Defenitie bont.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Defenitie bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 10:30

Natuurlijk kan ik zien als een paard bont is of niet maar ik vroeg mij af als er een defenitie is van bonte paarden en waar ik deze kan vinden.
Kan het zijn dat een paard aan een bepaald percentage wit moet voldoen? Of moeten de ouders bont zijn?

Ik vraag mij dit af omdat wij een vosveulen (arabier) hebben met witte vlekken onderzijn buik en bij wij elleboog. Ik heb contact gehad met ons stamboek en deze kon mij niet zo een twee drie info verschaffen. Ook wel logisch want bont komt officeel niet voor bij arabieren.
Hij wordt waarschijnlijk als vos ingeschreven.

Groetjes Emma.


Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 12:32

He weer wat geleerd.
De merrie heeft ook veel wit en een vlek onder de buik (ze is vos). Vader is een schimmel met hoge witte benen.
De veulens die wij gefokt hebben uit deze combinatie zijn allemaal schimmels maar deze heeft besloten vos te blijven.
De andere veulens hadden ook allemaal extra wit, de ene een bliksemmarkering op zijn knie en een vlek op de buik, de andere een melkmuil en heel veel wit op de benen en zijn lijf en een met witte voetjes en een bles.
Ik weet wel waar dit wit vandaan komt. Ze stammen af van de crabbetbloedlijnen en bij deze lijnen komen veel vossen voor met een bles en witte benen.
Zelf ben ik helemaal gek van vossen met veel wit en ben ook heel erg blij met dit veulen.

Dank jullie wel voor de antwoorden, heb er heel veel aan.

Gr Emma

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 12:48

Kleurvererving is een zeer interresant onderwerp maar het gaat meestal mijn petje te boven.
Vooral van de meerkleurige weet ik bijna niks van maar dat komt ook wel dat bij de arabieren 4 "basis" kleuren zijn (schimmel, zwart, vos en bruin) en hier allelei nuances.
Tis dat ik ben gevallen voor de arabier anders had ik waarschijnlijk wel Quater Horses. Vind het super mooi gebouwde paarden en in schitterende kleuren. Maar ik ben met mijn veulentje ook al goed opweg.
Als ik de vos zie in het profiel van Jeddah kan ik groen worden van jaloesie, Schitterend.

Gr Emma

Code
Oeps type foutje

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 12:52

Ben benieuwd wat de schetser met dit veulen gaat doen. Zal hem attent maken op het bestaan van Sabino.

Quest Arabians performance breeding based on the crabbet bloodlines.


Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 15:08

Khartoon khlassic is volgens mij een uniek exemplaar bij de arabieren maar zijn dochter WA Outrageous Wow! dat is een plaatje.
R Khasper. Ik weet niet wat ik hier van moet zeggen denk dat ik toch wel wat meer "kleur" wil.

Kleur fokken is nooit goed als je de rest vergeet. Er lopen een aantal zwarte arabieren die echt voor de kleur gefokt zijn die ik niet meer mooi kan noemen en die veel gebreken hebben. Nee zo wil ik niet fokken.
Wij zijn helemaal gek van de crabbetlijnen in de showring doen ze het niet zo goed, ze zijn groffer met minder dish maar wel zeer goed als basis paard.
En het is leuk om eigenwijs te zijn terwijl er nu voornamelijk met ander lijnen wordt gefokt.

Foto's heb ik zal er twee plaatsen.
Afbeelding
Autumn Rose Gold QA (14-04-04).
Een beter foto heb ik nog niet. Hij en zijn moeder hebben een hele moeilijke start gehad en we zijn blij dat ze beide nog leven. Zijn vlekje zijn verstopt onder de deken.

Afbeelding
Volle broetje van Autumn. We hebben hem op 6 maanden oud in moeten laten slapen met een open beenbreuk. Maar zie die benen.

Gr Em

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 15:30

Citaat:
Verwacht je dit jaar nog een veulen?

Dit jaar hebben wij maar een veulentje (Aurilla Gold x Naomi Rose) (gelukkig ook maar want we hadden onze handen vol aan deze en zijn moeder). Zahlina vorig jaar via KI maar tis niet gelukt.
Er staan twee dekking voor dit jaar. Zahlina (crabbet) x Aurilla Gold (crabbet) en Gvarna (rus) x Kaleb (rus). Volgend jaar twee veulentjes.

We zijn ook aan het kijken naar een nieuwe merrie in Engeland. Tis de planning om die ook in Engeland te laten dekken en drachtig naar Nederland te halen.

Hoe is Jeddah gefokt?

Gr. Em


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers