fokken; predikaten entc. jullie mening.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

fokken; predikaten entc. jullie mening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 17:00

ik hoor en zie veel (op bokt). dat er ook veel gefokt wordt met stamboek merrie's zonder predikaten, sport prestaatie's of zelfs zonder papier.

ik vind als je fokt moet je het goed doen. ik snap er ook het nut niet van, mange paardjes fokken.

of fokken met een ster merrie van rexmagna, ook al is de merie ster. vint ik dit ook niet slim. ik wil wel eens julie mening weten.
zijn er eigenlijk wel eens geodgekeurde hengsten voord gekomen,of grandprix paarden. uit een mindere merrie (kwa fokken dan)

wij fokken bvb met

keur merry v.Dublin(ulft) x john u to berry. m keur oma keur pref prest
keur pref v. burggraaf aantal veulens voor veelgeld verkocht op de veiling (is niet mijn paard)
ster merry ( uit de utopia stam) (ook niet van mij)
enz..


ik snap natuurlijk wel dat er ook recriatie ruiters zijn, en het belangrijkste is natuurlijk ook plezier hebben van je paard. en dan doet dit er helemaal niet toe.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:03

Sommige mensen willen niet meer dan een manegepaard, en hebben geen geld voor een veulen dat veel geld opbrengt op een veiling...

Als in: niet iedereen kan een goedgekeurde dekhengst of een grandprix paard betalen...

En een voorbeeld: Dennis van dennis hier op bokt is een goedgekeurde dekhengst uit een merrie zonder papieren.

edit: typo

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 17:09

ik heb het over kwpn ers eigenlijk Knipoog Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:10

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden Knipoog

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:21

misschien ben jij een perfectionist blue hunter? Er wordt om verschillende redenen gefokt. Er zijn mensen die een veulen bij hun paard of pony willen fokken, gewoon voor de fun. Dat moet toch ook kunnen?Ik denk dat de serieuze fokker wel aan de stamboekpapieren denkt.
Wat is er btw mis met rex magna? Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:36

Ja, tuurlijk moet dat kunnen maar het is wel zo fijn dat als de persoon in kwestie niet meer voor het paard kan betalen, het wel zo'n goed mogelijk tehuis krijgt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:15

Ik zou er zelf ook de voorkeur aan geven om te fokken met een merrie uit een bewezen merriestam. Aan de andere kant denk ik dat je door de juiste partnerkeuze te maken ook bij een merrie die geen predikaat heeft toch een heel goed veulen zou kunnen fokken. Het is dan wel heel belangrijk dat je de merrie goed kent (plus en minpunten) en je goed verdiept in de nafok van de hengst.

Een predikaatrijke merrie alleen is geen garantie voor een goed veulen, en een predikaatloze merrie zal niet per definitie een matig veulen leveren.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:41

chantal1 schreef:
Ja, tuurlijk moet dat kunnen maar het is wel zo fijn dat als de persoon in kwestie niet meer voor het paard kan betalen, het wel zo'n goed mogelijk tehuis krijgt.


Maar dat geldt toch voor ieder paard? Er zijn genoeg mensen die het weinig kan schelen wat voor papier hun paard heeft. Die gewoon een leuk paard willen waar ze lekker op kunnen rijden, en er plezier mee hebben. Tuurlijk is het mooi meegenomen als het paard een goed papier heeft, maar zoals al werd gezegd, niet iedereen kan dit betalen.

Ik ben het er wel mee eens, dat als je het doet, je het goed moet doen, maar dat zegt niet dat er alleen maar toppers geboren worden. De 'mindere' paarden (staat een beetje banketstaaf maar weet even niet hoe ik het anders moet opschrijven) zijn voor de meeste mensen wel te betalen. Het zegt niet dat die paarden bewust zo zijn gefokt, want ik denk dat iedereen die fokt het probeert zo goed mogelijk te doen, maar de resultaten kunnen natuurlijk wel tegenvallen.

En dit zegt een fokkerij-leek Tong uitsteken

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:44

bluehunter schreef:
of fokken met een ster merrie van rexmagna, ook al is de merie ster. vint ik dit ook niet slim. ik wil wel eens julie mening weten.


Sorry hoor, maar dat is wel lekker kort door de bocht. De opa van de mijne is ook Rex Magna xx en ze is er echt niet minder om hoor.
Als mensen toch lekker een veulen bij een stamboek merrie willen fokken dan doen ze dat toch lekker?
Ik vind het bezwaarlijker als er helemaal geen papieren bij het paard zit.
En een goed papier hoeft idd geen garanties te geven op een goed veulen. Het is de combinatie die het 'm doet.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:06

Voor commercieel fokken denk ik dat je idd beter kunt fokken met een merrie uit een predikaatrijke/bewezen stam die bij voorkeur zelf ook nog in de sport gepresteerd heeft. Fokt iemand voor zichzelf of voor iemand anders (bv. goede vriendin) een veulen uit een "mindere" merrie dan moet ie dat helemaal zelf weten.

Momenteel heb ik zelf een stamboekmerrie van Linards x uit een HBS-moeder met onbekende afstamming (gezien de bouw waarschijnlijk een Groningermerrie). Ik heb in de paar maanden dat ik haar heb al aardig wat serieuze mensen gesproken die graag een dressuurgefokt veulen uit haar zouden willen hebben. De eerst volgende keer dat ik haar laat dekken, doe ik dat waarschijnlijk voor mijzelf. Maar gezien haar eerdere nakomelingen en de interesse in mijn merrie maak ik me echt geen zorgen of het veulen eventueel ook nog te verkopen is.

Aan de ene kant denk ik dus niet fokken met een merrie met een mindere afstamming. Aan de andere kant staat aan de basis van een hoop goede merriestammen een hulpboekmerrie, dus waarom niet fokken met een merrie met een vrijwel onbekende afstamming als de merrie zelf goed is?

Ik heb onlangs ook nog een drachtige merrie gezien uit een goede merriestam met veel predikaten en dat paard was echt "brandhout" ondanks dat de moeder van deze merrie keur pref prest was. Geef mij dan maar een goed veulen met een minder papier dan een slecht veulen met een goed papier.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:09

Op zich is het idee achter dit topic wel leuke stof tot discussie, alleen kom je een beetje met kromme feiten aanzetten.
Neem bijvoorbeeld de Utopia stam, die stam is inmiddels zo enorm groot, dat er net zoveel brandhout Utopias rondlopen als opvallende goede. Ik ken er wel uit de Utopiastam waar ik voor niets nog geen veulen van zou willen hebben hoor, wat zeg ik; al kreeg ik geld toe, dan zou ik nog bedanken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:12

Plus als je met een veel belovende jonge hengst fokt, kan het na een paar jaar wel eens tegenvallen wat hij door vererft, ook al had hij wel de juiste ouders.

zal met merries niet anders zijn.

al ben ik geen fan van fokken met papierloze dieren.
Veel hebben daardoor een onzekere toekomst.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:17

Maar even een vraagje over Rex Magna, wat is daar 'mis' mee als ik het vragen mag? Heb wel van dat paard gehoord maar verder ken ik hem niet.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:09

Maarre wij hebben gefokt met een KWPN merrie van een AFGEKEURDE hengst! En we fokken er nog mee! De merrie is van 1990 en heeft al twee nakomelingen in de Z dressuur (merrie is 100% springgefokt), een elite en een ster merrie. Zelf heeft ze (nog) geen predikaten, maar dat komt er aan. Alleen de meeste van haar jongen zijn nog te jong om echt al wat gepresteerd te hebben!

Papierloos ben ik niet zo'n voorstander van! Minimaal toch wel met een stamboekpapier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:15

De argumenten die je geeft zijn inderdaad wat kort door de bocht. Ik vind bijv. de predikaten Prestatie en Prok het belangrijkste. Keur en ster zijn exterieurpredikaten, heel leuk als het er bij zit, en mijn merrie zal ik zeker voorbrengen bij het kwpn en dan hoop ik ook dat ze ster of keur wordt.

Maar prestatie zegt pas echt iets over de vererving van de merrie zelf.

Je moet fokken met een merrie waar je zelf in gelooft, ik vind dat het allerbelangrijkste. Ook de heren ( en dames Knipoog ) inspecteurs stappen weleens met het verkeerde been uit bed, of zien iets over het hoofd waardoor een merrie juist wel ster word, of juist niet! Tuurlijk moet je waarde hechten aan de mensen die je merrie beoordelen, maar ik vind het geloven in je eigen merrie belangrijker.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:28

De vader van mijn merrie is op 21 jarige leeftijd nog afgekeurd. Niet helemaal terecht als ik naar de prestaties van mijn merrie kijk. Maar dat terzijde. Niet iedereen fokt om een goedgekeurde dekhengst te krijgen of een Olympisch paard en dat moet ook niet het doel van iedere fokker zijn. Dat merries uit een goede stam komen(waar mijn merrie btw wél uit komt) is meegenomen, maar is geen garantie voor de toekomst. Fokkers kunnen er wel een slaatje uit slaan, maar het gaat voornamelijk om het product wat er voor je neus staat. Er zijn ook zat paarden die zonder papieren op z nivo (bb) presteren. En er zijn ook paarden mét papieren die niet eens een b proef kunnen wandelen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:54

Ellende schreef:
En een voorbeeld: Dennis van dennis hier op bokt is een goedgekeurde dekhengst uit een merrie zonder papieren.


Oke, ik heb geen KWPNer maar ga me er toch even in mengen.

Een KWPNer zonder papier is imo nog prima te verkopen als rijpaard(meestal als recreatie paard of voor iemand die niet de volle mep wil/kan betalen).
Een shet zonder papier gaat te vaak de worst in(zeer de hengstjes).

Ik zal zelf niet met een hengst fokken die niet goedgekeurd is. Een hengst zonder papier zou ik alleen mee fokken als hij een 1e premie heeft(hengsten waar de afstamming wel van bekend is zou ik eigenlijk ook alleen maar voor 1e premies gaan).

Dennis is zonder papier(niet alleen zijn moeder, maar ook zijn vader zijn beide onbekend, zijn moeder ken ik wel maar heeft geen papier) wel goedgekeurd. En niet zo maar goedgekeurd. Hij heeft nu 3x een 1A premie behaald, is Superster en heeft 2 dagkampioenschappen op zijn naam staan!!!!! Hij fokt ook nog eens leuke veulens. Dus niet alles zonder papier is slecht!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:22

Even verderop hebben ze een stermerrie uit een 'volle predikaten'lijn... Beest kan niet echt lopen, ziet er niet uit, en fokt ook nog zeer matig. ik zou hem niet op stal willen hebben al kreeg ik geld toe.

Zelf heb ik een rank beestje, van kwalijk 1.61m. 2 jaar geleden aangeboden voor ster. Kon ze niet worden, ze willen zulke kleine beestjes niet bij het kwpn, ondanks wat ze ook voor richtlijnen in hun voorwaarden stellen. Beest liep toen 68 punten bij elkaar, wel sterwaardig dus, en dat was na anderhalf uur passage op de vrachtauto omdat ze nog nooit eerder transportbeschermers om had gehad. Tja,... geen ster, maar wel een bijzonder lekker bewegend dier. Daar heb ik wel mee gefokt, ondanks gebrek aan predikaat en sportprestatie, en gelukkig maar....

Die KWPN-Miss Verkiezing zegt mij dus heel, heel weinig. Ster is leuk, maar niet zaligmakend. Prok is voor mij interessanter, maar ook dat is voor discussie vatbaar omdat ook dat predikaat een boel genetisch deugende beesten uitsluit.

Maar alleen maar mogen fokken met keur-dieren...belachelijk. Dan waren een boel goede paarden nooit geboren....

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 00:15

Ik vind fokken op basis van predikaten en papier ook gevaarlijk.
Vind gezondheid, prestaties en karakter (ken uw paard!) nog steeds het belangrijkste.
Vind trouwens ET nog steeds het mooiste voorbeeld......van schillenhit met onbekende afstamming tot wereldkampioen springen - tja, daar kan geen papier tegen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 00:20

Wel denk ik dat het heel belangrijk is om een realistisch beeld van je merrie te hebben. Helaas merk ik te vaak dat mensen hun eigen paarden erg romantiseren.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 05:51

Pipo schreef:
Keur en ster zijn exterieurpredikaten,


de gangen worden toch ook beoordeeld
Verward

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:50

Kendra schreef:
Vind trouwens ET nog steeds het mooiste voorbeeld......van schillenhit met onbekende afstamming tot wereldkampioen springen - tja, daar kan geen papier tegen op.


En neem Dennis, wel geen KWPNer, maar toch wel pittig succes vol zonder dat papiertje er bij. Kwa keuringen doet hij het echt machtig goed(in de snelst mogelijke tijd het hoogst haalbare keurings predikaat met 2 kampioenschappen op zijn naam), maar kwa karakter en nakomelingen(helaas nog maar 2, maar die mogen er zeker zijn!) mag hij er ook zeker zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:59

Fokken is voornamelijk keuzes en combinaties maken. Beide zaken kan je alleen doen als je de gegevens over beide partners kent.
Wanneer je fokt met een paard of pony met onbekende afstamming (als je al 2 generaties kent is dat natuurlijk al niet meer onbekend) dan vermeerder je alleen in de hoop dat de merrie die je hebt haar exterieur en karakter doorgeeft.
Dat is gokken, maar ook een gokker wint wel eens iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:14

astridh"]
[quote="Pipo schreef:
Keur en ster zijn exterieurpredikaten,


de gangen worden toch ook beoordeeld
Verward
[/quote]


Ja klopt. Bedoel ermee te zeggen dat het geen sportprestaties zijn. Tuurlijk zijn er uitzonderingen zoals ET die zonder bekende afkomst wel heel hoog presteren. Maar dat zijn wel de beroemde uitzonderingen die de regel bevestigen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:22

Wij hebben vorig jaar een merrie gekocht, geen predikaten niet eens stamboek. Puur omdat de vorige eigenaar niet met haar naar een keuring is geweest....haar veulens zijn ook nooit op een keuring verschenen. Op 1 na en die werd als 3 jarige kampioen...(voordien ook nooit op de keuring geweest). Vorig jaar is onze merrie voorgebracht, 1 A premie op de regionale keuring en 2e in haar rubriek op de centrale keuring en ster.
Kijken wat ze dit jaar doet...