"Leeggefokte" merrie...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:12

Je moet het inderdaad een beetje op je gevoel doen - sommige merries kunnen het goed aan, maar anderen hebben er echt (fysiek) van te lijden, die krijgen bij ons niet ieder jaar een veulen.

De ene merrie vindt het ook leuker dan de ander. Tja, of je daar rekening mee wilt houden ligt een beetje aan je manier van paardenhouden. Voor ons is het echt voor 't leuke, dus ook zo'n merrie laat ik vrolijk een paar jaar zonder veulen.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:38

Pipo schreef:
En welke Pavomeneer gaf deze presentatie?

Als de merrie op stal staat zeg ik veel kwalitatief goed kuilgras en daarnaast aanvullend gewone brok. Verder stonden bij ons de merries altijd gewoon zo snel mogelijk dag en nacht op het land met voldoende gras.


Helemaal mee eens - de laatste jaren is er wel een enorme hype rond aanvullend voer voor drachtige en zogende merries ontstaan. Des te onnatuurlijker de situatie, des te meer je op moet letten. Maar wie weet nu echt precies wat ie bijvoert? Ik krijg wel eens het idee dat niet kennis bepaalt er wordt gevoerd, maar dat er erg wordt ingespeeld op het gevoel - "U wilt toch alleen het beste voor uw merrie en veulen?"
Wij voeren gewoon basisbrok met kuil of goed hooi en geven de merries vanaf de 10e maand 100 gr. podo per dag bij. That's it. Ik heb nooit problemen.

Er blijft echter maar 1 voedingsmiddel waar merrie en veulen het altijd vanzelf goed op doen en dat is toch gras! Wat wij doen is zo eens in de drie vier jaar de gehalten van de weilanden laten bepalen en op basis daarvan een bemestingsadvies voor paardenwei aan te vragen. En dat volgen we gewoon op.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:41

Clitia schreef:
Maar voer alleen is niet genoeg voor een merrie...
Een beetje hersenbeweging (zo van niet haar het hele jaar op het land gooien om zichzelf maar te vermaken) kan nooit kwaad.
En of het nou het voer is of iets anders, zo te horen gaat het met deze twee merries niet goed...

'k Weet niet hoor, maar volgens mij is dit een volstrekt normale situatie voor paarden met veuelens - 't hele jaar op het land en zichzelf vermaken.............
mits je wei groot genoeg is vanzelf!
Dat laat onverlet dat sportpaarden die drachtig worden anders moeten worden behandeld - die gaan het werk of de aandacht missen, is mijn ervaring en worden er soms krengerig van.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 23:34

MissHIS schreef:
Op 2-3 maanden na geboorte zit de melkproductie op haar piek. Een merrie geeft dan per dag maar liefst 15 - 25 liter melk. Deze melk is zeer rijk aan voedingsstoffen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de behoefte aan voedingsstoffen van de merrie enorm hoog ligt. De merrie eet letterlijk voor 2, en dan nog zal ze moeite hebben alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Het ideale rantsoen voor zogende merries is vers weidegras. Door merriebrok te geven ondersteunt u de melkproductie en zorgt u dat de merrie in conditie blijft. Merriebrok is ook rijk aan belangrijke voedingsstoffen, die via de melk doorgegeven worden aan het veulen."

In theorie is dit waar...en voor sommige merries gaat het op. maar ik heb ook een paard die tijdens de lactatie op haar gewone rantsoen blijft staan en echt niet volop in het vette gras kan omdat ze dan dichtgroeit - ook met een veulen aan de voet. Misschien is het ook hier weer zo dat je gewoon goed naar je paard moet kijken en op basis van wat je ziet moet gaan voeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, DotBot, JoukjeV, koend en 123 bezoekers