipoog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:27

ik vind tuschinsk absoluut niks het hele paard vind ik niks aan.
Future is ook niet echt mijn smaak, maar heb het veulen van luvdatossa gezien en dat is me echt een mooi veulen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 00:52

Kom ik weer aan: Rubin Royal.... Vind het echt een topper, ik kan er niks aan doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 01:02

Ik zou op zoek gaan naar een hengst die veel lengte vererft, formaat in het type en beweging met een sterk achterbeen. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat je die makkelijk zal vinden.
Dat wat zware in het type zou ik persoonlijk niet zo erg vinden. Lengte verbeteren is in mijn ogen veel belangrijker!