Fok planning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Fok planning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 17:58

Ik wil dit voorjaar mijn bijna 12 jarige merrie laten dekken. Het is voor mij de eerste keer, ben behoorlijk ontwetend. (stroop wel Bokt af:-) Ik heb al een aantal beslissingen genomen: hengstenkeuze staat vrijwel vast; wil haar laten insemineren op een dekstation in de buurt, periode eind april tot juli als mogelijke dekdata. Mijn merrie is nog niet hengstig geweest. (voor zover ik weet). Waar moet ik nu nog allemaal rekening mee houden?
Moet er ook eerst een dierenarts komen, voordat ze naar het dekstation vertrekt? Zo ja, wat doen ze dan? Vragen, vragen, vragen... Alle adviezen zijn welkom! Thanks!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:45

Als je weet welk hengstenstation dan zou ik om te beginnen de hengstenboer eens vragen om met zijn schouwhengst langs te komen, Dan willen de meeste merries zeker met dit mooie zonnige weer, wel wakker worden. Je kan dan zien wanneer ze goed hengstig wordt en de hengstenhouder weet meestal wel wanneer er gedekt moet worden of wanneer de DA langs moet komen.
Verder zijn er ook middelen op de markt die helpen om de cyclus op gang te krijgen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:57

Mijn advies zoals gezegd ,schouwen.
En de dierenarts buiten de duur houden.
Zeker met alle rotzooi aan "medicamenten".

De natuur moet zijn werk doen.
Is ze hengstig 2 keer laten insemineren om de dag
Is ze langer dan 6 dagen hengstig ophouden en na 18 dagen weer opnieuw beginnen.
Verder niet te veel rotzooi in de baarmoeder in laten brengen ,want het moet er ook weer uit.

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 22:09

Is het gebruikelijk dat een schouwhengst langs komt? Is dit uitsluitend om de cyclus op gang te helpen? Mijn merrie reageerde de vorige jaren ook uitstekend op ruinen.... En nee. ik was nog helemaal niet van plan om medicamenten aan de slag te gaan. KI is al behoorlijk onnatuurlijk Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:24

Sorry ik heb het niet over medicamenten, maar over kruiden of homeopathische middelen. Dus natuurzaken. En als jouw merrie hengstig wordt op een ruin dan zie ik helemaal geen probleem, gewoon die hengstigheid afwachten en dan contact opnemen met hengstenhouder

PaulineS
Berichten: 246
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 22:41

Nog even geduld hebben dus! Ik zal d'r de komende tijd wel wat laten paraderen bij haar ruinenvriendjes.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:16

Mijn merrie leek ook wat hengstig vandaag, dus ik ben even naar een ponyhengstje in de buurt gereden. Daar reageerde ze nog niet zoveel op, maar eenmaal thuis was ze behoorlijk hengstig. Ik heb haar vanavond weggebracht naar een hengstenhouder in de buurt, waar ze wordt opgevoeld morgenochtend en één dezer dagen (waarschijnlijk) wordt geïnsemineerd. Daarna komt ze gewoon weer thuis, en laat ik haar over een tijdje scannen door de dierenarts.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 00:38

Zucht... Ik ben al een atractie aan het worden in de buurt want ik haal elke dag even de schouwhengst op bij de buren. (ponyhengstje) Momenteel heeft hij meer belangstelling voor de wortels dan mijn merrie maar dat zal deze week hopelijk wel veranderen.

Als ze goed hengstig is breng ik haar weg en wordt ze pas geinsemineerd na een scan. (paard heeft een keer dode tweeling gehad en dat wil ik zo voorkomen) Alleen als er een goed ei zit wordt ze geinsemineerd. Vervolgens paard met de drie weken goed in de gaten houden en weer laten scannen.(19e dag) Later laat ik nog een keer een scan maken of alles naar wens verloopt (rond de 26e dag, bij eventuele tweelingdracht kunnen ze er dan een afknijpen) tot slot nog een keer op de 6 weken en dan moet het goed zijn, meer kan ik er niet aandoen... Ik ga zeker niet goochelen met allerlei middeltjes etc. laat gewoon de natuur zijn werk doen. Wel lekker het paard de hele dag op de wei met dit mooie weer Knipoog

Het is misschien een beetje overdreven om zo vaak te scannen maar ik heb er dus wel een goede reden voor...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 07:56

Als je merrie zich ook hengstig toont bij ruinen zou ik geen schouwhengst gebruiken. Gewoon de dierenarts een scan laten nemen en thuis laten insemineren (minder stress, dus meer kans op drachtigheid) of je kan haar natuurlijk naar het dekstation brengen. Roxette was vorige week terug voor het eerst hengstig dit jaar, de volgende keer laten we haar scannen voor de juiste cyclus te weten en dan pas de henstigheid nadien insemineren thuis door mijn eigen dierenarts. Ik laat haar dan scannen op 17 of 18 dagen, is ze drachtig op 6 weken opnieuw en op 9 weken ook. Daarna zou alles dan in orde moeten blijven. Ik laat haar dit jaar op 9 weken scannen omdat vorig jaar ze haar dracht verloor zo rond de 10 of 11de week. Mocht er iets mis zijn rond de 9de week dan zouden wij het moeten zien.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:01

EEn waarschijnlikj domme vraag...: wat is insemineren?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:59


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:06

annegti schreef:
Zucht...



Weet je wat wat wij zeggen van veel scannen: Krijg je roereieren

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:20

Yep, je hebt helemaal gelijk ceasario maar zoals ik al zei heb ik er wel een reden voor nl. het voorkomen van een tweelingdracht. Op deze manier heb ik nl. al een tweelingdracht voorkomen (1 af laten knijpen). Voordat het paard een dooie tweeling had gehad liet ik ook alleen maar scannen op dracht met 18 dagen en later nog een keer opvoelen. Tijdens die scan heeft de DA dus niet gezien dat er twee zaten... (lagen waarschijnlijk achter elkaar)

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 07:49

ook ik heb mijn redenen om zoveel te scannen. Een onverwachte miskraam is genoeg.