de kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

de kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 14:36

Mijn droom is om ooit eens een veulen met mijn paardje te fokken, maar nu vroeg ik me af wat de kosten zijn totdat ze gespeend worden.

En wat zijn de risico's voor de merrie.

Zelf heb ik altijd een kruising fries haflinger gewild, maar is dat mogelijk.
Mijn merrie is 1.50 en de hengst die ik op het oog heb is zo'n 1.68.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:41

Tja, dat hangt er helemaal van af.

Ten eerste heb je natuurlijk het dekgeld, dat varieerd nog al wat voor hengst je gebruik.
Dan moet je je merrie tijdens de dracht extra voeren en zelf onderhouden. En dan komt, als het geboren is, nog de VA kosten van het veulen, ontwormen, bekappen, inentingen enzo.

Pittig wat kosten dus. En preciese bedragen noemen is verschrikkelijk moeilijk.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:51

Je paard heeft dan geen papieren. helaas is de merrie bij jou 't kleinst. Kans op groot veulen als je er een grote hengst op zet. Verder als je het puur om het veulen gaat, wat je houdt(!), dan kun je evt. zoeken naar een niet goed gekeurde fries. Dan is het dekgeld ook niet zo hoog. Bij een wel goedgekeurde fries, loop je de kans dat de hengstenhouder het niet wilt, wat ook wel logisch is. Wil je het veulen ooit verkopen dan zou ik het écht niet doen. Ik persoonlijk vind het een beetje een rare combinatie en zou het je dus afraden.
Een grote hengst op een kleine merrie zorgt voor een (te) groot veulen wat voor de merrie alleen maar moeilijker wordt met baren.