Tobiano bont: spots betekend homozygoot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Tobiano bont: spots betekend homozygoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 21:09

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in de overerving van de tobiano vlekken. Nou heb ik via internet diverse paarden gevonden die aangetoond homozygoot zijn. En die hebben allemaal spots. Spots noem ik de kleine vlekjes die vaak lichter zijn dan de rest van de grote vlekken. Mijn merrie heeft ze bijvoorbeeld ook: Op haar schouder
Afbeelding

Weet iemand hier of dat een kenmerk is van het homozygoot bont zijn? zou voor fokkers namelijk een mooie indicatie kunnen zijn. Of kennen hier mensen nog (maakt niet uit welk ras) paarden waarvan vast staat dat die homozygoot zijn, en hebben zie spots?


Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 21:50

Weet je ook hoe je dat kan laten testen (hier in nederland)?

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 21:58

jeddah schreef:
Jep, dat is zeker een kenmerk van het Homozygoot zijn, maar betekent niet dat elke Tobiano met inktsport ook Homozygoot is en dat elke Homozygoot ook die spots heeft.
Ik zou haar laten testen, als je het echt graag wilt weten.
In de Paints zie je het erg veel, er zijn er zat die Homozygoot zijn en waarbij het dus vast staat, kijk op http://www.dutchpainthorseclub.homestea ... erBar.html deze hengst heeft het overduidelijk.

Wat ook mooi klopt is dat bij de nakomelingen die er ook staan de veulens van de effen merries mooi platenbont zijn zonder spots. Klopt mooi met de theorie: ze zijn altijd heterozygoot..

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 22:00

Cassidy schreef:
Ik weet dat je het bij de American Paint Horse Association kunt doen, maar testen heeft alleen zin als de ouders ook getest zijn, en dat kan ik me bij jouw paard niet voorstellen dat dat is gebeurt (niets tegen jouw paard, maar bij Tinkers geeft men toch over het algemeen weinig geld uit voor zulke tests)
Als de ouders van je paard niet getest zijn, dan kunnen ze ook niets met 100% zekerheid zeggen (als je dat al ooit kunt krijgen)

Deze hengst heeft ook ink spots, hij is getest, maar ook bij hem kunnen ze niet met zekerheid zeggen of hij homozygoot is:

[EA-CO] Ter Dekking aangeboden: Justasmoothfuzzbuster

edit: tikvout verwijdert

Waar heeft hij spots dan? Ik zie ze niet op de foto`s..


Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 22:01


Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 22:09

maar zijn die vlekken op zijn rug ook echt lichter (dwz met witte haren erin)? Want dat noem ik spots. In dat geval brengen 2 spots dus nog geen homozygoot tobiano.. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, Wpaard en 53 bezoekers