katinka laten dekken of toch maar niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

katinka laten dekken of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 20:43

ik heb een probleempje. Frusty
katinka zou dit jaar gedekt worden. maar het gaat nou onwijs goed met springwedstrijden enzo. en als je laat dekken kan je een heel tijd niet springen. Schijnheilig ik weet niet hoelang. maar goed.
maar ik wil ook wel graag een veulentje.
wat moet ik doen?? Verward
wat zouden jullie doen.
of laten dekken of nog een jaar wachten?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:30

Verplaatst naar FA omdat het topic hier meer op z'n plaats is Knipoog

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:34

Wat voor een merrie is het? welke papieren en welke hengst wil je erop doen? Hoe is de gehele merrielijn?

En voor het springen ben je er zo'n 3 maanden uit ongeveer, denk ik!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:35

3 mnd? denk wel meer.. Je mag vanaf een bepaald drachtigheidsmaand niet meer springen, weet alleen niet meer vanaf weke maand dat is en als het veulen er is, kun je ook niet meer meteen gaan springen. Reken maar op een klein jaartje dat je eruit bent.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:35

Ik zou het even afwachten. Katinka gaat juist hartstikke lekker en als je nu laat dekken moet je er toch tussenuit. En daarna moet je ook weer opbouwen, plus dat de dracht en bevalling ook een risico voor je merrie is.
Is het geen idee haar te laten dekken tegen de tijd dat je er te groot voor wordt Verward

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:33

hmm er is een merrie geweest die een (hoog niveau Knipoog ) wedstrijd had gelopen en dezelfde avond een kern gezond veulen had gekregen! Maar dat was dus niet helemaal de bedoeling.... Het zijn de afwegingen die je maakt... hoe oud is de merrie, want mss kan je nog wat jaartjes wachten?!

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 14:41

katinka is ng hartstikke jong ze wordrt in mei 7 misschien is het een idee om te wachten (ng een jaartje of ng langer)
en je ligt er idd vet lang uit vvooral met springen en het gaat nu lekker dus dank jullie wel voor het advies *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:03

Ik zou lekker wachten met dekken, je kan nog maar een paar jaar bij de pony's rijden... Zonde om er nu een poos uit te zijn, kan je haar beter aanhouden als je 18 bent en er dan een keer een kleintje bij fokken.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:31

hey tannie..., het zou natuurlijk wel heel leuk zijn als katinkie een veulentje zou krijgen.., dan hebben we een jaarling en een kleintje op stal Haha! maar ik zou als ik jou was toch nog maar een jaartje wachten..,
ik hoor wel wat je doet Knipoog xxx Christiane

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:23

LuvdaTossa schreef:
Wat voor een merrie is het? welke papieren en welke hengst wil je erop doen? Hoe is de gehele merrielijn?

En voor het springen ben je er zo'n 3 maanden uit ongeveer, denk ik!


3 maanden???? als je een dood veulen wil moet je dat vooral doen. ik ben zelf na 5 maanden dracht gestopt met springen. op zich is het springen niet het ergste ( is ook niet lekker voor een veulen) maar het is vooral het risico wat je neemt, wat als de merrie een keer valt dan ben je je veulen kwijt. En bij spingen heb je toch een groter risico dan met dressuur. Als je gaat dekken ben je gewoon een jaar kwijt. tijdens de dekking mag je ook niet springen en na de bevallinging ben je ook wel een paar maanden bezig om haar weer op niveau te krijgen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:13

Het veulen gaat echt niet zo snel dood hoor,
ik vind het eerder een risico voor jezelf. Ik ken wel iemand die in de laatste maanden nog een parcoursje sprong, het veulen draaide boven de sprong en de merrie verloor haar balans en stortte zijdelings samen met de ruiter ter aarde... Het ging goed, maar voor hetzelfde geld had de merrie een been gebroken en had de ruiter het niet meer na kunnen vertellen. Ik geloof dat het in de 2e helft van de dracht niet zo verstandig is om nog te gaan springen.

mikkieee
Berichten: 77
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:01

heeey tannie ik vint dat je tinka wel moet laten deken hoor Tong uitsteken dan krijgen hnata en tinkie misschie wel rond de zelfde tijd Haha!:D:d