Heeft dit effect op het veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Heeft dit effect op het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 00:48

Even nagedacht of ik het wel wilde plaatsen.

Het gaat om het volgende waar ik toch even raad om wil vragen.
Zoals ik al gezegt had heb ik mijn oog laten vallen op een merrieveulentje.
Nu is de moeder altijd een perfecte merrie geweest. Zeer goed in dressuur. Mooie prestaties enz.
Maar sinds een tijd terug heeft zij een nieuwe ruiter gekregen en sindsdien liep het niet zo goed. Ze werd verkeerd gereden en is kreupel gaan lopen. Z merrie, terug naar niets.
Inmiddels heeft de ruiter moeten stoppen(of zoals de eigenaresse zelf zegt, ze reed hem naar de knoppe) en word ze al weer een half jaar niet meer bereden. Hoefsmid dierenarts en eigenaresse weten niet wat ze nu nog mankeerd. Ze loopt nog niet goed. Nu is ze weer bekapt en liep weer kreupel. Ik zelf denk dat het in haar schouder/rug zit. De eigenaresse denkt misschien een peesblessure. Onderzoek wijst niks uit. Handen in het haar dus.
Mijn vraag is eigenlijk, heeft dit gevolgen voor het veulen? Of heeft dit niks met elkaar te maken en is het gewoon een vervelende kwestie?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 01:02

Voor het veulen hoeft dit niets te betekenen,
maar ik weet niet of de merrie al eens op de foto is geweest?
Een paard wat misschien niet helemaal zuiver is op de foto kan nergens last van hebben zolang ze correct gereden wordt, echter zodra de belasting minder gelijkmatig zal verlopen kan bijvoorbeeld een minder mooie hoefkatrol gaan opspelen. Dàn zou ik wel een veulen er op laten staan omdat dit erfelijk kan zijn.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 01:19

Als ik me niet vergis toonde foto's niks.
Ze heeft ook altijd zuiver gelopen.
Altijd op een pink te rijden.(heb haar zelf gereden)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:12

Als ze op de foto's goed is dan is er dikke kans dat het veulen wel goed is. Paarden kunnen door andere ruiters/amazone's niet lekker in hun vel komen en daardoor idd gaan kreupelen om eigenlijk onbekende redenen. Ik heb het zelf ook mee gemaakt bij een merrie.
Waarom is die andere ruiter er mee opgehouden?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 10:08

Ik denk dat de reden meer psychologisch is dan physisch. Kan het zijn dat de merrie uit protest ging kreupelen om zo haar ongenoegen over de manier van rijden te uiten. Maar in feite is er niets aan de hand. Het kan natuurlijk ook dat ze ergens pijn in haar rug heeft door de verkeerde manier van rijden. Dat is iets dat eigenlijk nu zou moeten uitgevist worden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 14:32

Waarom gaan kreupelen en waarom is de ruiter gestopt.

Zoals ik al zei heb ik haar zelf ook gereden en is het altijd een fijne en makkelijk te bewerken paard geweest. Ze had zelfs fans
Ik zelf ben gestopt vanwege het in de knoop zitten met mezelf toendertijd.
Er is toen een andere ruiter gevonden. In het begin is dat opstappen en wegrijden, maar als je fout rijd, gaat je paard vanzelf naar mate de tijd verstijkt daar naar lopen.
In feite zat de ruiter scheef, en zette haar eigen lichaamsdelen vast om iets te bereiken. Of te wel flink tegen de draad in rijden eigenlijk.
Om een voorbeeld te geven. Op stappen en metteen rond willen rijden bovenin, zonder fatsoenlijk loswerken, maar meteen krulletje.
Ik wist dit niet, omdat ik haar nog nooit had zien rijden. Tot de eigenaresse belde of ik toch eens wilde komen kijken wat er met het paard aan de hand was. ZIj dacht dat het aan het rijden lag en dat moest ik dus testen. Het eerste wat me opviel was een chago blik in de stal en daar ook al niet te soepel qua stand. Bij het opstijgen voelde ik al een blok beton. Na tien minuten alles doen om haar los te rijden, was het kreupelen zo goed als weg en was ze een heel stuk soepeler. In de 3 weken dat ik haar zo heb gereden was ze niet kreupel en terug op het soepele waardoor ik gewoon weer alle zijgangen enz zonder probleem kon uitvoeren.
De ruiter zou van mij les gaan krijgen en dat ging goed. Ze mocht ook weer een wedstrijdje proberen en werd eerste (M2),
Omdat ik niet kon komen heeft ze het 2 weken alleen moeten doen, en kreeg vervolgens 127 punten Verward Eigenaresse pissig op de ruiter, ik, en zij op mij omdat het mijn schuld was, had ik maar les moeten komen geven Bloos!
Ze heeft de merrie op stal gezet, en de volgende dag had ze opgezette klieren en was weer kreupel.
Ze heeft nog wel gewoon gereden, maar omdat zowel de dierenarts als hoefsmid niks konden vinden, vond de eigenaresse het wel goed zo en mocht ze er niet meer op rijden. Sinds dan staat ze stil. Das toch al een hele poos, zeg zo'n half jaar. Maar de merrie is er niet meer beter op geworden en nu ze weer bekapt is zie je dat heel duidelijk, zelfs in stap loopt ze niet goed.
Is het zo een beetje duidelijk wat ik bedoel?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:55

Waarom laat je niet (of de eigenares) een oestiopath komen? Wat de foto's niet kunnen tonen kan zo iemand vaak wel vinden en corrigeren.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 02:41

Ja, het is niet mijn merrie, en de eigenaresse beslist wat ze wel of niet doet. Geloof me ze is zuinig op haar paardjes en heeft van alles al geprobeerd.

Ik bedacht me ineens iets wat misschien bij jullie iets zegt (mij wel, maar niet wat)
De merrie stond altijd goed op haar benen. Toen ik haar terug zag was dat dan ook het eerste wat opviel. Ze stond een minibeetje naar voren met haar voorbenen. Ik had het idee alsof ze haar rug wat omhoog drukte en billen naar beneden, maar dat is allemaal maar heel minimaal (een paard wat je goed kent zie je zulke dingen aan, hoe klein het verschil ook is)
Als ze nu loopt dan draait ze haar ene voorhoef een tikkeltje naar binnen, en zet hem iets of wat op de buitenkant weer neer. Ook heel minimaal maar.
Drukken op plekken zoals bv de rug enzo daar reageerd ze niet op.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:47

Het heeft niks met het veulen te maken.
wel zonde dat zo`n goed emerrie zo verpest is

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 16:02

Soms is het gewoon moeilijk om uit te vinden wat een paard mankeerd.
Ik kan hier ook niks aan doen, maar zou wel graag willen weten of ik met een gerust hart een bod kan doen op het veulen.
Mijn gevoel zegt van wel, maar toch hoor ik graag de mening van een ander eens.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:41

ik zou het in de andere geneeswijzen zoeken. magnetiseur ofzo. heeft bij ons ook heel erg veel geholpen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 20:24

Het gaat mij er niet om welke dingen er geprobeerd kunnen worden, want nogmaals het is niet mijn merrie en dus beslis ik daar niet over.

Het enige wat ik wil vragen aan jullie is, heeft dit effect op het veulen. Omdat ik dus niet weet wat het is, kan het vanalles zijn in feite.
Met andere woorden, is dit veulen gewoon gezond, of zou er ook bij haar zoiets op latere leeftijd op kunnen duiken?