Wat hebben alle sportpaarden gemeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Wat hebben alle sportpaarden gemeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 15:03

In de IDS d.d. 2 jan.2002 een ronde tafel gesprek tussen Anky van Grunsven, Albert Voorn en Lambertus Huckriede. Pag. 6

Heel interessant artikel met oa.
Mentaliteit is belangrijker dan bouw,
Een paard moet niet naar z'n achterbeen hoeven te vissen als je iets van 'm vraagt.
Niks veranderen,
Mentaliteit
Exterieur
Korte pijpen
Basisgangen
Liften
Snel bewegingsmechanisme.

Echt de moeite waard om te lezen en om even op te reageren.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 15:56

Lekker lang stuk he *LOL* Laat ik dan maar beginnen.
Korte pijpen;
Lambertus Huckriede kent wel waarde toe aan het exterieur. Ik heb net als Albert een hekel aan een slingerend been. Maar ik kijk naar meer. Korte pijpen vind ik belangrijk. Want dan he je in het voorbeen een lange onderarm, en in het achterbeen een lange schenkel. Waarom ik dat belangrijk vind voor elk sportpaard? Dan is een paard gebouwd voor lange spieren.En lange spieren heb je voor elk atletisch gebruik nodig. Lange spieren kunnen meer kracht ontwikkelen, aldus Lambertus Huckriede.

Ik ben het daarmee eens, korte pijpen is heel belangrijk. Een paard met korte pijpen heeft mee spier dus meer mogelijkheden.Bovendien door het pijpgedeelte kort te houden verminder je de kans op blessures in dit tere gebied.Lange schenkel dus ook heel belangrijk geeft meer onderbrenging. Zie graag en paard met een lange doorlopende broekspier.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 19:31

Greetje....je bent wel helemaal on the move... haha Haha!
Bart is ergens mee bezig, hij heeft het me uitgelegd... maar ik ben nog steeds aan het denken wat ik er precies van denk Knipoog hè Bart!!!
Maar dit was idd een erg goed artikel, ik weet zo ff niet precies meer waar het over ging, dus ff geen reactie van mij, want ik heb de IdS niet in de buurt van de pc haha.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:26

Okay, daar ben ik dus weer, met mijn In de Strengen van boven geplukt.... Blader blader...
Btw: Just in Time is ook een Cambridge Cole x Hoogheid, net als mijn Jurga Haha! Haha! Haha! Toppertje...
"Er is één belangrijke overeenkomst tussen alledrie de paarden die we vandaag aan het werk hebben gezien. Een vlug, electrisch achterbeen dat met veel afdruk van de grond loopt." - Spreekt denk ik voor zich.

"Naast wil en mentaliteit is hardheid ook een belangrijk kenmerk voor elk sportpaard. En per discipline kies je dan de specifieke exterieurdingen eruit." - Ik denk idd dat je verschil blijft houden in het exterieur bij een gebruiksdoel. Een springpaard zal altijd anders gebouwd blijven en in zijn exterieur andere eigenschappen nodig hebben dan een dressuur of tuigpaard. Ik vind wel dat een paard voor alle disciplines te gebruiken moet blijven. Je moet met een tuigpaard net zo goed kunnen dressuren en springen, of met een dressuurpaard een sprongetje maken. En springpaarden moeten ook een goede dressuurproef kunnen lopen. Dat is mijn mening. Het paard moet over het algemeen veelzijdig zijn. Lachen

"Het karakter is veel belangrijker dan de bouw." - Absoluut mee eens.

Verder vonden Anky en Lambertus in de beweging elasticiteit, het achterbeen/kracht vanuit de achterhand en gedragenheid met als gevolg lichtvoetigheid heel belangrijk. Albert ging hier wel mee in, maar bij de springpaarden vond hij de manier van bewegen toch op een andere manier belangrijk. De wijze waarop ze hun benen gebruiken, daar ziet hij geen enkele lijn in. Hij weet pas wat een paard waard is als ie ermee gesprongen heeft.
Over het algemeen werd de mentaliteit voorop gesteld. Verder de termen instelling, looplust en bloed. In het volgende nummer van IdS gaat het gesprek verder over het interieur. Haha!

Zo beter Greetje? Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:32

Tja geen enkel ras kan op tegen het sterke achterbeen van een tuiger Tong uitsteken .

Ik kan zo genieten wanneer Manno (v Fabricius) voor de kar staat geweldig achterbeen en een front om van te Kwijl .

Wel erg leuk dit uitwisselingsproject zo krijgt een tuiger de waardering die hij verdient Haha! .

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:46

Volgens mij is er hier iemand met het verkeerde paard getrouwd????? Knipoog