Vrouwen en de Fokkerijwereld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vrouwen en de Fokkerijwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:42

Gisteren zat ik de IDS door te bladeren ( en te lezen Haha!) en daarin werden de nieuwe inspecteurs voorgesteld. Eigenlijk verbaasde ik mijzelf erover...............Alweer allemaal kerels Verward Wat is dat toch in de fokkerij wereld Verward Bij veel stamboeken zie je eigenlijk alleen maar mannen in de functies. Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen!

Maar hoe komt dit:
- Vrouwen zijn er minder in geinteresseerd
- Stamboeken zijn te conservatief in het aannemen van vrouwen voor bepaalde functies Haha!
- Vrouwen verdiepen zich veel minder in de fokkerij en zijn meer geinteresseerd in de sport! ( en de kledingadvertenties van de IDS Haha! Knipoog _

Maar kan iemand mij vertellen hoe dit eigenlijk komt!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:43

Geen ervaring mee, de voorzitter van het trakehner verband is alleszins een vrouw nu.
Misschien gewoon een mannenwereldje, ach laat ze dat maar geloven Ach gut

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:20

Tja volgens mij zijn er ook maar weinig vrouwelijke fokkers die een ggk hengst op hun naam hebben staan. Of een UTV kampioene ofzo.

Ik weet ook niet echt waardoor dat komt, misschien door alle 3 genoemde redenen.

Maarre......Look out...Suzanne F. is coming!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:23

Vrouwen hebben gemiddeld minder geld, dat denk ik. En fokken is toch een beetje een geldkwestie.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:29

Suzanne F. schreef:
Tja volgens mij zijn er ook maar weinig vrouwelijke fokkers die een ggk hengst op hun naam hebben staan. Of een UTV kampioene ofzo.


Moet je toch over KWPN praten. Heb voor de controle effe de eerste 5 hengsten (alfabetisch) van het trak verband genomen. Daar zijn er al 2 waar enkel een vrouw staat vermeld en 1 waar beide mevrouw en meneer zijn vermeld, verder staat er bij Kostolany ed Familie Langels.
Fokkerij steek je toch vaak met 2 energie in, ik denk misschien dat ze soms enkel de man vermelden (zoals bij veel dingen) Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:31

Desiree schreef:
Vrouwen hebben gemiddeld minder geld, dat denk ik. En fokken is toch een beetje een geldkwestie.



Over het algemeen is het natuurlijk zo dat vrouwen minder verdienen dan mannen in een soortgelijke functie. Maar zal het ook te maken hebben met prioriteiten?

Of dat vrouwen vaak getrouwd zijn en de boel op de naam van manlief staan Verward

Maar is er minder belangstelling van vrouwen voor de fokkerij:?

Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de reden. En hoe het komt dat er weinig vrouwen functie's bekleden bij stamboeken. Tuurlijk zijn er een aantal vrouwen die werken bij de IDS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:36

Zannekin schreef:

Moet je toch over KWPN praten. Heb voor de controle effe de eerste 5 hengsten (alfabetisch) van het trak verband genomen. Daar zijn er al 2 waar enkel een vrouw staat vermeld en 1 waar beide mevrouw en meneer zijn vermeld, verder staat er bij Kostolany ed Familie Langels.
Fokkerij steek je toch vaak met 2 energie in, ik denk misschien dat ze soms enkel de man vermelden (zoals bij veel dingen) Ach gut


Heeft het dan toch met Hollands conservatief gedrag te maken? Of is er een andere reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:38

Pipo schreef:
[Of dat vrouwen vaak getrouwd zijn en de boel op de naam van manlief staan Verward

[/quote]


Ik denk dat dat het voor een deel is en een deel stamt vanuit de beginperiode van het KWPN (1970) toen het NWP en de VLN samen gingen.
Dat waren van oudsher toch "boerenverenigingen" met als doel een goed werk/lanbouw/tuigpaard te fokken, de sport was toen nog lang zo ontwikkeld als nu.
Ik denk dat de fokkerij toen lang niet zo belangrijk was voor een vrouw.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:43

Pipo"]
[

Maar is er minder belangstelling van vrouwen voor de fokkerij:?
.
[/quote]
geloof je dat zelf? Ik ken zat vrouwen die dolgraag een veulen zouden willen fokken. Vrouwen zijn gek op jonge dingen. Ik wil het ook, heb al een poging gedaan die mislukte.

MAar er is nog iets: ik denk dat er ook meer mannen zijn die paarden houden zonder ermee te sporten. Ik denk dat dit percentage onder de vrouwen lager is. Vrouwen hebben een paard om mee te sporten, en sport en fok gaat niet altijd gemakkelijk samen.

Die mannen die paarden hebben zonder ermee te sporten, zijn meestal boeren, of van boerenafkomst.
Maar die gaan steeds meer een minderheid vormen.

[quote="Ilindra schreef:
[
Ik denk dat de fokkerij toen lang niet zo belangrijk was voor een vrouw.
[/quote]

Vrouwen mochten al amper paardrijden! Had ik laatst nog gelezen in IDS, over een vrouw die paarden tekent voor de stamboekinschrijvingen. In haar jonge tijd bereed ze samen met haar zus 2 merries en werden ze zelfs met stenen bekogeld!!!!!!!!! Dat was in Friesland geloof ik.

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:47

Ik denk dat vrouwen wat dat betreft niet zo nodig op de voorgrond hoeven. Volgens mij bepalen ze meer dan menigeen denkt in de fokkerij en denken laat de dikdoenerij maar aan de mannen over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:48

Desiree, die opmerking hierboven was in vraagstelling he Haha! Dus niet zo aanvallend. Ik probeer alleen discussie los te krijgen, daarvoor moet je wel eens provocerende opmerkingen maken.

Maar als ik je argumenten zo lees, dan denk jij dus dat het voornamelijk toch nog komt door de wat conservatieve gedachtengang? Of begrijp ik het verkeerd?

Overigens gaat dit over alle stamboeken!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:52

Pipo schreef:
Desiree, die opmerking hierboven was in vraagstelling he Haha! Dus niet zo aanvallend. Ik probeer alleen discussie los te krijgen, daarvoor moet je wel eens provocerende opmerkingen maken.

Maar als ik je argumenten zo lees, dan denk jij dus dat het voornamelijk toch nog komt door de wat conservatieve gedachtengang? Of begrijp ik het verkeerd?

Overigens gaat dit over alle stamboeken!!

Was helemaal niet aanvallend bedoeld, ik schreef het met een andere intonatie. Haha!

Ik denk van de conservatieve gedachtengang van toen ja, en die generatie die nog steeds bestaat en een groot aandeel levert in de fokkerij.

fokken kost echt veel geld, vaak haal je de kosten niet eens uit, en als je geen stal/grond aan huis hebt dan wordt het helemaal niet op te brengen. Boerenzoons van toen hebben wel stal en grond aan huis. Boerendochters telden niet mee in die tijd dus die komen al niet ter sprake. Maar deze boerenzoons leveren een groot aandeel in de fokkerij.

Ik verwacht dat dit in de toekomst gaat veranderen. Boeren worden minder in aantal. Er zijn meer paardenmensen erbij gekomen, waaronder voornamelijk vrouwen. Deze paardenmensen dromen van paarden aan huis... willen ook eens gaan fokken....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:54

Mijn moeder is algemeen internationaal inspecteur bij het I.H.W., een klassieke fokkerij. Dit doet zij al 10 jaar. Ze heeft veel interesse in de fokkerij en wordt ook vaak gevraagd in Duitsland. Eerst kijken mannen soms wat raar, maar als je consequent bent heb je iedereen gauw gewonnen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:54

Pipo schreef:
Overigens gaat dit over alle stamboeken!!


Totaal niet, moet je effe andere stamboeken bekijken:
Oldenburg bv: http://www.oldenburger-pferde.com/conte ... en=&event=
Trakehner
http://www.trakehner-verband.de/verband ... eiter.htm?
waar nu bij de laatste HK ook één van de keurders een vrouw was.
Staat zelfs expliciet op hun site vermeld, naast dus de voorzitter: "Nicht nur in der Vorstandsetage, auch in der Körkommission mischen Damen mit. Die Richterin und Pferdewirtschaftsmeisterin Gisela Gunia aus Uslar ist stets mit von der Partie, wenn die Körkommission in Aktion tritt.
"

Is dus gewoon dezelfde vraag als: Waarom staan er niet zoveel vrouwen aan de top van internationale bedrijven etc... daar komt wel verandering in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:03

Het is gewoon het conservatieve boerenwereldje en ik denk dat de mannen het niet zo erg vinden dat ze vooral met mannen te maken hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:06

Lovely schreef:
Het is gewoon het conservatieve boerenwereldje en ik denk dat de mannen het niet zo erg vinden dat ze vooral met mannen te maken hebben.

Ik denk vooral het eerste, en zij fokken gewoon nog veruit de meeste paarden. Maar die mensen gaan ook ooit dood....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:07

Zannekin schreef:

Is dus gewoon dezelfde vraag als: Waarom staan er niet zoveel vrouwen aan de top van internationale bedrijven etc... daar komt wel verandering in



Daar komt steeds meer verandering in. En voor het gewone wereldje is het nog te zeggen dat vrouwen kinderen krijgen, en dat een fulltime baan dan moeilijker is. Tenzij de man dat opzich neemt. Veel mannen willen dat helaas niet, en veel vrouwen willen dat ook niet.

Een topfunctie in het bedrijfsleven vergt heel wat meer tijd dan 40 uurtjes per week werken. Dat moet je willen!

Maar paarden fokken kan ook als je zwanger bent, of als je kinderen hebt. Dus die vlieger gaat niet op in vergelijking met het bedrijfsleven. Diverse functies bij stamboeken zijn geen fulltime functies, dus dat moet mogelijk zijn. In mijn ogen dan he Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:10

Pipo schreef:
Diverse functies bij stamboeken zijn geen fulltime functies, dus dat moet mogelijk zijn. In mijn ogen dan he Haha!


Heb ik de links van neergezet en ik zie geen verschil in aantal mannen en vrouwen tgo het bedrijfsleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:14

Zannekin schreef:
Heb ik de links van neergezet en ik zie geen verschil in aantal mannen en vrouwen tgo het bedrijfsleven.


Even de links bekeken Knipoog Inderdaad zijn er meer vrouwen bij de Duitse stamboeken. Maar bij meerdere vrouwen zie ik als onderwerp van de functie staan: Sekretariaat Scheve mond En dat is eigenlijk wat ik bedoel. De administratieve en sekretariele functies worden bij conservatieve bedrijven ook vaak/altijd ingevuld door vrouwen. Maar de betere functie's of de vakinhoudelijke functie's worden dan toch weer bekleed door mannen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:15

Overigens................voordat ik zo de stempel van feministisch opzijlezend typje krijg. Ik lees de opzij niet Haha! en superfeministisch ben ik volgens mij ook niet Haha!

Vind het onderwerp gewoon interessant!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:17

Er zijn meerdere vrouwen die sekretariaat doen, maar ook mannen.
En stamboekleiding is een vrouw, geldzaken een vrouw, heb ik geen problemen mee.
Anders alle vrouwen effe hun lidmaatschap opzeggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:31

Zannekin schreef:
Er zijn meerdere vrouwen die sekretariaat doen, maar ook mannen.
En stamboekleiding is een vrouw, geldzaken een vrouw, heb ik geen problemen mee.
Anders alle vrouwen effe hun lidmaatschap opzeggen Haha!


Helemaal goed zelfs Haha! In Duitsland lopen ze duidelijk voorop Knipoog qua paarden dan he Haha!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:41

Mevrouw Rimkus zwaait anders wel de skepter in Warendorf! Die heeft niet zo maar een sekretariaatsbaantje....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:51

Pipo schreef:
[
Maar paarden fokken kan ook als je zwanger bent, of als je kinderen hebt. Dus die vlieger gaat niet op in vergelijking met het bedrijfsleven. Diverse functies bij stamboeken zijn geen fulltime functies, dus dat moet mogelijk zijn. In mijn ogen dan he Haha!
[/quote]

doen ze juist vaak als ze zwanger zijn. Dan stoppen ze een jaar met de sport en zien ze gelijk de kans een veulen te fokken met hun merrie. Haha!

Maar dan nog is het een eenmalig veulen en niet zoals die oude boeren die elk jaar een veulen fokken.

maar nederland staat toch bekend dat ze nog wat achterlijk is t.a.v. emancipatie? What's new?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:18

Interessante discussie, ik heb het me ook wel eens afgevraagd. (Zorgt wel voor extra motivatie moet ik zeggen Haha! ).

Ik denk dat het een combinatie van eerder genoemde redenen is. Voor de topfuncties bij het KWPN hebben ze liever mannen (denk ik!) om reden als:
*vrouwen worden meestal zwanger, en dat hele gedoe erbij.
*vrouwen zijn emotioneler.
*vrouwen zijn doorgaans wat minder ambitieus.
*vrouwen hebben vaak geen tijd voor zo´n 80 urige werkweek (huishouden, eventueel gezin, paarden etc).

Ik denk dus dat het door meerdere redenen zo is gelopen, dat je eigenlijk alleen maar mannen aan de top ziet (in NL paardenwereld). Ik ga er vanuit dat wanneer een vrouw met dezelfde capaciteiten, kennis, tijd, ambities, inzet etc solliceert voor zo´n functie, dat ze haar niet laten staan omdat ze vrouw is.