Hengstig spuiten; voor en nadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Hengstig spuiten; voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 20:40

De titel zegt 't al. Kan iemand mij uitleggen wat de voor en nadelen zijn van het hengstig spuiten van een merrie. En doet een dierenarts dat zomaar?
Het gaat nl. om een merrie die eigenlijk het liefst zo snel mogelijk drachtig moet worden ivm allerlei redenen. Maar ze is 't nu al zo'n 4 á 5 weken niet geweest en 5 weken geleden was ze 't alleen maar omdat er een nieuwe ruin op stal stond. Daarvoor is eigenlijk ook weinig gemerkt aan de hengstigheid. Dus of ze is het gewoon nog niet geweest óf ze laat 't gewoon bar slecht zien.
Uiteraard wordt er nog wel overlegt met de DA, maar misschien dat jullie al wat meer kunnen uitleggen hier over. Zoekfunctie werd ik niet echt wijzer van.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:47

Het ligt aan de merrie maar hengstig spuiten leidt vaak tot een overmatige productie van follikels.
Ik ben nu het homeopathische middel bronscure gaan proberen en er komt 2 x per week de hengstenhouder met een schouwhengst langs.
Een paar jaar geleden had ik een verbluffend resultaat met deze druppeltjes. Er zijn ook meer middelen op natuurbasis en omdat het nu zachter wordt en de zon schijnt heeft dit kans op slagen.
Als de merrie er niet op reageert zal ik toch hengstig spuiten, maar na het afspuiten van een tweeling 2 jaar geleden wil ik dat eigenlijk vermijden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:49

Alikesflame heeft haar merrie vorige week hengstig laten spuiten, maar ik geloof dat ze niet eens hengstig is geworden Verward Moet je haar ff pben.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:14

Ik heb het 2 jaar geleden laten doen. Was de eerste keer. merrie was mooi hengstig geweest bij mij thuis. 2x zelfs. naar het hengstenstation gebracht een paar dagen voor de hengstigheid. Na een week belden ze met de vraag of ze haar mochten hengstig spuiten omdat ze maar niet hengstig werd. Dit kwam waarschijnlijk door de stress van een andere stal + dat ze daar werd verder ingereden. Ze heeft daar 6 weken gestaan zonder resultaat. naar huis gehaald nadat ze opnieuw op het station hengstig was gespoten. na 5 dagen bij mij thuis toonde ze zich wel hengstig maar de baarmoeder was er niet echt klaar voor dus had het geen zin om haar te dekken. opnieuw een cyclus gewacht, werd weer niet hengstig opnieuw gespoten maar nu kwam ze dus wel mooi hengstig en de baarmoeder was er klaar voor. geïnsemineerd en nu in 1 keer drachtig. nu heb ik een mooi jaarling veulen van der. DA doen dit ook liever als laatste middel om een merrie mooi henstig te krijgen. Sommige merriehouders doen het in het begin van het jaar om de merries wat beter te kunnen volgen kwa cyclus en sommigen doen het gewoon uit gemak omdat ze dan de merrie niet moeten bekijken of ze wel hengstig is of niet.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 21:21

sarabande schreef:
Ik ben nu het homeopathische middel bronscure gaan proberen en er komt 2 x per week de hengstenhouder met een schouwhengst langs.


Waar kun je dit bestellen?

mayrom
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:27

Bij mij ik verkoop het van simicur.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:58

Hengstig spuiten heeft niets met de follikels te maken.

Als je een merrie hengstig spuit, spuit je haar het hormoon in wat het geel lichaam doet verdwijnen en de merrie dus hengstig wordt. Zit er geen goed geel lichaam (bv.als ze net hengstig is geweest) dan zal ze er ook niet hengstig van worden.

Voordelen uit mijn ervaring:
Het is een redelijk onschadelijke manier om een merrie hengstig te krijgen en geeft niet meer kans op meerling dracht.
Je weet redelijk nauwkeurig wanneer ze hengstig moeten worden, i.v.m. het bespreken van de hengst.

Nadelen uit mijn ervaring:
Op het verkeerde moment hengstig spuiten kan de cyclus verstoren, dus altijd eerst laten scannen of de merrie goed is van binnen en er een goed geel lichaam zit.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:47

vorig jaar werd mn merrie niet hengstig, ondanks hengstigheids spuiten. Een hele tijd bij de hengstenhouder gebleven - broodmager weer gekomen- en zonder resultaat. Het blijkt dat mn merrie heimwee had en slecht in een andere omgeving kan zijn.
Dit jaar pak ik het anders aan: heb 10 dagen regumate gevoerd (hormoonpreparaat) en ze is super hengstig! Heb haar vorig jaar niet zo hengstig gezien! Ze is vandaag voor de tweede maal geinsimineerd. Het eitje stond op ovuleren volgens de dierenarts. Maar we zijn wel afgelopen week 3x lopen karren naar de hengstenhouder toe, want ik laat haar daar niet meer staan en in de trailer vind ze gelukkig haar vertier. Knipoog

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:38

Ook ik verplaatst mijn merries niet meer. Met Sultana was het een uitzondering die ik nooit meer maak. Sommige merries maken teveel stress aan op vreemde stallen. Wij gaan nu zelf om het sperma als het niet te ver rijden is en laat mijn eigen dierenarts insemineren. Geen onnodige stress.