2 maal dezelfde hengst, waarom wel, waarom niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

2 maal dezelfde hengst, waarom wel, waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 12:57

Voor mijn welsh B merrie ben ik op zoek naar een geschikte hengst. 2 jaar geleden heeft ze een veulen gehad van een hengst, wat werkelijk een plaatje was met veel type en hele beste bewegingen. Helaas heb ik hem als jaarling moeten laten inslapen wegens een schouderbreuk.

Eerste gedachte was om opnieuw deze hengst te gebruiken. Maar inmiddels begin ik een beetje te twijfelen. Want wie zegt mij dat er ook deze keer weer een goed veulen uitkomt. Nu weet ik wel dat je dat nooit van tevoren kunt voorspellen, maar ik ben toch een beetje bang dat het tegen gaat vallen als ik het ga vergelijken met dat vorige veulen.

Vraag voor de mensen die nogmaals met dezelfde hengst fokten, beantwoordde het volgende veulen ook aan je verwachtingen?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:59

Ik heb 2x met dezelfde hengst gefokt. Beide veulen beantwoorden heel goed aan de verwachtingen, hoewel ze toch wel behoorlijk verschillen.
Reden om dit jaar niet weer dezelfde hengst nemen is dat we gewoon een nieuwe uitdaging zoeken en ook willen kijken hoe dat nu weer uitpakt bij onze merrie, om de nodige ervaringen op te doen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:02

Wij hebben ook twee keer met dezelfde hengst gefokt. Met dravers, dus een iets andere instelling als die van jou, maar toch Lachen
De eerste keer was het resultaat Ilana, mooi gebouwd paardje, die prima kon lopen en een aardig record bij elkaar heeft gelopen. De tweede keer was het resultaat Leonie. Het verschil kon niet groter zijn...
Ilana had de kleur van haar moeder en de bouw van haar vader. Leonie had de kleur van haar vader en waar ze de bouw vandaan had... Verward Breed, grof en (imo) niet zo mooi.... Ze kon ook totaal niet draven.

Het kan best zijn dat je net zo'n mooi veulen weer krijgt, maar mijn ervaring is dus het tegengestelde

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:07

Ik heb dat 2x gedaan met 2 hengsten voor mijn pony alle 4 de veulens kwamen gezond en wel ter wereld. Ik zou het doen. bij dat veulen heb jij gewoon pech gehad.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 13:20

Het gaat me ook niet om het ongeluk wat dat veulen gehad heeft hoor Knipoog Hij was over een hek gesprongen en verkeerd geland (merrie geeft dus geen springtalent door Haha! ).
Maar het was qua type en beweging echt een heel mooi dier en ik ben toch bang dat ik zoveel geluk niet 2 keer heb Knipoog
Gelukkig heb ik nog even de tijd om na te denken. Ze wordt in mei/juni gedekt.