JUMPEX - Voor springgeintresseerden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:39

Dit is het Jumpex verhaal.
--------------------------------------------------------------------------------
Van veulen tot springpaard

Het grootbrengen en trainen van een springpaard is een lang en duur proces. De uitkomst is echter onzeker totdat het paard echt meedoet aan competities. Wanneer bij veulens al kan worden bepaald of ze er de fysieke aanleg voor hebben, kan selectie veel eerder plaatsvinden en tijd en geld besparen. Susana Santamaría heeft enkele eigenschappen gevonden bij de sprongtechniek van veulens die aanwijzigen geven over hun latere sprongcapaciteiten, zoals de mate waarin ze hun voorbenen kunnen strekken en hun achterbenen kunnen draaien.
Santamaría heeft verder ontdekt dat vroeg beginnen met trainen alleen een korte-termijn effect laat zien, en dat het gericht trainen op sprongtechniek bij veulens niet leidt tot betere springpaarden.


08-04-2004, 12:45 uur, Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.
Susana Santamaría, Diergeneeskunde
Titel proefschrift: From foal to performer: Development of the jumping technique and the effect of early training
Promotor 1: Prof.dr. A. Barneveld
Copromotor 1: Dr. W. Back
Copromotor 2: Dr. M.F. Bobbert
Copromotor 3: Dr. P.R. van Weeren


Afbeelding


Citaat:
Naast verschillende onderzoekers, zal ook Cor Loeffen, de trainingsleider die de paarden bijna twee jaar heeft getraind, vertellen over zijn ervaringen tijdens dit onderzoek


Het is zijn ervaring.

Maar het proefschrift van.Susana Santamaría
Die deze paarden van 6 maanden tot 5 jaar heeft begeleid en onderzocht.

Ik hoef daar niet heen daar ik hier op mijn buro het proefschrift heb liggen.
En waar ik inmiddels de conclusie heb getrokken dat aanleg voor springen
bij een van mijn veulens bovengemiddeld aanwezig is.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:49

CielitoLindo schreef:
Sorry maar vind dit echt een beetje slap om dit te plaatsen, er zijn mensen die het leuk vinden om naar zo'n dag te gaan met lunch en dergelijke en dan ga jij hier dit plaatsen.. Is net een beetje hetzelfde als het einde van een film vertellen terwijl iemand van plan is naar de bioscoop te gaan Scheve mond


Waarschijnlijk krijg je hier toch de halve film te horen.
Omdat het meer om Ego's gaat dan wat er werkelijk gevonden is.

Zie inleiding.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 08:40

Excuseme"]
[quote="ceasario schreef:
En waar ik inmiddels de conclusie heb getrokken dat aanleg voor springen
bij een van mijn veulens bovengemiddeld aanwezig is.


Daar had jij dat proefschrift toch niet voor nodig?
[/quote]

In dit land geloven ze iets als het op papier staat en ook nog wanneer je deze Ego's hebt mogen aanschouwen bij een "lunch" van 35 Euro.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 08:57

Ik had kontakt met Susana Santamaría, vandaar. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:32

Er is genoeg materiaal.
Maar dan moet je wel bij de juiste personen zijn en niet bij een Stamboek ,daar die hun eigen uitleg hebben.

Dear .....................,

I studied the development of locomotion of horses from foal to adult
using a treadmill and a CODA 3 apparatus (opto-electronic system). I
have X,Y, Z data of walk, trot and canter of the fore and hind limbs
of 24 horses together with some transitions stored on tape.

Please let me know which data you want and how far you have come with
the data you have now.

I look forward to hearing from you !

Willem Back, DVM, PhD
Department of General and Large Animal Surgery
P.O. Box 80.153
NL-3508 TD Utrecht
The Netherlands

**31-30-2531350 (tel)
**31-30-2537970 (fax)
w.back@hk.dgk.ruu.nl (email)

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:53

Date: Sun, 22 Oct 89 15:37:00 N
Reply-To: Ton van den Bogert <WWDONIC@HEITUE5>
Sender: Biomechanics and Movement Science listserver <BIOMCH-L@HEARN>
From: Ton van den Bogert <WWDONIC@HEITUE5>
Subject: PhD thesis on skin movement

Dear BIOMCH-L readers,

My colleague Rene van Weeren at the Faculty of Veterinary Medicine in
Utrecht (Netherlands) has recently completed his PhD thesis concerning
the effect of skin-movement in kinematic analysis of the horse. The
thesis may be of interest to those who use kinematic data for
biomechanical analysis. A number of copies is still available from the
author:

Dr. P.R. van Weeren
Department of General and Large Animal Surgery
Faculty of Veterinary Medicine
University of Utrecht
P.O. Box 80153
3508 TD Utrecht, The Netherlands.

A short summary:

SKIN DISPLACEMENT IN EQUINE KINEMATIC GAIT ANALYSIS
by P.R. van Weeren, ISBN 90-9003110-3

Chapter 1 is a review of equine movement analysis, and a general
introduction to the problem of skin movement.
Chapter 2 describes a technique (subcutaneous LED's) for direct measu
rement of bone movement in a walking horse. Results and regression
models relating skin movement to joint angles are presented in chapter
3.
The LED's could not be used in the upper parts of the limbs, where the
bones are covered by a thick layer of muscles. A new technique, based
on transcutaneous pins with two markers attached, was developed.
Results for the walk and trot are presented in chapters 4 and 5. In
chapter 6, the skin movement patterns of horses with different size are
compared. It was found that, after normalization to bone length, the
time courses of skin movement in different individuals were very
similar.
An algorithm to correct raw kinematic data for skin-movement errors is
developed in chapter 7. In order to apply this method, one has to be
able to predict skin movement in an arbitrary individual. Suitable
regression models, based on previous measurements, are given in chapter
8.
The final chapter (9) shows how the correction method can be applied
to measurements done with a (modified) CODA-3 system. After correcting
the kinematic data for skin-movement errors it was found that the knee
and tarsal joints of the horse move congruently, which confirmed the
existence of a 'reciprocal apparatus' formed by the Peroneus Tertius and
Gastrocnemius muscles. Previous attempts had always failed because of
errors as large as 15 degrees in the knee joint angle.

According to the tradition, the thesis is accompanied by a number of
'propositions', of which the first two are:

'There is a marked discrepancy between the accuracy of the equipment
used for equine kinematic gait analysis and the care with which
researchers interpret the error caused by skin displacement in gait
analysis.'

'The accuracy and high standard of equine kinematic gait analysis before
World War II may serve as an example to many contemporary researchers.'

--Ton van den Bogert
Dept. of Veterinary Anatomy
University of Utrecht, The Netherlands.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:07

gomir schreef:
Ceasario, hoe kan ik aan dat proefschrift komen en wat kost dat grapje Verward
Dat vind ik namelijk ook wel leuk (kan ik als ik heenga meteen een paar kritische vragen stellen. Ben net ontzettend getraind in het lezen van wetenschappelijke artikelen *LOL* )



Auteur : Santamaria Peñalta Susana 1976-
Titel : From foal to performer development of the jumping technique and the effect of early training Susana
Plaats : [S.l.]
Jaar : 2004
Signatuur : BRUMG: BSD 4996
Aanwinstdatum : 22-APR-04

http://alephuitvoer.library.uu.nl:8000/ ... -BRUMG.htm

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 06:36

De 6 weekse Jumpex opleiding gebeurde onder leiding van Cor Loeffen

Dat was er een een onderdeel van.

Met de conclusie: Aanleg is als veulen te zien.
En daar heeft Loeffen niks meer aan kunnen veranderen, hoe goed hij ook zijn best deed. Haha!

Afbeelding

Ook met deze uitspraak uit IDS werd een beetje sarcastisch over gedaan.
Maar het staat inmiddels wel vast dat het zo is.

Jammer voor die personen of stamboekinspekteurs die menen dat het nog anders is.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:27

Suzan1 schreef:
[

ceasario, hoe kom jij aan de conclusie? Verward [quote]
Met de conclusie: Aanleg is als veulen te zien.

[/quote]


Dat is de conclusie in het proefschrift.
Maar dat zal wel weer door bepaalde lieden tegengesproken worden.
Daar immer hoop doet leven.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:52

Suzan1 schreef:
er is dus een proefschrift; die wil ik zeker hebben. Dan kan het dus zijn dat ik nu een veulen op stal heb die de wereld kan springen en ik zag het niet?

Een veulen kan ik wel beoordelen op beweging,exterieur, karakter en reflexen. Zeker als je er meer gefokt hebt, zie je duidelijke verschillen. Maar springen? Er zijn soms zelfs paarden die niet kunnen vrijspringen, maar onder de man het dubbel en dwars doen (en vise versa)

Dan zullen ze in dit proefschrift wel de springtalenten bedoelen, want in de volksmond de wonderbaby wordt genoemd Verward



Dan zullen ze in dit proefschrift wel de springtalenten bedoelen, want in de volksmond de wonderbaby wordt genoemd

Daar gaan we weer. Huilen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:54

Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 06:59

ceasario schreef:
Dit is het Jumpex verhaal.
--------------------------------------------------------------------------------
Van veulen tot springpaard

Het grootbrengen en trainen van een springpaard is een lang en duur proces. De uitkomst is echter onzeker totdat het paard echt meedoet aan competities. Wanneer bij veulens al kan worden bepaald of ze er de fysieke aanleg voor hebben, kan selectie veel eerder plaatsvinden en tijd en geld besparen. Susana Santamaría heeft enkele eigenschappen gevonden bij de sprongtechniek van veulens die aanwijzigen geven over hun latere sprongcapaciteiten, zoals de mate waarin ze hun voorbenen kunnen strekken en hun achterbenen kunnen draaien.
Santamaría heeft verder ontdekt dat vroeg beginnen met trainen alleen een korte-termijn effect laat zien, en dat het gericht trainen op sprongtechniek bij veulens niet leidt tot betere springpaarden.


08-04-2004, 12:45 uur, Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.
Susana Santamaría, Diergeneeskunde
Titel proefschrift: From foal to performer: Development of the jumping technique and the effect of early training
Promotor 1: Prof.dr. A. Barneveld
Copromotor 1: Dr. W. Back
Copromotor 2: Dr. M.F. Bobbert
Copromotor 3: Dr. P.R. van Weeren


Maar het proefschrift van.Susana Santamaría
Die deze paarden van 6 maanden tot 5 jaar heeft begeleid en onderzocht.

Ik hoef daar niet heen daar ik hier op mijn buro het proefschrift heb liggen.
En waar ik inmiddels de conclusie heb getrokken dat aanleg voor springen
bij een van mijn veulens bovengemiddeld aanwezig is.


Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 07:33

Afbeelding

De grootvader van het Goldwingveulen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 08:47

blahblah schreef:
Die foto's hebben we inmiddels wel gezien hoor. En we geloven ook dat je het proefschrift hebt. Erg leuk.

Maar het gaat er hier om dat mensen veel kunnen leren over aanleg van springveulens en verschillende manieren om deze veulens op te fokken.

Volgens mij wordt het een hele leuke dag.



Maar het gaat er hier om dat mensen veel kunnen leren over aanleg van springveulens en verschillende manieren om deze veulens op te fokken

Dat weten we over 10 jaar. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:07

blahblah schreef:
He Ceasario,

Ik krijg de indruk dat je denkt dat je precies weet hoe dit onderzoek is verlopen omdat je toevallig wel eens contact hebt gehad met Susana. Maar je vergeet dat het een zeer groot onderzoek is geweest waar heel veel mensen aan hebben meegewerkt. Er zijn meerdere proefschriften verschenen naar aanleiding van Jumpex. Jij hebt het maar over een heel klein stukje ervan.




The association between performance in show-jumping and personality traits earlier in life

E. K. Visser, , a, c, C. G. Van Reenena, B. Engela, M. B. H. Schilderb, A. Barneveldc and H. J. Blokhuisa

a Division of Animal Sciences, Institute for Animal Science and Health, P.O. Box 65, NL-8200 AB, Lelystad, The Netherlands
b Department of Animals and Society, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University, Yalelaan 17, NL-3584 CZ, Utrecht, The Netherlands
c Department of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University, P.O. Box 80.163, NL-3508 TD, Utrecht, The Netherlands

Accepted 17 March 2003. ; Available online 13 May 2003.




Abstract
For a horse to succeed in a show-jumping career, the individual has to possess both excellent physical abilities as well as a suitable personality to perform under challenging conditions. Forty-one Dutch Warmblood horses were used to develop personality tests and correlations between test variables and early training performances in jumping were studied. In behavioural tests, during the first 2 years of the horses’ lives, personality aspects like emotionality, reactivity to human and learning abilities were quantified. At the age of 3, horses were broken and received early training in show-jumping. The inter-relationship between several performance variables measured during this early training phase were studied using principal component analysis (PCA). Variables measured in the different personality tests (novel-object test, handling test, avoidance-learning test and a reward-learning test) showed no correlations, suggesting that these tests all triggered different aspects of a horse’s personality. This study indicates that it is possible to predict a substantial part of the show-jumping performance of an individual horse later in life by personality traits earlier in life.

Author Keywords: Personality; Performance; Horses; Prediction; Individual differences; Behavioural tests


Corresponding author. Corresponding address. Present address: Research Institute for Animal Husbandry, P.O. Box 2176, NL-8203 AD , Lelystad, , The Netherlands. Tel.: +31-320-293390; fax: +31-320-241584.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:13

Zoals je ziet mijn visie gaat naar de fokkerij en de observatie
van een veulen in de eerste weken.
In combinatie met herkenningspunten in de hogere sport.
Want dat zijn de soort paarden die laten zien wat uiteindelijk in de praktijk haalbaar is.

Verder zal deze dag ,voor veel personen wel een nieuw licht werpen op hun eigen denken.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:03

peggel schreef:
misschien leuk om te vermelde dat er officieel (nu onofficieel) meer paarden aan het onderzoek mee deden maar er enkele wegens probleempjes uit het onderzoek zijn gehaald.

zo kan ik ook goede resultaten behalen met een onderzoek! gewoon de probleem gevallen eruit halen.
.


KWPN etc. Haha! Knipoog

gewoon de probleem gevallen eruit halen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:05

Suzan1 schreef:
Citaat:
zo kan ik ook goede resultaten behalen met een onderzoek! gewoon de probleem gevallen eruit halen.


zoals een paard die het zadel absoluut niet wilde accepteren, konstant in de steigers ging, is uit de opleiding gehaald .......... richting slager (werd gezegd)

ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze dit soort problemen in het onderzoek-verslag hebben gemeld........ en zeker hoe of dit probleempaard als veulen zich heeft gedragen.



zoals een paard die het zadel absoluut niet wilde accepteren, konstant in de steigers ging, is uit de opleiding gehaald .......... richting slager (werd gezegd)

Het zal net als met bepaalde leerlingen zijn:
"Wel de aanleg ,maar niet willen werken,zegt men".

Maar we hebben geen Riag voor deze paarden. Haha!

Lees. OK dan!


http://www.20six.nl/ik_ben_ik

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:50

peggel"]
[quote="Suzan1"][quote]
zo kan ik ook goede resultaten behalen met een onderzoek! gewoon de probleem gevallen eruit halen.
[/quote]

zoals een paard die het zadel absoluut niet wilde accepteren, konstant in de steigers ging, is uit de opleiding gehaald .......... richting slager (werd gezegd)

ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze dit soort problemen in het onderzoek-verslag hebben gemeld........ en zeker hoe of dit probleempaard als veulen zich heeft gedragen.
[/quote]

is niet naar slager gegaan maar had het geluk dat ze merrie was Haha! . is van onderzoek verandert (hoop dat ik hier geen problemen mee krijg Tong uitsteken ) en ging van jumpex naar ET (embryo transplantatie). volgens mij is ze mama ne mama van andermans veulen...[/quote]

[quote="adriana schreef:
Ik zie het onderwerp karakter, ik denk dat ik dan genoeg weet.
Dan lijkt het me zeker interessant.
Ik heb 3 jaar geleden een symposium bij gewoond van o.a haar op de faculteit in Utrecht. Toen zaten ze midden in de test resultaten.


Hoe gaat dat aflopen met dat veulen.?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 11:40

peggel"]
[quote="Suzan1 schreef:
Citaat:
ad ceasario: het veulen is naar de eigenaar van de donormerrie. deze merrie was alleen draagmoeder. komt dus helemaal goed met het veulen want heeft van deze merrie geen genetische info mee gekregen.


hier ben ik het dus niet mee eens. De opvoeding van het veulen van geboorte tot het spenen is ONTZETTEND van belang met betrekking tot het karakter, dus toekomst van het veulen. Dan is dus de moederrol weggelegd voor zo'n ...merrie?


daarom staat er ook geen GENETISCHE info. dat heeft niets met opvoeding te maken.
[/quote]

Kan ik daaruit de conclusie trekken dat alles genetisch is vastgelegd?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LaDonna75 en 48 bezoekers