Empire, Padinus, Painted Black, Vancouver ingeschr

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Empire, Padinus, Painted Black, Vancouver ingeschr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 09:50

De vier hengsten die vrijdagochtend hebben deelgenomen aan de eindbeoordeling van het verkort verrichtingsonderzoek zijn na afloop ingeschreven in het stamboek. De fokkers van deze hengsten zullen op vrijdag 21 mei bij de eindbeoordeling van het voorjaars-verrichtingsonderzoek gehuldigd worden.

De vier hengsten werden vrijdagochtend nog door de verrichtingsjury getest voordat commissievoorzitter Hamoen de uitslag bekend maakte. De volledige rapportage van de verrichtingen van het verkort onderzoek zullen volgende week vrijdag in In de Strengen gepubliceerd worden.


http://www.kwpn.nl/databases/nieuws/nie ... &taal_id=1


Hmm... dit is goed nieuws, aangezien ik 1 jaarling en een veulen van dit jaar uit Padinus heb, maar hoe veel meer waarde geeft dit nu aan een veulen? (en dan niet alleen in geld, maar ook fokwaarde etc.?)
Laatst bijgewerkt door kirstin op 07-04-04 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:56

Als je een KWPN merrie hebt is het leuk voor het veulen! Dan kan hij ingeschreven worden in het stamboek...

Je was met net enkele seconden voor Knipoog Ik zou het net op bokt plaatsen Haha!

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 10:02

Dat is zo, maar ze was al bij het KWPN ingeschreven, aangezien hij rontgologisch wel was goedgekeurd bij het KWPN. (of was dat om een andere reden?) Moeder zit inderdaad bij het KWPN...

(hey ik ben gewoon snel Knipoog )

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:05

Nou dan is het voor je veulen errug leuk! Kan het veulen ook gewoon bij de KWPN family Knipoog

(tja maar ik wordt ook ouder Knipoog)

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 10:08

Haha, zou ze daarom gepest worden door andere jaarlingen? Omdat ze niet volledig KWPN was Haha! Nu is ze geen buitenstaander meer en hoort ze officieel bij de clan!

*ok dit gaat wel erg off topic... terug naar de hengsten*

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:15

Ze zal nu ipv Reg. A een VB veulen worden. Haha!

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:26

Volgens mij hebben die hengsten afgelopen vrijdag al examen gedaan.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 10:31

hanna schreef:
Volgens mij hebben die hengsten afgelopen vrijdag al examen gedaan.


heb het verbeterd Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:26

Er stond een boze brief van Sjef Jansen in de Paardenkrant over de cijfers en omschrijving van PB bij opname in de KWPN stamboek.
De omschrijving zal wel niet in de advertentie worden opgenomen en luidt:
Painted Black is een voldoened ontwikkelde, rijtypische hengst die langer gelijnd zou moeten zijn. De schouder zou schuiner gelegen moeten zijn. Het middenstuk is gezonken, de crouppe is hellend. Het fundament is licht, de hoeven smal en de voorstand toontredend.

Cijferreeks
Dressuur
stap 7,5 draf 7 galop 7,5 aanleg 7,5
Springen
afdruk 6 techniek 5 vermogen 5 aanleg 5
Is dat een dekadvies????

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:33

Nee, en daarom snap ik ook niet waarom hij voor 't kwpn is goedgekeurd

Maar in de ids stond volgens mij al een advertentie van pB met die omschrijving, of een gedeelte ervan.?? Verward

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:41

Nee IDS staat een grote advertentie met zijn prestaties en de positieve opmerkingen uit het afstammelingen rapport

valori
Berichten: 467
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:29

In een advertentie staan altijd positieve dingen. Ik vind de brief van Sjef Jansen wat kinderachtig, is het verhaal van de hengstenkeuringscommissie onsportief, of gewoon eerlijke voorlichting naar de fokker? Voor mij het laatste en verder kan iedere fokker voor zichzelf kiezen of hij Painted Black een fokhengst vindt of niet, de tijd zal het leren. Zelf kies ik niet voor deze hengst.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:33

ze hadden heel painted black niet moeten goedkeuren. mijn merrie zal er nooit een veulen van krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:07

Kan iemand die brief niet even inscannen en hier neer zetten? Ik word nu wel nieuwsgierig namelijk.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:50

Paardenkrant 9 april 2004: Uit de Lezerskring!

Painted Black


Na het lezen van het verslag en het commentaar van de keuringscommissie op Painted Black (De Paardenkrant 7 april) moet ik bekennen dat ik vreselijk teleurgesteld ben in de reactie van die keuringscommissie. Min of meer wordt een advies gegeven aan onze fokkers om toch maar eens goed na te denken alvorens onze hengst te gebruiken. Ik vind het redelijk aanmatigend om jezelf al die kennis en expertise toe te kennen en dan zo´n negatief verhaal op te hangen; zeer onsportief!
Het is wel heel sterk dat de commissie dingen ziet (zoals de onregelmatigheid en het er achteraan lopen van de achterbenen) die internationale topjuryleden bijvoorbeeld bij de WK in Verden en andere kenners en africhters totaal ontgaan. Natuurlijk is Painted Black nog niet helemaal in balans, maar mensen uit het vak weten dat dit mettertijd door zijn enorme werklust en talent geen probleem zal opleveren. Het gaat erom een hengst te beoordelen op zijn capaciteiten en eventuele toekomst en dat men zich bij de beoordeling niet verliest om niet-relevante details te verheffen tot ultieme basisvoorwaarden.
We begrijpen zeer goed dat de keuringscommissie helemaal niet blij is dat een herkeuringscommissie -na ook eens de veulens zeer positief beoordeeld te hebben- Painted Black alsnog goed genoeg achtte om de driewekentest in Ermelo af te werken. De hengstencompetitie werd ook nog eens met overmacht gewonnen. Als de statuten het hadden kunnen tegengehouden, hadden de heren van de keuringscommissie het absoluut gedaan, als ik het stukje in De Paardenkrant tenminste goed interpreteer. Het zou getuigd hebben van gezonde sportiviteit als men ruiterlijk had toegegeven dat men er ook wel eens een keer langs kijkt. Er is niks menselijker dan zich een keer te vergissen.
Het laatste wat ik hierover nog wil zeggen, is dat ook nog wordt vermeld dat de sport zich maar eens wat meer op de fokkerij moet afstemmen. Dit is in het verleden blijkbaar bijna altijd zo geweest en heeft in onze ogen het tempo in het verkrijgen van meer goede sportpaarden zeker niet opgevoerd. Het eerder vermelde is een absolute denkfout, want in onze ogen moet de fokkerij juist in dienst staan van de sport en niet andersom.
In elk geval: Painted is nu goedgekeurd, en heren fokkers opgelet: wij geloven zeer zeker wel in Painted Black.

Sjef Janssen, Erp.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:04

MissHIS schreef:
[Het is wel heel sterk dat de commissie dingen ziet (zoals de onregelmatigheid en het er Haha! achteraan lopen van de achterbenen) die internationale topjuryleden bijvoorbeeld bij de WK in Verden en andere kenners en africhters totaal ontgaan.[/i]


Ik vond dit wel een leuke Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:12

Vind de hele brief weer typerend voor dhr. Jansen. Hoe oud is die man? Iedere keer als ik een briefje van hem lees krijg ik het gevoel te maken te hebben met een kinderachtig zeer gefrustreerd kind dat zijn zin niet krijgt.

En dat hij niet ziet dat het dier achter onregelmatig loopt bij uitgestrekte gangen............pfff zelfs een klein kind kan dat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:26

Het is maar wat je onder "niet-relevante details" verstaat he.
Maar ik snap wel waarom meneer J. meer belang hecht aan het oordeel van de dressuur-jury's.
In het algemeen lijkt het mij beter als de fokkerij zich niet naar deze sport laat plooien, het lijkt mij raadzaam om gewoon goeie, gezonde paarden te blijven fokken in plaats van te buigen voor excessen tussen de hekjes.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:50

ik denk ook niet dat je een hengst moet keuren op wat hij misschien wel in zich heeft
je moet keuren op bouw, fundament en gangen , niet op truukjes en huppeljes
of zeg ik nu iets heel vereemds?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:44

draumpje schreef:
ik denk ook niet dat je een hengst moet keuren op wat hij misschien wel in zich heeft
je moet keuren op bouw, fundament en gangen , niet op truukjes en huppeljes
of zeg ik nu iets heel vereemds?


Nee hoor Draumpje, daarom wilde het KWPN hem ook niet als dekhengst. Maar de vereniging kent regels en een daarvan is de second opinion van een herkeuringscommissie.

In het midden latende of die herkeuringscommissie nu de aangewezen goep personen was om niet alleen PB maar ook maar meteen zijn afstammelingen te beoordelen zijn dat de regels.
Het paard is niet bijzonder, zijn bloedlijnen niet echt zeldzaam, het oordeel is nu aan de fokkers.

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:02

Zover ik begrepen heb is de Herkeuringscommissie er om de procedures van de reguliere commissie te toetsen, niet om een geheel eigen fokbeleid te gaan voeren.
De commissies zijn er om het beleid van het KWPN vorm te geven. Het is dan ook meer dan vreemd dat men dezelfde dingen bij een paard constateert, vervolgens naar dezelfde, door het stamboek opgestelde criteria toetst, en vervolgens tot een andere conclusie komt Verward

De redenen van afwijzing door de reguliere commissie waren eenduidig, en er zijn geen procedurefouten gemaakt. Derhalve was het onjuist van de herkeuringscommisie om zo een eigen koers te varen als hier gedaan werd.
Bovendien mag men zich hardop afvragen of het nu wel zo verstandig is om de beoordeling van de door de eigenaar geselecteerde veulens mee te nemen als criterium. Een geprikte groep was reeler geweest.

Afijn, volgend jaar naar de afstammelingenkeuring!! Lachen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 23:23

Wordt ie daarop afgekeurd Lips are sealed

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 23:26

En dan vooral letten op het geprikte veulen.... Denk dat dat een objectiever beeld geeft dan de geselecteerde. Overigens vind ik PiB een goede afstamming hebben voor een dressuurpaard alleen zie ik er dus geen vaderdier in. Denk dat de HK-comissie dat ook vond.