Zal ik mijn merrie een DNA test laten ondergaan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dekleinepol

Berichten: 36
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Otterlo

Zal ik mijn merrie een DNA test laten ondergaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 10:53

Van onze merrie Bliksem weten we geen afstamming helaas. Volgens diverse veeartsen en hoefsmeden is ze voor een Gelderse een erg raszuivere en goed gebouwde merrie. Zelfs de eigenaar van de hengst waar we haar hebben laten dekken vond haar erg mooi gebouwd en goed van karakter.
We denken nog wel eens over het doen van een DNA test gecombineerd met haar typische aftekening (bliksem bles en zwarte vlekken op haar witte sokken) mischien heeft ze inderdaad wel goed bloed.
Het bloed van de hengst is nl. ook erg goed en voor het veulen zou het dus best interessant kunnen zijn.
Wie heeft er ervaring met het DNA testen om de afstamming te achterhalen ? wat kost het ? Hoe groot is de kans dat haar afstamming gevonden wordt ?

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:06

Ik heb alleen ervaring met een DNA-onderzoek om te controleren of zijn ouders wel echt zijn ouders waren. Ik heb geen idee of dat prijstechnisch op hetzelfde neerkomt, maar ik was voor dit onderzoek Euro 41,- kwijt. Viel me alles mee.
Als je serieus wilt gaan fokken met de merrie, lijkt het me wel verstandig om precies te weten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:11

Volgens mij is dat niet mogelijk..alleen waneer je 2 ouders onderzoekt....ze hebben namelijk nog geen database zoals bij mensen...

Toch?

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:20

Sundancer schreef:
Volgens mij is dat niet mogelijk..alleen waneer je 2 ouders onderzoekt....ze hebben namelijk nog geen database zoals bij mensen...

Toch?


Wat lijkt je nu precies niet mogelijk, dat wat zij wil, of wat ik heb laten doen?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:20

Volgens mij kan je alleen DNA laten testen om te controleren of de ouders echt de ouders zijn. Meestal word dat gedaan als er geen dekbon in gevult is of het veulen extreem laat of extreem vroeg komt(kan ook door een verkeerde dekdatum invullen komen).

Bij het NMPRS zijn alle goedgekeurde hengsten iig gecontroleerd(en hun ouders, zodat dat 100% zeker is). Zodat in geval van twijfel de vader al gecontroleerd kan worden. Bij het NMPRS kost het 50 euro per paardje.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:29

esther82"]
[quote="Sundancer schreef:
Volgens mij is dat niet mogelijk..alleen waneer je 2 ouders onderzoekt....ze hebben namelijk nog geen database zoals bij mensen...

Toch?


Wat lijkt je nu precies niet mogelijk, dat wat zij wil, of wat ik heb laten doen?
[/quote]


Ik reageerde op haar Haha!

Idd Dennis, ouders moeten bekend zijn...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:33

ja de ouders moeten idd bekend zijn. en dan kan je daar op controleren of dat het de echt vader en moeder is.

zo is er ook een hengst geweest alexis Z die zijn vader Alme Z zou moeten zijn en dat bleek door DNA onderzoek niet zo te zijn. En als ze dan wel de vader zouden kunnen vinden via DNA hadden ze dat nu wel geweten.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:14

Ik denk niet dat het Gelders stamboek een DNA databank hebben waarin hengsten en merries zijn omgenomen.

Als dit wel het geval is dan kan je een DNA test laten uitvoeren op uw merrie en dan deze gegevens laten vergelijken met de gegevens in het databank en hopen dat er een overeenkomst eruit komt. Hiervoor heb de medewerking van het labo voor de merries DNA (=kosten) en dan de medewerking van het Gelders stamboek (=kosten) om tot een resultaat te komen. En dan is de vraag of je als nog een registratie op afstammeling kan krijgen.

Zou het niet misschien makkelijke zijn om kontakt op te nemen met het Gelders stamboek en uw merrie laten keuren als 'wild merrie', ze krijgt dan papieren wat ook belangrijk kan zijn voor het veulen. En als je heel veel geluk hebt, ziet iemand haar op een keuring en 'erkend' haar afstamming.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:49

Is het niet zo dat ze bij het Kwpn ook een afdeling mbt het Gelderse ras hebben, of vergis ik me daar nu veselijk in?!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:54

Gewoon een DNA test doen heeft geen zin. De DNA en het patroon van de DNA moet ergens mee vergeleken kunnen worden. Wat wel zin heeft is de DNA te laten bepalen omdat je bijvoorbeeld niet wilt chippen, zo kun je aan hand van de DNA test altijd bewijzen dat het paard wat voor je staat hetzelfde paard is als in je paspoort staat. Maar gewoon lukraak DNA trekken om achter de afstamming te komen is niet mogelijk.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 08:56

Het is wel mogelijk om DNA te laten onderzoeken als je een idee hebt wie de vader of moeder is. Ze vergelijken die dan met elkaar.

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:14

dit is wel een interresant topic zeg.
ik heb het er toevallig vanavond op stal nog over gehad. zou je zo ook kunnen uitzoeken of een bepaalde merrie de moeder is van jouw paard? Verward

sara_pepper

Berichten: 30
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:20

haha toevallie, ik zit ook in zo een afweging, grappig, maar ik heb denk ik het geld er niet voor,
sucses, kis nancy

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:42

guccio schreef:
dit is wel een interresant topic zeg.
ik heb het er toevallig vanavond op stal nog over gehad. zou je zo ook kunnen uitzoeken of een bepaalde merrie de moeder is van jouw paard? Verward


Ja dat kan. Maar dan moet je wel de vader weten.
Meestal is het toch omgekeerd? Dat je niet weet wie de vader is? De moeder is meestal geen probleem (zie je meteen als het veulen er naast staat Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:58

esther82 schreef:
Is het niet zo dat ze bij het Kwpn ook een afdeling mbt het Gelderse ras hebben, of vergis ik me daar nu veselijk in?!


Het KWPN is in 1970 ontstaan uit een fusie van NWP en de VLN en heeft 3 fokrichtingen, rijpaard, tuigpaard en gelders paard.
Het gelders paard heeft dus geen apart stamboek maar is een richting binnen het KWPN.
Omdat het gelders paard verplicht aan een bepaalde bloedvoering moet voldoen kan een papierloze merrie waarvan de afstamming onbekend is niet worden ingeschreven in het gelderse boek.
www.kwpn.nl

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:29

Cassidy"]
[quote="guccio schreef:
dit is wel een interresant topic zeg.
ik heb het er toevallig vanavond op stal nog over gehad. zou je zo ook kunnen uitzoeken of een bepaalde merrie de moeder is van jouw paard? Verward


Ja dat kan. Maar dan moet je wel de vader weten.
Meestal is het toch omgekeerd? Dat je niet weet wie de vader is? De moeder is meestal geen probleem (zie je meteen als het veulen er naast staat Haha!)
[/quote]

De vader hoef je dan nog niet te weten hoor. Haar trekken van het kind en haar trekken van de mogelijke moeder. Zij kijken dan of het overeenkomt.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:39

dekleinepol schreef:
Van onze merrie Bliksem weten we geen afstamming helaas. Volgens diverse veeartsen en hoefsmeden is ze voor een Gelderse een erg raszuivere en goed gebouwde merrie. Zelfs de eigenaar van de hengst waar we haar hebben laten dekken vond haar erg mooi gebouwd en goed van karakter.
We denken nog wel eens over het doen van een DNA test gecombineerd met haar typische aftekening (bliksem bles en zwarte vlekken op haar witte sokken) mischien heeft ze inderdaad wel goed bloed.
Het bloed van de hengst is nl. ook erg goed en voor het veulen zou het dus best interessant kunnen zijn.
Wie heeft er ervaring met het DNA testen om de afstamming te achterhalen ? wat kost het ? Hoe groot is de kans dat haar afstamming gevonden wordt ?

Na de hengstekeuring van het SBS hebben wij van onze hengst ook het DNA moeten laten vaststellen. Dat koste ergens tss 130 en 150 euro.
Ik hoop dat je de afkomst kan vaststellen.
Succes

jeanke

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:27

Alabastro schreef:
Citaat:
Na de hengstekeuring van het SBS hebben wij van onze hengst ook het DNA moeten laten vaststellen. Dat koste ergens tss 130 en 150 euro.
Ik hoop dat je de afkomst kan vaststellen.
Succes

Dat wordt standaard gedaan bij elke hengst op de sBs-keuring. Vlak na de goedkeuring worden door Mr Raskin enkele haren met follikels uitgetrokken.
Voor het BWP wordt er bloed genomen bij het diergeneeskundig onderzoek te Merelbeke.

Zangersheide laat trouwens jaarlijks van alle veulens DNA bepalen (à 150 Euro op kosten van de fokker)
Bij het SBS enkel van de hengsten die niet SBS, BWP of Zangersheide zijn + enkele steekproeven (die het SBS zelf betaalt)
Maar DNA name om de afstamming te bepalen is enkel zinvol als er zowel DNA genomen kan worden van de vader en als van de moeder. Het is juist een controle voor de kunstmatige inseminatie: dat daar geen fraude mee gepleegd wordt.
In Nederland is er toch een 15-20 jaar geleden een grote fraude geweest waar een hengstenhouder het verkeerde sperma meegaf en nu zijn een heel deel merries van die periode van twijfelachtige afkomst.