Elcaro, welk karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:54

Karakters beoordelen is vrij moeilijk als je niet weet uit wat voor moeders ze komen. Mijn mening is dat de moeder een grote bijdrage levert aan het karakter dan de vader.

En ik merk dat mensen op bokt hengsten al vrij snel lastig vinden.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:38

Miss_Petit schreef:
Pipo daar heb ik ook opgelet, op mijn stage waren al elcaro's van erg verschillende moeders. Er waren er geen 2 die echt grote gelijkenis vertoonde.

Ik moet zeggen dat ik zelf geen moeite heb gehad, met de Elvaro's die ik hem gereden.

Dit paard wat ik nu rijdt kwam het ineens bij veel mensen ter sprake.
Vele waarschuwde mij voor o.a het stakerige gedrag.

Ik heb hem nu meerdere malen gereden en moet zeggen dat hij goed opknapt. Gewoon conseqent zijn, hij pakt het goed op, en is slim.


Zoals gewoonlijk Miss Petit, zegt het meer over de mensen die de paarden hebben opgevoed ( meestal niet) dan over het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:49

Anna42 schreef:
Van de Volbloeds kregen 5 stuks het etiket stempelhengst. Van alle vijf werd beschreven dat ze geen gemakkelijk karakter hadden. Datzelfde geldt ook voor de 119 andere ingzette Volbloeds. Een Volbloed,behoudens enkele steeplechasers, heeft nooit het karakter dat voor een sportpaard gewenst is. De jockey heeft behoefte aan een racepaard dat zeker over een element moet beschikken en dat is du moment dat hij erop zit voorwaarts is. De jockey staat immers boven de schoft en kan geen hulpen geven. Wat hier dus expliciet van de Volbloed (racepaard)gevraagd en geaccentueerd wordt, is het vluchtgedrag van het paard. Het enige wat de jockey daarnaast nog verlangd is dat het paard niet helemaal geflipt is en dat hij gedurende de race dit vluchtgedrag nog enigszins kan controleren om de krachten tijdens de race te verdelen. Bij dravers zie je precies met eenzelfde selectiemethode dezelfde eigenschappen.
Deze Volbloedkaraktereigenschappen hebben zich opgehoopt in de Nederlandse merrielijnen. Krijg je nu en opeenhoping van deze genen bijelkaar dan resulteert dit in moeilijke paarden. Aangezien we een fokkerij hebben gekregen van hengstennamen krijgt de betrokken hengst het etiket van moeilijke karakters. Terwijl veelal de combinaties in de pedigree de oorzaak is van moeilijke karakters.
Voor het sportpaard hebben we een temperamentvol, actief en intelligent karakter nodig dat adequaat reageert op de aanwijzingen van de ruiter. En voor het overige unheimlich ruhig en afwachtend met de ruiter omgaat.


Volgens mij zijn de klachten over karakters gekomen op het moment dat er steeds meer mensen met paarden kwamen, ipv paardenmensen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers