geen brandmerk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

geen brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 17:44

een pony op de manege is dus een NRPS met papieren, die heb ikzelf.
en als het goed is moet hij op z'n linkerbil een brandmerk hebben maar dat heeft hij niet Verward ik heb heel goed gekeken maar ik zie niks.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

geen brandmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:04

Boogie*Girl schreef:
een pony op de manege is dus een NRPS met papieren, die heb ikzelf.


wat bedoel je met: die heb ikzelf???????????????????????????

niet elk paard hoeft een brandmerk te hebben, heb je ook al in z'n hals gekeken?
Friezen hebben um in hun hals

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 18:32

ik bedoel dat ik die papieren zelf heb, en daar staat dat ze een brandmerk moeten hebben

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:34

v/d zomer als ze geen wintervacht meer hebben kun je het goed zien. nu zie je het bijna niet

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:38

he hallo
ik heb gehoord dat het afgeschaft is om te brandmerken bij het kwpn
ik weet niet of dit waar is
groetjes

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 18:50

hij staat in de stal superdunne vacht, en hij is al 8 en een NRPS en niet KWPN

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 18:52

kojack schreef:

ik heb gehoord dat het afgeschaft is om te brandmerken bij het kwpn




Het K.W.P.N. heeft het niet afgeschaft. Het is nu verboden in heel Nederland voor alle stamboeken.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:24

Een vriendin van me heeft een Trakhener en daar kon je het ook niet zien. Op een keer heb ik het wel gezien vanuit een bepaalde invalshoek. Trouwens, heb je de pony al eens natgemaakt ? Volgens mij moet je het dan toch zeker kunnen zien ? (wacht wel even tot het wat warmer is Haha! )

groetjes

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 22:11

als je pony een veulenboek papier heeft dan heeft hij geen brandmerk, heeft hij een stamboekpapier, dan zal in de zomer waarschijnlijk het brandmerk beter te zien zijn.

Montreux!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 08:47

Dat klopt inderdaad. Een paard of pony krijgt alleen een brandmerk indien definitief opgenomen in het stamboek. Als het diertje nog het veulenboekpapier heeft zal er dus geen brandmerk zijn. Bovendien kan het zo zijn dat de voormalige eigenaar ervoor gekozen heeft om het dier niet te laten brandmerken. Die keuze heb ik bij de stamboekopname van mijn paard namelijk ook gehad.

Overigens zit het NRPS-brandmerk niet op dezelfde plaats als het KWPN-brandmerk. Het NRPS-brandmerk is te vinden op de rechterbil van het paard en niet de linker zoals bij het KWPN. Het hangt er inderdaad een beetje van af hoe het diertje in zijn vacht zit. Bij mijn paard is het brandmerk op dit moment ook niet zichtbaar.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 10:23

Montreux! schreef:
Dat klopt inderdaad. Een paard of pony krijgt alleen een brandmerk indien definitief opgenomen in het stamboek. Als het diertje nog het veulenboekpapier heeft zal er dus geen brandmerk zijn.


Dit gaat niet op voor elk stamboek. Ik ken stamboeken genoeg die ook al veulens branden. Wij het I.H.W., het Groninger Paard, de Ost-friesen etc. Vaak krijgen ze dan een veulenbrand en word er bij stamboekopname nog wat toegevoegd.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 11:18

Klopt Yootha. Bij ons stamboek (Belgisch Warmbloedpaard) worden de veulens geschetst (voor hun papieren) en daarna gebrand. Mijn veulen is nog in september gebrand. Je kan het branden weigeren maar dat heeft het stamboek niet zo graag. Ik zag er tegenop maar ik heb die dag tien veulens zien branden en ze hadden er echt geen pijn van.
Zo'n veulen komt dan in het veulenstamboek. Ruinen blijven in dat stamboek. Merries kan je, als ze drie zijn, aanbieden op een keuring en dan kunnen ze overgezet worden in het stamboek.
Zo gaat het dus bij BWP.

groetjes

traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 06:00

heb je de bil al nat gemaakt kan soms makelijker te zien zijn met een natte kont!

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 09:25

Hoi dames, de regels voor wat betreft brandmerken verschillen inderdaad per stamboek. Maar ik dacht dat we het hier toch over het NRPS hadden of ben ik nu abuis?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 14:35

Bij ons kunnen de ruinen ook ster worden en dus ook in het hoofdstamboek worden opgenomen. Dit is voor het preferentschap van de merrie.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:53

Sorry Montreux, het ging inderdaad over NRSP. Maar misschien vinden sommigen die extra info ook best meegenomen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:15

bij nina zag je het brandmerk pas een heeeeelll klein beetje toen ze was geschoren

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:34

bij mijn paard zie ik hem nu ook niet meer
maar in de zomer zag ik em duidelijk zitten dus even geduld Haha!