uit een pony een paard fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antano

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-03

uit een pony een paard fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 16:21

Wat vinden jullie er van als mensen uit een E pony van 1.50 een paard proberen te fokken Scheve mond ?
Heeft dat kans van slagen en met welke hengst zouden jullie dan fokken .
Gr Elise

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:39

Wat is jouw reden om dit te willen?

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:47

mijn paard is een ponyxpaard. Erger nog, zn hele lijn zit vol ponyxpaard beestjes....

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:52

Het veulen kan natuurlijk groter worden, maar dat is niet zeker. Verder heb je kans dat het veulen er erg "pony-achtig" uit blijft zien.
Ik ga ook met mijn merrie van 1.50 fokken, en ik hoop dat het veulen groter wordt dan de moeder. Als het tegen de 1.60 komt, ben ik echter al lang tevreden...
Ik ben er zelf niet echt voor om een al te grote hengst daarvoor te gebruiken. De hengst die wij hebben uitgekozen is 1.67, en dat vind ik echt wel het maximum. Hoewel onze buren hun d-pony merrie hebben laten dekken door een paard van 1.73, en dat is allemaal goed gegaan. Maar ik heb ook verhalen gehoord waarbij de merrie het moeilijk had tijdens de bevalling omdat het veulen erg groot was. Dat kun je op voorhand nooit voorspellen.
Ik heb ergens eens gelezen dat de stokmaat van het veulen voor 70% afhankelijk is van de moeder... Als je dus echt een paard van rond de 1.70 wilt krijgen, kun je dat beter met een paardenmerrie doen. Dan kun je zekerder zijn van een goed resultaat.

antano

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 17:01

Ik wou gewoon weten hoe jullie er over dachten Gr Elise

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:07

Er zijn hier heel veel topics over het feit dat bij een snelle maat interval, dus niet stap voor stap maar meteen 10 cm of meer er zeer veel kans op gebreken is.
Dus wil je van je pony op een paard overstappen, verkoop je pony en koop een paard.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:10

Maar als die E-pony bv een te klein gebleven paard gefokt dier is, dat door b.v. ziekte te klein is gebleven is het toch weer een ander verhaal?

Omgekeerd hebben wij hier op stal een K-welsh E-pony, waaruit al verschillende goedgekeurde dekhengsten zijn gefokt, o.a. Verona's Bo-Gi, en Verona's Gershwin en Fedor. Haar merrieveulen van drie jaar geleden, is nu bijna 1.60 m, maar het zal nooit een paard worden, al is ze zo groot. Ze blijft echt een pony om te zien, qua bouw, uitstraling en alles!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:54

Het kan wel, maar er kunnen well jaren over gaan. Van groot naar klein fokken is gemakkelijker dan andersom! Tenminste dat is onze ervaring! Of je moet een groter veulen uit de pony fokken en een paar cm erbij en met dat veulen weer door fokken! Maar dat is een weet-ik-hoeveel-jarenplan dus wil je echt een paard --> koop dan een leuk beestje!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:31

een E-pony met een paard is goed te doen. Alleen ben je niet zeker dat het veulen de 1.60m zal halen. Ten eerste moet je weten of je merrie zelf al groter fokt dan zichzelf. Indien ja, kies dan ook nog eens een hengst die bij je merrie en fokdoel past en die ook vergrotend fokt.

Ik heb ooit uit mijn ponymerrie van 1.25m een prachtig merrieveulen gehad van een rijpaardhengst van 1.70m. Bevalling is goed verlopen. Dit veulen is een mooie pony geworden van rond 1.47m.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:10

Denk dat als je met een paardgefokte E-pony fokt wel een kans hebt op een wat grotere maat.. want haar voorouders zijn allemaal tenslotte gewoon paardenmaat.
Bij ons in de buurt staat een paard van rond de 1.70 .. uit een D-pony moeder en paarden hengst, ik vindt hem persoonlijk wel echt een paard om te zien maar de gangen zijn echt een pony..
Dus het is maar net hoe het loopt... en wat moeder's en vader's precies dorvererven.
Zo ken ik ook een een D-pony merrie (ned. Appaloosa) die gedekt is door een rijpaard hengst.. toen het veulen ter wereld kwam was hij een prachtig pony formaatje maar toen hij eenmaal ging groeien was hij binnen een half jaar groter dan mams.. en had hij ruimere gangen dan mams, wat er uiteindelijk van hem is geworden weet ik niet want ze hebben hem toen verkocht. (hij was trouwens een prachtig shabrak getekende zwarte app.)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:24

Is stal Romantico hiervan geen voorbeeld? Hun meeste fokproducten komen uit de welsh ponnie Iris en de hengst Romantico.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:30

Mijn Anglo merrie, 1.56 heeft 5 veulens gehad.
De eerste van een Arabier D-maat 1.53 (op 3 jaar).
De tweede van dezelfde Arabier 1.56 (4 jaar).
De derde van een Arabier E-maat 1.58 (3 jaar).
De vierde van een Arabier paardenmaat 1.65 (3 jaar).
De vijfde van een rijpaardhengst (1.72) 1.64 (2 jaar).

Allemaal hengstveulens. Van de eerste twee baalde ik dat de veulens geen D-maat bleven. Mijn merrie fokte gewoon groot denk ik...
De veulens hadden stuk voor stuk betere gangen dan de moeder (die toch ster/keur/prest.sport en uiteindelijk posthuum preferent was) en waren allemaal sterker gebouwd.
Van twee weet ik dat er 1 in België en 1 in Duitsland in de sport lopen en niet geheel onverdienstelijk.
Eentje is ggk dekhengst in Engeland, eentje is op 3jarige leeftijd verongelukt en een is hobbypaard Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:15

Het kan wel. We hebben het 4 x geprobeerd waarvan 2 paarden. Met peterpan is het gelukt met met gribaldi. Met de laaste nu al zo'n 10 cm verschil met de moeder.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:49

Mijn merrie is 1.56m, zij werd gedekt door Uniform en hij is 1.71m.
De hengst die daar uit voort kwam is nu vijf jaar oud en 1.55m.
Ik dacht wel een paardje van 1.60m te krijgen, maar toen ze negen maanden drachtig was, zou je het nog niet zeggen dat ze al zo ver was, want ze was even slank als altijd.
Uiteindelijk was het veulen toch redelijk van formaat, niet echt klein ofzo.
Maar hij is niet veel meer gegroeid sinds zijn tweede jaar.

TinkerSilke
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: In de buurt van Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:51

Hoi Anita_D. Is dat Roy? Heb je hem nog?

phillip
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: boutersem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:11

antano schreef:
Wat vinden jullie er van als mensen uit een E pony van 1.50 een paard proberen te fokken Scheve mond ?
Heeft dat kans van slagen en met welke hengst zouden jullie dan fokken .
Gr Elise
waarom zou je het proberen? as je echt iets deftich wil fokken doe het dan op de juiste manier Knipoog

antano

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 22:24

Ik zelf zou het nooit proberen vind er te veel risco`s aan zitten maar mensen die ik ken wouden het proberen ik wou weten hoe jullie er over denken gr elise

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 00:06

TinkerSilke schreef:
Hoi Anita_D. Is dat Roy? Heb je hem nog?


Wie vraagt dat Verward
Natuurlijk heb ik hem nog, die gaat voor geen goud weg Haha!
Het scheelde niet veel of ik was hem in oktober 2003 kwijt geweest, maar ik geef niet snel op en gelukkig wordt zulk gedrag soms beloond

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 13:39

Een vriendin van me heeft een paard van 1.65m uit een pony van 1.45m, vader onbekend.

elissa

Berichten: 259
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:23

het is gewoon mazzel hebben denk ik