Nammen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Nammen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 21:17

Wie heeft er een nakomeling van de Friese hengst Nammen? Ik zou graag jullie ervaringen willen weten. Ik ken de hengst persoonlijk, en ik vind het een superbeest *LOL* en snap ook niet waarom hij is afgekeurd! (reageren mag)
Ik kan nu een veulen van hem kopen (zonder papier dus) en ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dit ga doen. Daarom wil ik graag jullie reacties...

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 23:36

Ik ken de hengst niet persoonlijk..
Geloof dat hij is afgekeurd op zijn gangen/benen..
Terwijl de meeste Nammen nakomelingen een goed tot zeer goed achterbeen gebruik hebben..
Dus als ik de Friezen kenners hier in de omgeving moet geloven is het ontzettend jammer dat hij niet meer mag dekken..
En ja ik weet niet wat je graag met het veulen in de toekomst wil gaan doen maar als het puur wat rijden (dressuurmatig/ mennen o.i. in die richting) en geen fokintresses hebt zou ik er inderdaad goed over nadenken..
Weet wel dat de "gemiddelde" Friezen op dit ogenblik niet al teveel waard zijn (fokkers krijgen bijna het dekgeld al niet meer terug voor een veulen) daarintegen zijn de goede Friezen natuurlijk hun prijs meer dan waard.
Dus let op dat je niet veel teveel voor het beesie betaald.. maarja een paard naar je dromen is nooit te duur...
Succes met de beslissing en hou ons op de hoogte!

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 16:19

Dat is dan ook vooral mijn bedoeling, zonder papieren kan ik toch nooit een stamboek fries veulen er uit fokken. Het is natuurlijk wel leuk om er eens een keer een bonte ofzo op te doen. Maar voor het rijden lijkt ze me idd wel geschikt, vanwege haar gangen enzo. Die verhalen heb ik ook over Nammen gehoord dat hij wel goeie gangen doorgeeft. Ik kan haar inruilen op een driejarig haflingerruintje, die nog onbeleerd is. Dat moet wel zo ongeveer uitkunnen dan toch??

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:25

ligt eraan wat voor type Haflinger hij is..
En hoe hoog hij is..met of zonder papieren en ga maar zo door...
(indien hij goede papieren heeft, boven de laat zeggen 1.47 is, mooi van type, veel behang en goede gangen heeft dan is hij denk ik wel wat meer waard..dan en Fries veulen zonder papieren, ongeacht haar vader....)
Weet niet hoe lang je het ruintje al hebt en of er emotionele waarde aan zit, maar met hem zou je nu dus kunnen beginnen en met het Friesje moet je nog 3 jaar wachten (dus 3 jaar stalling/weide geld, hoefsmid, ontwormen, V.A.kosten, ga zo maar door..)
Maar misschien kan je het beter eens rond vragen onder de Friezen kenners... denk dat die wel wat meer weten over de bedragen van tegenwoordig...

Groetjes Angenita

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 17:23

Het ruintje heeft papieren (vMidas), mooie lange manen, en is redelijk groot. (boven de 145cm) Ik heb hem een half jaar. Hij heeft de hele winter in een kudde gelopen, waar hij niet echt beter van is geworden. Hij ziet er wat schraal uit, maar met een paar weken goed voer is dat wel weer over. Hij moet nogal een heropvoeding hebben, waar ik niet echt om sta te springen... (t is nogal een druktemaker, en we hebben meer haffies die ook hun tijd nodig hebben) Op zich zou ik er wel een groter paardje bij willen, en als dit friesje een beetje goed opgevoed is dan zou dat net wat zijn. bovendien hoef ik er dan maar twee jaar op te wachten want op dr derde kan ze al beleerd worden, en ze is nu één. Afhankelijk van hoe laat ze rijp is kun je ze dan al wel een beetje aan het werk zetten. (we hebben nu een vierjarige haffie die met gemak een L2 proef kan lopen, gaf ie zelf allemaal aan) Denk dat het dan toch wel een goeie ruil is. Ik heb de tijd wel om te wachten(heb nog drie haffies te rijden, waarvan 1tje in de wedstrijden) en ik heb er weinig kosten aan omdat ze winters buiten kunnen lopen bij een kennis van ons. Denk dat ik het toch maar ga doen...

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 08:36