dekadv.Gabor merrie rechthoek/vierkant/langgelijnd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

dekadv.Gabor merrie rechthoek/vierkant/langgelijnd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 13:12

vorige week heb ik een soortgelijk topic geplaatst en kreeg verschillende meningen in welk model deze merrie staat. Vanmorgen ben ik bij de heer Nijhof Sr. geweest voor een dekadvies. Na jullie reacties (als die komen natuurlijk) zal ik vertellen wat hij over deze merrie heeft verteld.

Afbeelding

Als mogelijke partner koos de hr. Nijhof Florencio, Sandreo van zijn eigen hengsten of Jazz / Metall van een ander hengstenstation. Special D zou hij zeker niet doen.

Wat vinden jullie?? Lachen
Laatst bijgewerkt door Suzan1 op 29-04-04 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:15

Florencio vind ik niet een vreemde optie. Wij hebben op dit moment een jonge Future (ook een jonge florestan) en het is geen chique veulen. Welke kant wil je met deze merrie op? Wat zijn precies haar tekortkomingen/ waar heeft ze over?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:15

Ik zou gaan voor Florencio. Sandreo is veel minder in beweging dan Florencio.De lichtvoetigheid en het gemak waarmee de hengst kan verruimen en sluiten is verbazingwekkend voor zo'n jong paard.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 13:22

advies van de heer Nijhof (is niet heilig hoor) is wel met deze merrie de dressuur kant op te gaan. Volledige afstamming is GaborxArmstrongxVoltaire. Ze is 1.74 mtr. keur/sport dressuur. Ze zou een beter voorbeen mogen hebben. De galop is wat stug (dus meer souplesse )
Florencio vind ik ook een geweldige hengst en staat ook zeker bij mij op de lijst. Ik wacht nog even af wat mijn andere merrie onder Florencio doet
(ze is 1 mei uitgerekend) Blijf het jammer vinden dat hij geen KWPNér is. Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:24

Jazz zou ik denk ik niet overwegen bij jou merrie. Ze is echt een grote! En Jazz fokt ontzettend veel massa mee (bij onze merrie iig wel, een 1.76m merrie Haha!) Florencio is denk ik lichtvoetiger!

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:35

Florencio zou wel wat kunnen worden!
voor Jazz zou ik met deze merrie niet gaan!

ps: heeft hij ook gezegd waarom je Special D zeker niet moet nemen? daar ben ik namelijk erg in geinteresseerd... en op welke perrie's kan hij dan wel?
grtz f.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:38

Special D geeft ook ontzettend veel massa mee. Daar zou ik niet voor kiezen bij deze merrie. Jazz kan wel maar dan fok je een massaal paard (waar sommigen natuurlijk wel van houden) Het zou zeker geen verkeerde match zijn, maar als je voor een chique veulen gaat, zou ik eerder voor florencio gaan.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 13:59

misschien een hele rare opmerking hoor, maar is Sonique iets voor deze merrie??

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:02

Ik ben benieuwd waarom hij zeker Special D niet zou doen Lachen?

Verder goede keuzes, maar metall is alleen diepvries.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 14:08

Vond het ook wel vreemd dat Special D met name werd genoemd als een hengst die ik niet zou moeten nemen (ben er zelf niet over begonnen) Het voorbeen/schoudergebruik zag hij van deze hengst zeker niet verbeteren op de Gabor merrie.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:12

Special is strak in voorbeen/schouder

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 19:31

Even wat info opgezocht van Sonique:

Citaat:
Afstammelingen 2003 (veulens)
Sonique toonde een uniforme collectie net voldoende ontwikkelde, rassige, beknopte, rijtypische veulens die goed bespierd zijn.
Het hoofd is zeer sprekend en goed gevormd. De nek heeft voldoende lengte. De hals is goed gevormd, goed gespierd, maar mist lengte. De schoft is voldoende ontwikkeld en loopt voldoende ver door. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is goed gevormd en goed gespierd. De lendenen zijn goed gevormd en goed gespierd. De croupe is hellend met net voldoende lengte en goede bespiering. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is correct gesteld, maar zou langer moeten zijn. Het achterbeen is doorgaans correct gesteld. Het fundament heeft veel kwaliteit, maar is licht.
De stap is matig zuiver, mist souplesse en ruimte. De draf heeft voldoende ruimte. Het achterbeen zou verder ondergebracht moeten worden. De galop is lichtvoetig, maar zou meer ruimte moeten hebben. In draf en galop blijven de veulens hoog in het kruis.

Getoond zijn 8 geprikte en 5 door de eigenaar geselecteerde veulens. Twee thuis geïnspecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage, evenals de door de eigenaar geselecteerde veulens.
De kwaliteit van de moeders was matig tot voldoende.
Getoond: 13 (+2) veulens uit 49 in 2002 gedekte merries.



Hoe kom je zo bij Sonique, Agossie?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:51

Ik zou Sonique niet doen. Ik vind deze merrie ook wat kort op de voorbenen, kon ook wel iets langer. Ook de gangen van de veulens zijn niet altijd optimaal. Ik heb een aantal gezien en was er niet super enthousiast over...!