Fokkeuzes maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:14

Pipo schreef:
Gisteren vertelde Hamoen het volgende over keuzes maken voor je merrie: Probeer de sterke eigenschappen te verankeren, en merrie met veel beweging zet daar een hengst op die ook veel beweging heeft. Ga daar geen consessies in doen.

Verder vond hij hengstenshows de gevaarlijkste plek om fokkeuzes te maken Haha! Maar dat lijkt mij voor iedereen wel duidelijk!



Ben het er helemaal mee eens dat je eerst moet kijken wat de goede eigenschappen van je merrie zijn om te proberen die te verankeren. Daarbij is het interieur nog belangrijker dan het exterieur (er zijn zo veel paarden met mindere exterieure eigenschappen die het super doen in de sport, maar als ze niet willen lopen lukt het nooit). Daarna komt je pas toe aan het verbeteren van de zwakke punten van je merrie.
En ik ben van mening dat je voor de dressuur ALTIJD een hengst moet kiezen die goed beweegt, of je merrie dat nou zelf doet of niet. Andere discussie is natuurlijk WAT goed bewegen is.


LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:38

Persoonlijk vind ik de hengst die jij aanhaalt wel erg op de voorhand gebouwd. Zou ik niet snel voor kiezen.
Ben het wel met je eens dat je nadat je bepaald hebt wat je vast wil leggen, gaat kijken naar de moederlijn van de hengst of daarin voldoende zit wat je vastgelegd wil hebben. Ook heb je gelijk wat mij betreft dat je regelmatig zult moeten veredelen.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:00

ceasario"]
[quote="LDRD schreef:
Persoonlijk vind ik de hengst die jij aanhaalt wel erg op de voorhand gebouwd. .


Dat is nu een beoordeling van het plaatje genomen.
Ik vertelde al wij gaan uit van pedigree-kennis en het eventueel aanwezige genen-materiaal.

En het verbaasd me dagelijks dat men ongefundeerd maar een antwoord klaar heeft liggen op basis van een plaatje.
i.p.v. pedigree-kennis.

Deze hengst zit er 2x maal in.
Als de bouw je iets zegt??

Afbeelding
[/quote]

Val je niet aan hoor! En inderdaad is van een plaatje, maar helaas heb ik niet meer ter beoordeling en dan valt me op dat hij erg op de voorhand gebouwd is (en anders vertekent de foto wel heel erg).
Bovendien vindt ik helemaal niet eens dat een paard super opwaarts gebouwd moet zijn. Dat geeft alleen maar een vertekend beeld, want het gaat erom of een paard tot dragen kan komen en dat heeft meer te maken met hoe hij zijn achterbenen gebruikt en of hij sterk genoeg genoeg is in de achterhand om echt te dragen en niets met of hij opwaarts gebouwd is.
Maar een paard dat echt op de voorhand gebouwd is, is toch ook niet wenselijk, gezien het feit dat het voor zo'n paard steeds moeilijker wordt gezien zijn bouw om tot dragen te komen.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:20

ceasario schreef:
Begrijp ik allemaal.
Maar ik ga er van uit dat een dier een optelsom van genen is.
En niet alleen het produkt wat daar staat.
Als ik het over een hengst heb kijk niet alleen wat er staat maar waar hij uit bestaat. Knipoog


Kan ik het mee eens zijn. Wel is wat er staat natuurlijk een representante van waaruit hij bestaat (in principe).....
Daarnaast moet een hengst natuurlijk wel voornamelijk bestaan uit door de fokker gewenste genen, en dan ben je weer bij de discussie wat gewenst is en wat niet. En aangezien ook nog het aspect smaak speelt is het natuurlijk altijd een lastige discussie, smaken verschillen tenslotte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sorbetje en 130 bezoekers