Een bekende hengst is een must voor een goed paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Ik kies alleen paarden met een bekende vader of bloedlijn

Ja, daar twijfel ik niet aan!
9 (15%)
Ja, maar het is geen must
27 (45%)
Nee, dan betaal je alleen maar de naam van de hengst, het zegt niks over het paard zelf
10 (16%)
Nee, ik let daar nooit op
4 (6%)
Nee, ik heb er geen verstand van
2 (3%)
Anders, namelijk.....
7 (11%)

Totaal aantal stemmen: 59


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Een bekende hengst is een must voor een goed paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 12:58

Ofwel: kijk jij bij de aankoop van je paard naar de afstamming?

Of denk je dat je ook bij de minder bekende hengsten een leuke knol kunt krijgen? Knipoog

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:01

De afstamming is zeker niet onbelangrijk Lachen, bij een merrie vind ik het trouwens belangrijker dan bij een ruin.

Maar toevalligerwijs heb ik nu een merrie helemaal ZONDER papier...
... en die doet het tot op heden erg goed onder het zadel! Ik heb haar wel voor de sport gekocht, niet om mee te fokken.

Tja op een goed papier alleen kun je nog steeds niet rijden Haha!

In de eerste plaats kijk ik dus naar het paard zelf en daarná naar de afstamming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:04

Ja, ik kijk er zeker naar en heb Lisa zelfs ongezien gekocht op haar bloedlijnen.
Voor mij geen Jazz x Ferro maar een Loek x Goudsmid Haha!
Ik houd dus wat meer van "klassiek"bloed en dat wordt helaas steeds zeldzamer.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:10

ik ag helemaal met Lisa mee.
Awa,Waldfee en El Dorado zijn alle 3 ongezien gekocht. Van waldfee en El dorado heb ik nog foto's gezien maar van Awa heb ik niets gezien.ik kreeg de tip van greetje op bokt en we hebben ze alle 3 puur op de bloedlijnen gekocht.

voor mij dus geen bekende hengst daar heeft bijna iedereen een paard van en is dus voor mij geheel onintressant. Hoe zeldzamer het bloed hoe meer ik er mee uit de voeten kan wbt de fokkerij en hoe duurder het paard wordt.

daarnaast heb je tig hengsten die nog niet bekend zijn omdat ze bv net voor het eerst zijn goedgekeurd misschien fokken die wel beter dan de huidige hengstenstapel.
afstamming is dus heel belangrijk voor mij maar een bekende hengst hoeft voor mij niet, liever niet zelfs

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:18

Persoonlijk kies ik alleen ponies met een goede vaderlijn. Het interesseert me niet of de hengst tot in Tasmanie bekend is.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:31

Als ruiter merk ik vaak dat een bekende hengst als vader niet altijd garant staat voor een goed paard. Heb een merrie gekend die op papier het van het was voor het springen, maar ze was als rijpaard en fokmerrie geen sikkepit waard.


Als fokker merk ik dat je vaak sneller een veulen/paard kan verkopen als het een bekende hengst heeft als vader. Maar ik moet zeggen dat ik enkel fok met hengsten die bij mijn merries passen of dat nu een jonge onbekende hengst is of toevallig eentje waar iedereen naartoe vliegt. Ik fok in de eerste plaats een paard voor mezelf waar de gemiddelde amateur qua karakter dus moet mee kunnen omgaan maar waar ook kan mee gepresteerd worden op wedstrijden.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:32

Hangt er van af. Voor de sport vind ik papier veel minder belangrijk dan voor de fok.

Het hoeft geen bekende hengst te zijn die iedereen kent. Maar hij moet het wel goed doen op de keuring en goede nakomelingen hebben.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:35

ik ga wel voor bloedlijnen . niet dat ik een onwijs goed paard zonder papier zou laten staan ... maar de prijs zou dan wel zodanig moeten zijn

mijn concorde heb ik ook op papier gekocht ...
nooit geen spijt van gehad
ben eenmaal een concordefan *LOL*

een goed papier betekend niet dat je meteen ook een goed paard hebt, maar zeker bij merries is het later wel makkelijker ze weer kwijt te raken...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:44

Ik heb een hengst nodig voor de voortplanting.
Die hengst heeft weer een moederlijn.
En voor mij geldt dan een aanparing van de moederlijn van de hengst X merriemoederlijn.

De hengst dient daarbij ook nog voldoende prestatiekenmerken te laten zien d.m.v. zijn eventuele verrichting.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:06

Ik kijk wel altijd naar de bloedlijnen. het hoeft gene must te zijn, maar voor de commerciele doeleinden wel belangrijk.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:47

Nee, ik kies een paard met een vader en moederlijn die eigenschappen doorgeven die ik zoek in een paard. En of dit nou een bekende hengst is of niet dat boeit me niet, houwel een paard met een bekende afstamming wel beter doorverkoopt. Dat spreekt gewoon meer mensen aan.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:05

ceasario schreef:
Ik heb een hengst nodig voor de voortplanting.
Die hengst heeft weer een moederlijn.
En voor mij geldt dan een aanparing van de moederlijn van de hengst X merriemoederlijn.

De hengst dient daarbij ook nog voldoende prestatiekenmerken te laten zien d.m.v. zijn eventuele verrichting.



Mee eens! Merrielijnen zijn het fundament onder een succesvolle fok. Met de keuze van een hengst krijg je zijn stam er gratis bij. Dan kun je maar beter een hengst uit een goede stam kiezen.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:07

Ik denk dat het zeer belangrijk is om een echte prestatielijn te gebruiken voor de verbetering van een merrie. De hengst moet echter zelf nog niet echt gekend zijn, het mag gerust een jonge, veelbelovende hengst zijn. Een oudere bewezen hengst is natuurlijk interessanter maar zeker ook duurder en het blijft toch altijd een beetje gokken!

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:31

bekende hengsten zijn ook eens onbekende hengsten geweest Knipoog Ik let niet op de afstamming van een paard bij aankoop, of je moet er echt fokplannen mee hebben...
Ik vind wel dat een paard met bekende moeder/vaderlijnen meer garantie geeft op goede gezondheid en prestaties dan een paard waarvan niemand weet wat erin zin.
Op die goeie lijnen kun je namelijk meestal nog wel aardig peil trekken, bovendien is een veulen met goede papieren beter te verkopen als eentje zonder *LOL*

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:32

Voor een ruin maakt het me echt 0,0 uit! Je hebt dan eenmaal niks aan die bloedlijn, het gaat erom hoe het paard het in de sport doet. Dat hij over een bepaald 'talent' beschikt dóór een bepaalde bloedlijn is een tweede.

Voor een merrie (net zozeer als een hengst die over voldoende capaciteiten beschikt), en dus eventueel voor de fok, vind ik wel dat je waarde moet hechten aan een goede moeder cq vaderlijn. Dit is natuurlijk heel wat anders dan een commerciële lijn, een goede lijn hoeft niet te bestaan uit allemaal top-bekende hengsten. Net zozeer dat er niet gegarandeerd een goed paard uit X bekende hengsten op een rij komt. Je moet een goede basis hebben om verder mee te gaan.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:34

Als ze maar een goed exterieur hebben en leuke bewegingen, met een meewerkend karakter, is mij alles goed! En dit soort paarden heb je met droomafstammingen en papierloos!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:26

ik kijk eerst naar het papier en dan kijk ik naar het paard, ziet het er mooi uit?
als het geen papier of geen bekende afstamminge heeft en het is een gaaf paard wat lekker kan lopen dan zou ik nog verder zoeken, want er zijn genoeg paarden die goed papier hebben en super kunnen lopen.
maar daarentegen kan je ook een heel leuk paard zien die super kan bewegen die helemaal geen papier heeft. het is maar wat je zelf wilt en wat je met het paard wilt gaan doen.
maar ik ken ook een krack c merrie die er niet uit ziet. dus dat zegt niks.

Anja85

Berichten: 122
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:16

Ik vind het geen must om een paard te hebben met papieren! Wij hebben ook paarden gehad die geen papieren hadden, en daar heb ik ook veel plezier van gehad, en heb ik ook leuk mee kunnen rijden... Als je een maal wilt gaan fokken, of echt de sport in wilt gaan, is de bloedlijn wel belangrijk, maar dan nog kan een merrie van een onbekende hengst een goed veulen op de wereld zetten, en kan een paard met geen of minder bekende ouders goed lopen in de sport.
Ik moet alleen wel zeggen dat het tegenwoordig veel moeilijker is om met een "onbekend" paard tegen de rest te strijden...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:06

Bij advertentie's kijk ik als eerste naar de foto als er een bij is, dan naar afstamming. Zowel bij ruinen als bij merrie's puur omdat het me interesseert en je kan er toch wel een verwachtingswaarde bij betrekken. Bij merries gaat dit vrij ver door omdat ik toch eventueel graag zou willen gaan fokken; moederlijn/vaderlijn (gezond, prestatie, eigenschappen etc.)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:21

Bekendheid is niet zo belangrijk, wel conformatie, bloedlijnen en karakter. Persoonlijk kies ik voor jonge hengsten die qua C, B en K passen op mijn merries.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:28

Als ik voor mezelf koop, maakt het me geen bal uit wat voor papier erbij zit. Al is het een Klaasje x Ansje. Ik kijk naar het paard zelf.

Ik zal niet zeggen dat ik geen verwachtingen in mijn hoofd heb bij het zien van een bapaalde afstamming.
Zo kan ik me vreselijk druk maken als ik de startlijst van bv. een wedstrijd zie waar de naam van de vader bij staat... en op wedstrijd aangekomen en bij het aanschouwen van de bijbehorende paarden zie ik maar weer eens dat ik me druk heb gemaakt om niks Haha! en dat is erg goed voor mijn zelfvertrouwen Schijnheilig Knipoog

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:31

Toen ik mijn paard ging kopen was dat puur op gevoel.
Ik zocht een Volbloed merrie en het maakte mij niet uit wie de vader was.
Er moest een klik zijn.
En die was er bij mijn huidige paard vanaf het eerste moment.
Ben nu nog steeds helemaal in love.

Ik kan me wel voor stellen dat als je echt een fok merrie zoekt je dan naar de papieren kijkt.
Maar ik kies voor de sport en een veulen voor mij zelf.
Dus ik hoef niet commercieel te kopen.
Beter nog, Dat wil ik niet eens.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:46

Missouri schreef:
Zo kan ik me vreselijk druk maken als ik de startlijst van bv. een wedstrijd zie waar de naam van de vader bij staat...


Ik vind dat juist leuk, dan kan je een beetje koekeloeren naar de nakomelingen van de hengsten.

En zeer zeker gaat het om de klik maar als je voor de fokkerij koopt dan denk ik dat het verstandig is om verder te kijken. Overigens moet ik ook een bepaald gevoel bij een paard krijgen anders zit het niet snor.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:16

chantal1"]
Ik vind dat juist leuk, dan kan je een beetje koekeloeren naar de nakomelingen van de hengsten.
[/quote]

Ik vind het ook leuk Haha! maar af en toe dan kijk ik en dan denk ik "oei, een Jazz (of Krack C, of noem maar op), die kan vast verschrikkelijk goed lopen en daar kom ik dan aan met mijn halfbakken schimmelhobbelpony" maar dan blijkt die schimmelhobbelpony met 'r vreemde afstamming nog helemaal niet zo uit de toon te vallen (zacht uitgedrukt Schijnheilig ).

[quote="chantal1 schreef:
En zeer zeker gaat het om de klik maar als je voor de fokkerij koopt dan denk ik dat het verstandig is om verder te kijken. Overigens moet ik ook een bepaald gevoel bij een paard krijgen anders zit het niet snor.


Ben ik het wel mee eens, maar ooit waren de hengsten die nu de 'topverervers' worden genoemd ook onbekende jonge beestjes.

Stel ik laat mijn schimmelhobbelpony met een minder bekende (jonge) hengst dekken, er komt een abnormaal out-of-this-world veulen uit en mijn buurman die wat voor de hobby fokt denkt "da's nog niet zo'n verkeerde, ik probeer het ook" waarop er ook weer zo'n topper uit komt, en zijn goede kennis die een kopje koffie komt drinken denkt dan "da's een patent beestje, ik waag ook eens een gokje" enzovoorts enzovoorts.

Wie was er niet verbaasd over de meer dan gemiddelde Oscars die er op de HK rondliepen?

Er zijn hele slechte Krack's, en hele slechte Jazzen, en ga zo maar door. Het gaat ook om de combinatie. Ik heb papieren gezien om van te watertanden, en ben afgehaakt toen ik het paard erbij zag. En ook écht gave paarden, met een flutpapiertje eraan.
Een slechte merrie is een slechte merrie en daar moet je niet mee fokken, al zit er nog zo'n prachtpapier aan vast (okee, 1 keertje misschien, om te proberen voor de die-hard papierwinkelfanaten Schijnheilig Knipoog ).

Er is naar aanleiding van mijn hele "register B-NRPS-register A-stamboek KWPN" verhaal met m'n schimmel een inspecteur van het KWPN bij me langs geweest en die was op z'n zachtst gezegd verbaasd over de kwaliteit van mijn merrie. Een letterlijke quote van hem was "ik heb slechtere keur/elite/sport merries gezien dan deze, en niet zo weinig ook!"

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:19

Ik heb zelf een merrie uit duizenden met een nietszeggend papier (het is een Quarter)
Bij dit ras wordt er heel veel waarde gehecht aan prestaties in de sport, maar ik ben van mening dat er ook hele goede dieren in achtertuintjes bij mensen staan die niet de ambitie of de centen hebben hun hengst of merrie groots uit te brengen in de sport, en dat is het enige criteria voor prestatie aangezien er geen Keuring is en geen verrichtingsonderzoek.

Dus ik kijk naar het paard. Er staan de nodige ruwe diamanten bij de nodige boeren in de wei.