Toch maar een vraagje over de kleur....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Toch maar een vraagje over de kleur....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 22:10

Ik weet dat er al heel veel topics zijn over kleurvererving, maar ik werd er toch niet echt wijzer van....

Ik heb een donkere vosmerrie, wiens manen wel wat donkerder bruin zijn dan haar lichaam, maar zeker niet zwart. Ze heeft een aalstreep over de rug, maar geen (duidelijke) streepjes op de benen.

Als ik die merrie laat dekken door een lichtere voshengst, met lichtere (blonde) manen en staart, wat krijg ik er dan uit? De ouders van de hengst zijn bij mijn weten allebei vos. Het vosgen is recessief, dus het veulen zal sowieso vos worden, toch? Maar hoe zit dat dan met de tint en de kleur van manen en staart?

Alvast bedankt Lachen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 22:35

Vos X Vos geeft altijd vos.
Wat ik er verder van begrepen heb is dat "licht" dominant is over "donker", maar ik kan niks zeggen over de kleur manen en staart van het veulen. Tenminste, nog niet Knipoog

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 07:55

Ronja schreef:
Ik weet dat er al heel veel topics zijn over kleurvererving, maar ik werd er toch niet echt wijzer van....

Ik heb een donkere vosmerrie, wiens manen wel wat donkerder bruin zijn dan haar lichaam, maar zeker niet zwart. Ze heeft een aalstreep over de rug, maar geen (duidelijke) streepjes op de benen.

Als ik die merrie laat dekken door een lichtere voshengst, met lichtere (blonde) manen en staart, wat krijg ik er dan uit? De ouders van de hengst zijn bij mijn weten allebei vos. Het vosgen is recessief, dus het veulen zal sowieso vos worden, toch? Maar hoe zit dat dan met de tint en de kleur van manen en staart?

Alvast bedankt Lachen

Het staat vast dat je een vos zal krijgen maar de kleur van de manen en staart,.... Zal je moeten proberen om het zeker te weten. Ik denk wel dat ze lichter worden.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 12:54

Bedankt! Het zal dus een verrassing blijven wat voor vosje het wordt, maar das ook wel weer leuk natuurlijk Lachen

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:18

Van welke hengst heb je laten dekken?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:25

Ik lach me te blubbes als er een zwarte uitkomt.....

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 14:48

Ze is nog niet gedekt, maar ze wordt gedekt door Alabastro Haha!

Enne, als er een zwarte uitkomt, dan zal ik mijn merrie toch wel even vragen waar en bij wie ze geweest is in haar vrije tijd Knipoog

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:59

Succes!! Goede keuze!! Knipoog