Discussie over PROK kosten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:34

Bij het BWP betaalt het stamboek heel die keuring, misschien een ideetje Knipoog



Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:50

Volgens mij is BWP al dan niet hét goedkoopste stamboek: 60 euro lidgeld (blad inbegrepen). Veulenregistratie voor buitenlandse, niet goedgekeurde hengsten is duur, maar daar kunnen jullie zowieso niet van genieten Lachen.

Deze keuring is naar wat ik hier lees hetzelfde als PROK, nl om het gezondheidscertificaat te halen (geen OCD, goed straalbeen, alle gewrichten). Wanneer een merrie sport-, exterieur-, en gezondheidscertificaat heeft, kan ze elite worden (na een veulen te hebben getoond).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:58

Een vriendin van me wacht op een veulen om haar merrie elite te laten verklaren. Ik heb de info van haar.
Ik vind nergens veel BWP stamboekinfo op internet. Er moeten hier toch nog BWP mensen zitten?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:25

Hahahaha.
Was mijn info niet helemaal correct Lachen. Ik denk niet dat de dierenarts in België goedkoper is... volgens mij betaalt het BWP toch een deel van de kosten?? Want een volledig OZ met fotos kost hier toch ook snel 300-400 euro.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:51

Terug on-topic:
"Hoe behaalt mijn merrie het Gezondheidslabel ?

Vereisten : Eerst moet een gebarreerde cheque van 175 euro samen met de
nodige gegevens van de merrie opgestuurd worden aan het BWP
secretariaat. Na ontvangst worden de nodige documenten
opgestuurd, samen met de lijst van veeartsen die het onderzoek
uitvoeren.
Bij een gunstige beoordeling van de radiografiën van voorvoeten,
spronggewrichten en knieën door de beoordelingscommissie* wordt het G-
label toegekend.

* de beoordelingscommissie komt samen nadat +/- 10 merries zijn onderzocht "

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:19

sarabande"]
[quote="Zannekin schreef:
Terug on-topic:
"Hoe behaalt mijn merrie het Gezondheidslabel ?

Vereisten : Eerst moet een gebarreerde cheque van 175 euro samen met de
nodige gegevens van de merrie opgestuurd worden aan het BWP
secretariaat. Na ontvangst worden de nodige documenten
opgestuurd, samen met de lijst van veeartsen die het onderzoek
uitvoeren.
Bij een gunstige beoordeling van de radiografiën van voorvoeten,
spronggewrichten en knieën door de beoordelingscommissie* wordt het G-
label toegekend.

* de beoordelingscommissie komt samen nadat +/- 10 merries zijn onderzocht "


Hoeveel foto's zijn dat, want de Nederlandse DA rekent een prijs per foto?
[/quote]

Is hetzelfde hoor. Wat het verschil is: de "klant" betaalt aan het stamboek en het stamboek geeft dan een lijst met dierenartsen klinieken die je niks meer aanrekenen. Ik weet niet wie de meerkost draagt, maar die is er zeker. Fotos knieën, sprongen, voeten zit je al gauw aan 300-400 euro.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:00

Wel dat bedoel ik. De klant betaalt niet de veearts, het stamboek doet dat.
En die prijs voor fotos is hetzelfde. Als ik zelf naar Gent ga voor fotos betaal ik 300 euro, doe ik het via het gezondheidslabel, dan betaal ik via het stamboek maar kan ook gewoon in Gent terrecht.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:11

sarabande schreef:
In Nederland heeft het stamboek geen invloed op de DA gelukkig.


Dat moet je eens uitleggen?
Het is maar logisch dat je een lijst dierenartsen krijgt die bekwaam zijn om die keuringen uit te voeren. Zo bestaan er toch ook FEI dierenartsen voor officiële evenementen?
Ik vind het maar logisch dat het stamboek bijdraagt als er een eis gesteld wordt om bepaalde predikaten te halen.
Effe het dubbel neertellen, of misschien 3 dubbel om effe aan de fotos te prutsen lijkt me niet echt nodig...

De kern van de zaak: voor BWP heb je de volledige set fotos voor 175 euro, bij jullie zijn ze zelf te bekostigen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:29

Zonder 2 keer dezelfde te tellen Lachen: knie: zijdelings; sprong voorachterwaarts, zijdelings en schuin. Voeten voorachterwaarts en zijdelings.
Staat op de KWPN site niet welke opname, ingestuurd moeten worden? Anders een keer navragen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:30

sarabande schreef:
Ik vroeg Belgie Zannekin, overigens weten die DA's in Nederland wel wat ze moeten opsturen daar zijn formulieren voor.
Dus in Belgie 14 foto's als ik juist tel??


Kijk in België beoordelen ze het spronggewricht, de knie en de voeten. Volgens mij is dat net hetzelfde in Nederland.
Dat zijn standaard protocols. Hoeveel fotos speelt in wezen geen rol.
Belangrijk is om uit te sluiten dat er OCD of arthrose/hoefkatrol aanwezig is. Dat kunnen ze gelukkig evengoed in Belgie als in Nederland als in de hele EU, of krijgen al die dierenartsen die in Belgie studeerden bij jullie nog een extra opleiding??

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:40

CGJ12"]
[quote="Zannekin schreef:
Dat kunnen ze gelukkig evengoed in Belgie als in Nederland als in de hele EU, of krijgen al die dierenartsen die in Belgie studeerden bij jullie nog een extra opleiding??

Haha! (grijns)
[/quote]

Vandaar dat ze ons bij jullie zo graag zien komen wsch Haha!

Kijk Sarabande: ik weet welke gewrichten beoordeeld worden, ik weet dat het bij jullie dezelfde gewrichten zijn. 18 is het max aantal fotos dat je van paardenbenen kan nemen.
Ik weet niet of het hetzelfde aantal is, ik tel ze bij een aankoopkeuring ook niet na. Wat mij interesseert is of er werkelijk OCD zit.
Extra fotos brengen in jullie systeem geld in het laatje, bij een gesubsidieerd systeem niet. Daar zal nl wel duidelijk gesteld zijn welke fotos nodig zijn, welke niet.
Ik keur ook niet voor het BWP, heb zelfs niks met BWP te maken. Punt is dat ze hier voor 175 euro weten of je merrie OCD heeft, bij jullie weten ze dat voor het dubbele.

Jammer dat je met veel geld het OCD cijfer niet naar beneden krijgt in een populatie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers