nieuw lineair scoreformulier/romprichting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9871
Geregistreerd: 04-02-04

nieuw lineair scoreformulier/romprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 11:16

Ik las in IDS dat in het lineair scoreformulier het onderdeel 'schouderlengte' komt te vervallen. Dit onderdeel wordt meegescoord in het onderdeel 'romp-richting'. Uitleg hiervoor is dat een paard met een lang voorbeen vanzelf in oprichting is gebouwd.
Wat vinden jullie hier nou zoal van?

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:57

Ben van mening dat dit niet juist is.

Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat een paard met een lang voorbeen weliswaar "omhoog" gebouwd lijkt maar het niet hoeft te zijn. Tegenwoordig wordt er zelfs een opgerichte bouw/lang voorbeen verward met een opwaardse beweging.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:33

Ik beschouw het een beetje als overbouwd of juist niet, de opmerking kan nog zijn "korte beentjes". De discussie op bokt gaat volgens mij meer over welke scoring goed is. Er zijn voorstanders van "horizontaal" is beter en voorstanders van "lang voorbeen". Ik denk dat overbouwd niet gunstig is voor de dressuur, dus dat mag wat mij betreft best gescoord worden.

Ik ben wel een voorstander van de verandering van cijfers naar 3 vakken met 3 mogelijkheden (van duidelijk aanwezig naar gemiddeld naar duidelijk aanwezig).