palominoxpalomino =hoeveel kans op een palomino?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

palominoxpalomino =hoeveel kans op een palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 16:51

Ik heb hier al eerder een topic over geopend, maar ik heb nu een leuke hengst op het oog, het is een palomino Welsh K.

de hengst:
De hengst is palomino, de vader van de hengst is bruin, en de opa van de hengst was ook een palomino.
Ook de vader van de moeder van de hengst is een palomino.

mijn merrie:
mijn merrie is ook palomino. Haar vader is een cremello. De vader en moeder van haar vader zijn beide palomino, en daarvan hebben ook weer beide 1 palomino ouder.
De moeder van mijn merrie is een vos.


hoe groot is de kans dat hier een palomino (of cremelo) uit komt?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:07

is het gen voor palominokleur dominant of recessief?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:11

Als het gen voor palominokleur recessief is, is de kans dat het veulen een palomino wordt vrijwel 100%.
Als het gen voor palominokleur dominant is, is de kans dat het veulen een palomino wordt 75%.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 17:15

verootjoo schreef:
Als het gen voor palominokleur recessief is, is de kans dat het veulen een palomino wordt vrijwel 100%.
Als het gen voor palominokleur dominant is, is de kans dat het veulen een palomino wordt 75%.


bedankt! ik weet eigenlijk niet of het dominant is of niet, eens even kijken of ik dat ergens kan vinden Lachen

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 17:17

Palomino is a dilution of chestnut by one copy of the c gene (Ccee). Palominos feature a gold, yellow, or tan body, and a white or off-white mane and tail.

Palomino is a popular color among horsemen and lay people alike. It has spawned the creation of a few color registries, chiefly the Palomino Horse Breeders of America. Since palomino requires a heterozygous arrangement of alleles at the C locus (the homozygous dominant CC will be chestnut, and the homozygous recessive cc will be cremello), palominos cannot breed true -- in other words, crossing a palomino with a palomino will only give you a 50% chance of a palomino foal, with a 25% chance of a chestnut and 25% chance of a cremello. The inheritance section shows a demonstration of this.


volgens mij heb ik het antwoord gevonden Lachen

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:19

Oké is ook goed. Voor palomino gelden dus niet de standaard genetica regels.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:27

palomino is een verdunningsfactor van vos, 2x verdunning van vos = cremmelo.
Palo X palo = grote kans op cremello

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 17:37

stef schreef:
palomino is een verdunningsfactor van vos, 2x verdunning van vos = cremmelo.
Palo X palo = grote kans op cremello


Dat vind ik ook super mooi (misschien nog wel mooier dan palomino Bloos ), maar nu hoorde ik van mijn staleigenaar dat veel mensen een cremmelo zien als een "fokfout", is dat echt zo?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:40

Sorry maar voor het genetica, vererving van de zgn palomino kleur, valt deze zeker onder de normale regels van genetica.

Je hebt te maken met 2 genes, mn vos en cremello. Als je de regels van Mendel kent dan is het heel makkelijk om de percentages uit te werken:

papa = eeCrcr
mama = eeCrcr
waarbij: e = vos, Cr = aanwezig cremello, cr = niet aanwezig cremello (indien paard eeCrCr is dan is het cremello gekleurd)

Dus ee Crcr x ee Crcr =
25% kans op vos = ee crcr
25% kan op cremello = ee CrCr
50% kans op palomino = ee Crcr

Je moet altijd de ene gene van papa met een gene van mama combineren.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:52

verootjoo schreef:
Als het gen voor palominokleur recessief is, is de kans dat het veulen een palomino wordt vrijwel 100%.
Als het gen voor palominokleur dominant is, is de kans dat het veulen een palomino wordt 75%.

Volgens mij klopt dit niet, maar moet het andersom zijn Verward

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:13

De kleur PALOMINO heeft geen gene op zich maar wordt gecreert door de werking van het CREMELLO (creme) gene op de VOS (red) gene. Genetisch is een palomino een vos gekleurde paard met een copie van de 'modifying' (verander) gene cremello.

De cremello gene is DOMINANT ... als het paard de gene draagt dan 'toont' hij de kleur:
in heterozygoot (enkel) vorm als palomino, valk of smokey black (alhoewel deze kleur soms moeilijk is te onderscheiden van gewone zwart Verward )
in homozygoot (dubbel) vorm als cremello, perlino of smokey cream

Nog een paar andere kleur genetica 'regels':
Zwart is dominant op vos ... ALTIJD!
Agouti gene is dominant op zwart = bruin gekleurde paard
Grijs (schimmel) is dominant op alles.
Grijs/schimmel wordt alleen geerfd in directe lijn (ouder op kind) en slaat NOOIT een generatie over.
Vos x vos is ALTIJD vos.
Er zijn meer maar deze de meeste algemene regels.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 23-04-04 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:13

marina"]
[quote="verootjoo schreef:
Als het gen voor palominokleur recessief is, is de kans dat het veulen een palomino wordt vrijwel 100%.
Als het gen voor palominokleur dominant is, is de kans dat het veulen een palomino wordt 75%.

Volgens mij klopt dit niet, maar moet het andersom zijn Verward
[/quote]

ahum, kan ook. Maar goed dat genetica niet bij de examenstof hoort dit jaar Schijnheilig

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 20:51

verootjoo"]
[quote="marina"][quote="verootjoo schreef:
Als het gen voor palominokleur recessief is, is de kans dat het veulen een palomino wordt vrijwel 100%.
Als het gen voor palominokleur dominant is, is de kans dat het veulen een palomino wordt 75%.

Volgens mij klopt dit niet, maar moet het andersom zijn Verward
[/quote]

ahum, kan ook. Maar goed dat genetica niet bij de examenstof hoort dit jaar Schijnheilig
[/quote]
Verootjoo heeft hier gelijk.. Als hier schimmel (vosgeboren, heterozygoot en dominant) had gestaan versus bijvoorbeeld vos (recessief), dan gaat het als volgt:
vos x vos (recessief x recessief) = 100% vos
schimmel x vos = 50% vos, 50% schimmel
schimmel x schimmel (dominant x dominant) = 75% schimmel, 25% vos

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:30

wat doen jullie allemaal moeilijk
palomino Pp
vos PP
cremello pp

Pp x Pp is
25% vos
50% palomino
25% cremello.
uit ervaring oppassen en van Wiersema

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:52

biepp"]
[quote="stef schreef:
palomino is een verdunningsfactor van vos, 2x verdunning van vos = cremmelo.
Palo X palo = grote kans op cremello


Dat vind ik ook super mooi (misschien nog wel mooier dan palomino Bloos ), maar nu hoorde ik van mijn staleigenaar dat veel mensen een cremmelo zien als een "fokfout", is dat echt zo?
[/quote]

Alhoewel ik het idee heb dat steeds meer mensen cremello's accepteren, is het inderdaad zo dat het merendeel van paardminnend Nederland niet gecharmeerd is van de cremello.
Ik heb dan ook het idee dat cremello´s met name gewaardeerd worden, omdat het met een vos 100% palomino geeft Lachen
Verder heb je nu, denk ik wel een duidelijk antwoord op je vraag....

Indiana

Berichten: 113
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Over/ijssel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:25

illy schreef:
wat doen jullie allemaal moeilijk
palomino Pp
vos PP
cremello pp

Pp x Pp is
25% vos
50% palomino
25% cremello.
uit ervaring oppassen en van Wiersema

Klinkt wel heel makkelijk, maar in grote lijnen zal het zo zijn...

En cremello's worden inderdaad lang niet door iedereen geaccepteerd...

Verder zal ik voor je hopen dat het veulen palomino wordt Haha!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:27

Tja, de kans op cremello bestaat...
En die worden lang niet altijd even mooi gevonden.
Al zijn ze wel knap handig om die verdunningsfactor mee te geven!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 00:17

Westernfreak schreef:
Verder heb je nu, denk ik wel een duidelijk antwoord op je vraag....



idd!

allemaal heel erg bedankt!
Ik ben zelf helemaal weg van zowel Cremello's als Palomino's, dus ik zal niet huilen als het een cremello wordt hoor Knipoog

iig bedankt voor alles reacties, zo leer ik nog eens wat! best interessant eigenlijk om te weten Lachen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38708
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 01:00

EDIT**Sorry niet goed opgelet.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:20

een hengstje met de cremello kleur is best gewild hoor!
moet niet alleen de kleur leuk zijn aan het paardje natuurlijk.. maar mensen fokken daar graag mee, omdat je idd in combinatie met vos altijd palomino krijgt..
en wat betreft de genetica.. peterina en illy ..jullie hebben erg goed opgelet op school zeg..
maar zo moet het dus....

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:11

biepp schreef:

Dat vind ik ook super mooi (misschien nog wel mooier dan palomino Bloos ), maar nu hoorde ik van mijn staleigenaar dat veel mensen een cremmelo zien als een "fokfout", is dat echt zo?


Das onzin vind ik, ik ben namelijk helemaal gek van cremello Haha!
Ik heb er zelf geen hoor, ik heb een palomino die waarschijnlijk gaat schimmelen ... Ach gut

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:47

Palomino, en dus de aanwezigheid van de cremello gene, bestaat al meer dan drie duizend jaar! Er zijn referenties en tekeningen ervan gevonden in oud China van goud gekleurde paarden met de 'maan' in de manen en staart.

Mijn BWP merrie, Peach Gold, wordt dit jaar gedekt door een van de weinig warmbloed goedgekeurde palomino gekleurde hengsten (in duitsland dan te begrijpen want de BWP doet heel moeilijk over de kleur) in de wereld, en ik zal HEEL HEEL gelukkig zijn als het een cremello is (hopelijk een merrie veulen) Vingers aflikken !!!!!!!!!!!!!!!! Met zo'n meid haal ik niet alleen (hopelijk) een zeer goede conformatie, bewegings apparaat en bloedlijn in huis maar heb ik ook een guarantie voor kleur uit welke WB hengst ik verder gebruik.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:56

En voor wie het nog niet snapt: het antwoord op vraag 1 in het topic is: 50 % (cremello 25 % )

Maar ja... wat heet.. de ene palomino ziet er anders uit dan de andere. Daarvoor is dan weer het agouti gen verantwoordelijk. Hetzelfde gen dat ervoor zorgt dat niet alle vossen en alle bruinen er hetzelfde uitzien.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 13:30

Hallo ! het Agouti gene heeft alleen uitwerking op de zwarte gene en niet op de rode gene (mn vos).
Als men zich gaat verdiepen in de kleuren genetica bij paarden dan kom je er achter dat er bijv 6 verschillende 'onderschakeling' van de vosse gene, en ga zo maar door. Dit onderzoek gaat nog steeds door. Pas vorig jaar hebben ze de creme gene 'gevonden' op DNA dus het onderzoek in de verschillende schakelingen of tinten van de twee hoofd kleuren, nl vos en zwart, en de verwerking van de 'modifying' genes op die genen zal nog velen jaren duren.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 22:16

Inderdaad, de agouti faktor werkt onafhankelijk van het vos-gen. Maar ook kunnen ze beide tegelijk de kleur beïnvloeden, vandaar dus de verschillende tinten vos, die dus wel degelijk allemaal vos zijn. He creme-gene kan daar dan ook nog eens mee gaan bemoeien en daarom zien dus ook net alle palomino's er hetzelfde uit.