Obelisk...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Obelisk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 22:39

... kan mij meer en meer imponeren (ik heb hem nu wel nog maar 3 à 4 maal gezien). In een ander topic leg ik ook uit waarom.
[FA] Show bij van bommel

Maar nu zou ik eens willen weten van de fokkers hier hoe zij deze hengst zouden gebruiken. Op welk type merrie's? Waarom ze de hengst willen of gaan gebruiken, en waarom net niet?

Knipoog Knipoog Knipoog

Afbeelding

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:48

Hadden we vandaag nog een discussie over. Maar ik heb 2 totaal verschillende merries als voorbeeld die ik alletwee geschikt voor hem vindt. Een partout x sultan x porter merrie. Deze merrie heeft al laten zien een goed veulen te fokken met trakhener bloed. Ik denk dat de lijn van obelisk hier prima op aan kan vullen.

De andere merrie is een daimler x joost x artilleur merrie
Dit is een grote vrij forse keur pref merrie die heeft bewezen goede nakomelingen te fokken in cominatie met trak bloed. Via biotop en gribaldi. Omdat de merrie wel bloed kan gebruiken en een wat langere bovenlijn denk ik dat obelisk daar goed in kan aanvullen. Waarschijnlijk kiezen we voor de eerste merrie toch voor trento en voor de tweede voor obelisk. Voor mijn eigen merrie zat ik aan trento te denken. Obelisk lijkt me ook een goede hengst maar ik vraag me een beetje af hoe hij fokt wat maat betreft. Zelf is hij toch vrij groot. Weet iemand daar wat meer over te vertellen?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:47

Wij hebben een drie jarige en een twee jarige hengst van Obelisk uit onze J.Amagun merrie. Het is een forse merrie. Obelisk heeft in combinatie met deze merrie twee goede hengsten gegeven. Ze hebben beiden enorm lange benen en een mooie hals met lengte. Ze kunnen daarnaast ook nog eens goed bewegen. Ze hebben een hele ruime draf en een goede galop en stap. En ze zijn enorm soepel. Obelisk is volgens mij echt een hengst die verbeterd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:27

Ik verwacht over 2 maanden een Obelisk veulen uit mij El Corona merrie,
ten eerste vond ik het qua bloedvoering al interessant. Mijn merrie mag wel iets meer adel hebben wat ik hoop toe te voegen met, in mijn opinie, 1 van de meeste interessante Trakheners uit complete stamboek. Daarbij heeft Clavecimbel in combi met El Corona al Montecristo gebracht, een hengst waarvan ik bijzonder gecharmeerd ben. Verder heeft mijn merrie van Metall als ook van Kennedy heel fijne en knappe nakomelingen gegeven en zo kom je weer terug op Ulft.

Verder vind ik Obelisk heel veel souplesse en schoudervrijheid hebben wat mijn merrie zou kunnen aanvullen en hij geeft zijn nakomelingen een opvallend mooi front mee, iets wat mij aan mijn merrie zo enorm aanspreekt en waar ik absoluut geen consessie aan wil doen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:05

Hexagons Roumanda verwacht dit jaar ook een veulen van Obelisk. Wordt wel een laat veulen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:25

Nou ik heb hem gezien bij de Dalhoeve in Nijkerk! Los aan de hand vond ik hem echt imponeren, alleen onder het zadel vond ik hem iets tegenvallen. Misschien komt dat ook wel dat ik los zo onder de indruk was van hem!

Ik wilde hem eerst bij onze (zwarte) Jazz merrie hebben. Hij zal zeker haar bewegingen kunnen versterken! Alleen ik ben bang voor dat front van hem, wat de merrie al vreselijk heeft!

Tweede gegadigde is een Krack C dochter uit een Havel merrie. Ze fokken beide wat klein en zijn meer het type licht en elegant. Ik denk dat hij bij haar zeker wat body en massa kan meegeven. Ze is nu 1.63 en ik hoop dat de maat van Obelisk wat meekomt bij zijn nakomelingen! Weet iemand dat?

visca

Berichten: 449
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:37

Ik heb 2 nakommelingen van de hengst Obelisk alle 2 merrie`s.
Ze komen beide uit een Rex Magna merrie. Ze kunnen alle twee goed bewegen (maarja dat kan de moeder ook Lachen ). Wij hebben de hengst puur gekozen op zijn afstammelingen raport.

De eerste merrie die we van hem kregen lijkt qua uitelijk veel op haar moeder ze is vrij fors vind ik. (Zie foto`s in mijn profiel).

De tweede merrie die we kregen van hem lijkt qua uitelijk weer meer op Obelisk en de kleur heeft ze ook van hem.

Het is alleen jammer dat alle twee de merrie`s lange achterbenen hebben nu weet ik niet of dat komt dat de moeder een halve engels volbloed is Verward .

Afbeelding
Dit is Wisteria zij is nu een jaarling.
Afbeelding
Dit is Viscaria zij is nu een tweejarige (op de foto nog jaarling)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:48

petraaken schreef:
Hexagons Roumanda verwacht dit jaar ook een veulen van Obelisk. Wordt wel een laat veulen.


Is dus inteelt op Matador.

Maar volgens mij is Roumanda niet meer dragend hoor. Op de HK zag ze er dragend uit, maar op Indoor Brabant had ze een keurig, strak buikje zonder dikke uier...

Iemand trouwens die weet hoe dit zit??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:55

Is een andere Matador Missouri. Obelisk is van de Trakehner hengst Matador, Roumanda van Matador waar Kyra Kierklund (schrijf ik dat goed) uit Finland op reed.
Ja mij viel ook al op bij de IJzeren Man dat de merrie veel minder dik was.
Als die het veulen daartussen door heeft geworpen gunnen ze haar maar erg weinig rust .

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:57

sarabande schreef:
Is een andere Matador Missouri.


Ah, ok... weer wat geleerd Haha!

Ik heb op Indoor nog goed gekeken, maar die uier van Roumanda was echt bijna niet te zien. Ik denk dat ze verworpen heeft...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:06

ik had laatst nochtans de indruk dat de buik van Roumanda redelijk breed toont. Als ik me goed herinner moest Roumanda ergens in Juni of Juli bevallen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:09

petraaken schreef:
ik had laatst nochtans de indruk dat de buik van Roumanda redelijk breed toont. Als ik me goed herinner moest Roumanda ergens in Juni of Juli bevallen.


Wanneer was dat laatst dan, want bij de IJzeren Man was ze mager, niet zo verwonderlijk al die shows en zo met zulke hoogdrachtige merries

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:18

petraaken schreef:
ik had laatst nochtans de indruk dat de buik van Roumanda redelijk breed toont. Als ik me goed herinner moest Roumanda ergens in Juni of Juli bevallen.


Dat moet onze Nottie ook, en die ziet er echt zwanger uit hoor!
Roumanda was op Indoor echt aan de dunne kant, daar zat echt geen veulen meer in.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:25

sarabande"]
[quote="petraaken schreef:
ik had laatst nochtans de indruk dat de buik van Roumanda redelijk breed toont. Als ik me goed herinner moest Roumanda ergens in Juni of Juli bevallen.


Wanneer was dat laatst dan, want bij de IJzeren Man was ze mager, niet zo verwonderlijk al die shows en zo met zulke hoogdrachtige merries
[/quote]

Op 2 april en ik vond haar er niet mager uit zien. Maar ja, ik ben ook niet bij Roumanda haar box gaan zien. Onder het zadel toonde ze in elk geval niet mager.

Indien Roumanda inderdaad verworpen heeft moet dit misschien al vroeg gebeurd zijn. Het was laatst zo druk dat ik niet zelf gevraagd heb wanneer ze juist moest bevallen. Dus jullie kunnen gelijk hebben en dat ik dus fout gezien heb.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:14

Sommige merries kunnen het gek genoeg heel goed verbergen! We dacht ook dan een merrie van ons gust was.... DA erbij en zat wel een vrucht in. Na 8 maanden toch maar weer opvoelen en er zat wel een veulentje in Haha! Maar dat was helemaal niet te zien!

Maar ja, ze kunnen natuurlijk ook zomaar een veulen verwerpen!

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 18:10

Obelisk voelt zelf nogal wat bloed. Zien jullie hem liever op een merrie die veel bloed voert, of zeg je neen, vooral op een iets klassieker, koeler type gaat hij goed verbeteren.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:44

Ik houd hem bij ons klassieke type Jazz x Actueel x Goudsmid... Moeder is ruim 50% gelders, staat wel RP geregistreed en dochter heeft qua uiterlijk veel van de moeder. Dus klassiek bloed en dan is Obelisk een leuke uitdaging en weer eens wat anders van vaders kant!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:06

Hij doet het zeker goed op een klasiek type merrie. Daar kan hij enorm verbeteren. Hoe dat met merrie zit met veel bloed weet ik eigenlijk niet. Maar ik denk niet dat je in combinatie met Obelisk snel hele fijne paardjes fokt.
Ook onze hengsten hebben beiden enorm veel souplesse en schouder vrijheid. Wat mij opvalt is dat ze beiden nu pas beginnen met stukken draven. Als veulen en jaarling in de wei galopeerden ze eigenlijk alleen maar. Nu zien we pas de enorme draf die ze beiden hebben. Niet met overdreven veel knie, maar wel enorm ruim en krachtig.
Onze merrie heeft van zichzelf helemaal een vlak voorbeen, maar dat heeft Obelisk wel verbeterd.

visca

Berichten: 449
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 00:15

Zo als ik al vertelde dat wij 2 merrie`s uit een Rex Magna merrie hebben.
Ben ik het met de karakters van de veulens het af en toe niet helemaal eens ze zijn gauw op hun hoefjes getrapt Haha! . Dus ik denk dat Obelisk op een merrie met wat minder bloedvoering beter past.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:03

De (zwarte) Gribaldi-merrie bij ons op stal heeft vorig jaar een Obelisk-veulen gehad. Dat veulen ging op de voorkeuring door naar Exloo, waar ze met een eerste premie door mocht naar Ermelo.
Het veulen (inmiddels enter) is een groot, langbenig zwart dier met veel beweging en een superfijn meedenkend karakter.
Ik vond trouwens de galop van Obelisk zelf wat tegenvallen. Niet een opvallende galop. Zijn draf daarentegen sprak mij wel erg aan!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:26

Bij ons op de wei een 2 jr ruin (door omstandigheden geruind) van Obelisk
Afbeelding
Afbeelding

Moeder Kadans (keur) van Vader: Wolfgang en Vader van Moeder: John U to Berry
Hier in een drafje (zeer hoog zwanger) (foto's van draaakje)
Afbeelding
Afbeelding

Eigenaar zocht de hengsten, geloof ik, (bijna) altijd bij van Bommel en hij hield ook van zwart, wat zijn verdere beweeg redenen zijn geweest om Obelisk te kiezen weet ik niet (en kan ik helaas ook niet meer vragen)
--> maar ik weet wel dat hij jarenlang ervaring had en ook veel leuke producten heeft gefokt dus...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:33

O, ja en het karakter --> de moeder ken ik niet echt, maar staat wel hoog in het bloed

De ruin was in het begin niet de makkelijkste (was behoorlijk schrikachtig en wilde dan ook wel eens met voorbenen slaan) maar met wat geduld kreeg je toch veel klaar!!
--> en nu ik hem wat langer ken (en af en toe met hem bezig ben) is het eigenlijk een zeer zachtaardige, voorzichtige ruin, die de kat uit de boom kijkt, maar toch goed meewerkt (als ie je vertrouwt)

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:47

wij denken er over de merrie bij Obelisk te brengen, het enige nadeel vind ik dat Obelisk zo'n typische dressuurhengst is, terwijl ik graag met élk paard een sprongetje maak. Iemand een idee of de Obelisk nazaten hun benen breken over de balkjes?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:45

Er zijn maar weinig paarden die hun benen breken over een laag hindernisje. Zelfs mijn Ravel x Uniform x Variant merrie kan behoorlijk springen. We hebben haar wel moeten leren springen maar ze kan het. Met wat geduld en nuchter verstand kan je bijna elk paard wel leren hindernisjes te springen. Dat hoeft niet hoog te zijn voor mij. Voor mij is het voldoende als ik eens een hindernisje tot 1m kan springen.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:58

we hebben obelisk toender tijd uit gezocht voor onze merrie (kadans) omdat obelisk zo lief was en omdat hij mooi kon lopen....
niet voor zijn zwarte kleur dus...
(obelisk is heel lief, een hengst die niet bijt Tong uitsteken en hij vind het fijn om geaait te worden!)