Esteban of Heidelberg? Info?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Esteban of Heidelberg? Info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 20:33

Ik kan nergens de namen Esteban of Heidelberg vinden, ik ben ook niet zo thuis in de fokkerij moet ik zeggen.
Kan iemand mij wat over hen vertellen?
Alvast heel erg veel bedankjes van een leek... *LOL*

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 09:06

Esteban is geruind, omdat de huidige eigenaar hem niet aankon met rijden. Hij staat in het hengstenboek van het kwpn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 09:31

Esteban is toch een Engels Volbloed?

Bij de club van m'n zusje loopt een merrie van Esteban, een E-pony die goed kan springen (ook KWPN-papier trouwens). Ze maakt af en toe een wat nerveuze indruk, vooral in de dressuurring, maar met springen is het één bonk dynamiet. Ze is ook nergens bang voor, springt alles. Zou een prima sgw-pony zijn.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 13:40

De hengst Utrecht is een directe zoon van Heidelberg uit de merrie Nolly.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 14:35

De moeder van mijn paard was ook van Heidelberg, afstamming van Heidelberg is Ladykiller xx x Heidelberg 3301 (Holst). Heidelberg is dus vernoemd naar zijn opa.
De afstammelingen van Heidelberg staan erom bekend dat ze niet altijd het makkelijkste karakter hebben, maar het zijn geen naarlingen. Doorgaans zijn ze zeer eenkennig en trouw. Ze zijn ook niet bang aangelegd. Waar je wel rekening mee moet houden is dat ze snel gespannen kunnen raken, het is dan de taak van de ruiter om m weer op het goede spoor te krijgen.
De moeder van mijn paard was op en top Heidelberg, levendig paard met een eigen mening. Ik was haar verzorgster en was elke dag met haar bezig, ik was toen pas 14,15. Op wedstrijden liep ze gewoon aan een touwtje mee, hoe spannend ze het ook vond.
Ze kon goed springen, maar door een sloottrauma sprong ze geen water meer en strandde dus in het Z. Dat was het enige probleem, want verder klom ze overal overheen.
Mijn eigen paard is echt een kind van zijn moeder, lief, betrouwbaar. Toch heeft hij een ontzettende eigen mening en hij zet me regelmatig aan het denken en soms ook op mijn nummer. Hij kan ook enorm stout zijn, maar nooit gevaarlijk. Het is daarnaast een binnenvetter, daarmee dwingt hij mij om naar hem toe te denken.
Hij is nergens bang voor, behalve voor dingen waarbij mensen hem in de steek laten. Voorbeeld hiervan is dat hij heel lang bang is geweest voor hoefsmeden omdat 1 bepaalde smid hem geslagen heeft terwijl hij bang was. Inmiddels gaat het beter omdat ie nu een smid heeft die rekening houdt met hem.
Mijn paard heeft ook een sloottrauma, maar springt nog steeds over water, bijv. een sloot in het bos ofzo, weigeren heeft ie nog nooit gedaan.

Heidelberg paarden zijn paarden die je vertellen wat ze van je verwachten, maar ze willen ook dat je naar hen luistert. Ze zijn zelf trouw, maar ze verwachten dat ook van jou. Ze zijn dapper en gaan voor je door het vuur, zolang als jij het vertrouwen niet schaadt.

Kortom, doe mij maar een stal vol, ik vind ze leuk.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-01 20:26

Klinkt heel apart Lovely!
Hoe denk je dat Heidelberg-paarden zijn met buitenritten?
Ik denk dat bij zulke paarden de opvoeding en manier van opgroeien (trauma's!) zeer belangrijk is.
Aan de andere kant: bij elk paard is dat zo he!
Maar het klinkt wel interessant, zo'n trouw beestje.

Anoniem

Heidelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:00

Buitenritten? Zowel moeder als zoon lopen overal langs en wegrennen is er niet bij. Zelfs als ik twijfel, dan loopt mijn paard gewoon door. Soms vindt ie het allemaal wel vreemd en gek, maar hij doet het. Zodra hij niet verder wil of ergens toch over twijfelt, dan neem ik de tijd en uiteindelijk gaat ie toch. Ooit heb ik een keer af moeten stappen bij een redelijk enge brug, zodra ik er naast sta loopt ie met me mee. Iets als een opfladderende eend, daar lacht ie om, kijkt ie niet eens naar.
Laat ik er wel bij vertellen dat ik hem ook heel erg vertrouw en samen komen we er wel. Ik weet eigenlijk niet wat hij zou doen als ik niet zo'n vertrouwen in hem had.
Hij vindt het wel altijd moeilijk om voor het eerst vertrouwd terrein af te gaan, dat wil hij eigenlijk niet. Daar moet ik weer bij zeggen dat ik dan wel alleen ben.
Op wedstrijden heeft ie nog nooit iets debiels gedaan, we hebben op zowel rustige als drukke wedstrijden rondgereden. Omroepinstallatie en kraampje meer of minder doet er niet toe. Hij is natuurlijk wel anders dan thuis, maar hij gaat niet uit controle. Zijn moeder was idem dito.

Wat opvoeding betreft heb je wel gelijk. Een Heidelberg afstammeling moet weten waar hij aan toe is en dat moet jij hem vertellen. Ze hebben de neiging je steeds uit te dagen en op te zoeken waar het grensje ook alweer ligt. Het is aan de eigenaar om daar op in te spelen. Mijn paard weet van een heleboel dingen precies hoe of wat, wat wel en wat niet mag. Je moet alleen nooit verbaasd zijn dat ie weer ergens mee komt, terwijl jij dacht dat het uit de wereld was. Dat kunnen ze heel erg goed Lachen. Het gaat dan om hele simpele dingen hoor, gewoon in de omgang. Op dat soort momenten moet je heel duidelijk zijn en dan weten ze het opeens weer Lachen.
Never a dull moment.

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:20

Ik heb 18 jaar een directe zoon van Heidelberg gehad (een van de laatste), wereld paard!!
Trouw tot in de dood.
Hij was niet makkelijk met rijden (dressuur) maar het springgedeelte vond hij geweldig en zeker de cross, daar liet hij me nooit staan.
Ongelofelijk lief en een stabiel karakter.
Idd ook hij heeft ooit een klap van een hoefsmid gehad en we zijn jaren bezig geweest dit weer goed te krijgen.
Hij was trouwens heel slecht te rijden op een bitje buiten, en ik heb in een tijdschrift een heel artikel staan over Heidelberg en Ladykiller waarin ze zeiden dat dit toch wel vaker voorkwam.
Ik ben altijd wel gek geweest met die Heidelberg Knipoog en het is jammer dat er best wel weinig fotos van hem te vinden zijn.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:37

Anonymous schreef:
Ik heb 18 jaar een directe zoon van Heidelberg gehad (een van de laatste), wereld paard!!
Trouw tot in de dood.
Hij was niet makkelijk met rijden (dressuur) maar het springgedeelte vond hij geweldig en zeker de cross, daar liet hij me nooit staan.
Ongelofelijk lief en een stabiel karakter.
Idd ook hij heeft ooit een klap van een hoefsmid gehad en we zijn jaren bezig geweest dit weer goed te krijgen.
Hij was trouwens heel slecht te rijden op een bitje buiten, en ik heb in een tijdschrift een heel artikel staan over Heidelberg en Ladykiller waarin ze zeiden dat dit toch wel vaker voorkwam.
Ik ben altijd wel gek geweest met die Heidelberg Knipoog en het is jammer dat er best wel weinig fotos van hem te vinden zijn.

Oeps, vergeten in te loggen, groetjes Cloris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:56

Haha, die van mij zou ook goed zijn in de cross, hij let goed op wat ie doet en kijkt heel goed waar hij loopt. Dat heb ik met al die bosritjes wel ontdekt. Bovendien deed hij ook altijd keurig wat ik zei, liet zich enorm goed sturen. In dat bos zaten vaak diepe natte gaten in het pad en ik wist dat precies, hij ook en hij liet zich dus heel goed door de paden heen loodsen door mij. Met een stukje hard galopperen wachtte hij keurig op mij en zodra ik zei 'hoooo' kwam hij keurig terug. Hij heeft nooit een cross gelopen, maar zou het wel kunnen. Hij is heel voorzichtig.
Zijn moeder heeft wel gecrossed en dat deed ze goed, zij was buiten ook gewoon goed te rijden.
Laatst heb ik na een jaar weer eens een sprongetje gemaakt, deed ie ook gewoon, zonder blikken of blozen.
Je moet ze alleen nooit beledigen, daar kunnen ze echt niet tegen.
Net als Cloris vind ik het wereldpaarden. Daarom ben ik ook heel erg blij dat mijn paard zo op zijn moeder lijkt.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 13:02

Lois komt ook van Esteban maar ik kom ook nooit ergens informatie over hem tegen. Ben ook wel benieuwd wat van type het is, of Lois z'n maffe streken van z'n vader heeft Haha!

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:58

esteban was geen gemakkelijke hengst. hij is donkerbruin en heeft een bles en aftekeningen aan de benen. op stal was hij ook niet een van de gemakkelijkste. nu hij gecastreerd is, kunnen ze hem een stuk beter aan. hij heeft Z2 dress. gelopen. ik heb al een aantal mooie nakomelingen van hem gezien.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 16:17

Een zoon van Esteban is de schimmel Iceberg die Carry Huis in het Veld vroeger reed. Hij word nu gereden door de Belg Marc van Dijk.

Afbeelding
Hier in de training

Afbeelding
Hier weer in de training.

Afbeelding

Nog een keer trainen.

Afbeelding

Hier op concours met Carry Huis in het Veld

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog 2 x op concours.

perfect
Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: oude pekela

esteban

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:25

ik ken ook nog een nakomeling van esteban en zijn naam is kazander en het is een echte schatje Haha!
hij is z dressuur en l springen en hij is ongeveer 10 jaar
groetjes miranda Tong uitsteken

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 13:32

mijn afstammeling van Esteban is zo maf als een deur en rijdt western Knipoog. Hij is wel helemaal gek van springen maar dat vind ik zelf eng. Dat laat ik dus ook aan anderen over. Maar heeft er nu echt niemand een foto van Esteban? Daar ben ik nu al zo lang naar op zoek...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:44

Volgens mij zijn er meer hengsten die Esteban heten... Die ik bedoel is de Engels Volbloed die je ziet op http://www.york.dk/estebanuk.htm en deze heeft een boel renpaarden voortgebracht. Hij staat/stond in Denemarken en dekt voor verschillende stamboeken.

Afbeelding

Als ik hierboven lees dat Esteban een bles heeft en Z2-dressuur loopt, dan vermoed ik dus dat dat om een andere Esteban gaat dan dat ik in gedachten heb... Een KWPN-er dus, en ik maar denken dat de Esteban die in Nederland bekend is een Engels Volbloed is...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:48

de Esteban die ik zoek is een zoon van Wolfgang en Zanora. Ik weet niet of dat dezelfde is.

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:53

Dit is de volbloed en die heet ook esteban maar is niet de KWPN goedgekeurde zoon van Wolfgang.
Ik heb een Junior x Ulft x Heidelberg en het karakter van heidelberg is erg terug te vinden. echt karakterpaardje die moet weten wie de baas is maar als ze dat eenmaal weten gaan ze voor je door het vuur.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 14:53

Dit hierboven was van mij !! Haha!