smalle merrie...veulentje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

smalle merrie...veulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 11:30

Mijn 4 jarige merrie blijft maar een tenger vliegje. Wel is ze 1.61m. en kan ze giga lopen, maar eh...smal is ze wel. ze mocht wel wat meer vlees en body hebben.
Nou heb ik ooit eens gehoord dat merries na een veulen breder zijn, voller.
Zou mijn jeugdig aandoende paard ook wat meer paard worden van een veulen? Ze heeft leuk bloed (Balzflug x Zeoliet) en zelf ook kwaliteiten, dus onverantwoord is het ook niet helemaal om ermee te fokken....

Is dat waar, dat merries breder worden door de dracht?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:39

Een merrie kan inderdaad wat meer body krijgen na de dracht. Ze worden er ook in hun koppie wat volwassener door. Er wordt gezegd dat je door een merrie op jongere leeftijd moeder te laten worden, je het reproductieve systeem aanslingert, en je merrie daardoor makkelijker vruchtbaar blijft, tot op hoge leeftijd. Ik heb wel eens gehoord dat merries in het ideale geval voor hun 7de een veulen gehad moeten hebben. En natuurlijk pas na hun derde...
Ik zou haar in dit geval laten dekken, ook omdat er een leuk papier bij zit. Bedenk wel dat het een heel moeilijke beslissing is om eeen veulen daarna weg te doen. Of heb je de mogelijkheden om het zelf te houden?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 19:50

wat voor mensen geldt, geldt ook voor dieren denk ik

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 21:26

Als je alleen een veulentje neemt om je merrie breder te maken is dat een slechte ondergrond. Een veulen is een grote verantwoordelijkheid. Maar als je een veulen leuk vind moet je het zeker doen1

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 23:11

Heb ik ook vaak gehoord, ze zwaren dan vaak uit. Heb ze ook wel gezien die dat niet deden. Heeft ze ook tenger beenwerk, zo ja dan denk ik niet dat ze er forser van wordt.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 16:41

Ik zit met dezelfde gedachte dees. Mijn 3-jarige is ook niet echt breed, maar ik verwacht niet dat ze dat door een veulentje wel wordt. Het is gewoon de bouw.
Maar omdat ze nog erg jong in haar koppie is en ik toch graag een veulen van haar wil heb ik besloten om het te doen voor ze de sport in gaat. Ik kan het veulen in principe zelf houden, maar als het nodig is zou ik het waarschijnlijk ook wel makkelijk kunnen verkopen. En ik hoop dat mijn merrie er iets kalmer door wordt...*LOL*