Hoe lang geeft een merrie melk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 21:38

Hoi

Ik heb een vraagje. Mijn veulen is nu bijna 9 maanden oud en staat nog lekker bij mama. Het is niet mijn bedoeling om het echt te gaan spenen. Gaan rijden met mama is totaal geen probleem, het veulen blijft netjes bij de anderen en ook mams geeft geen kick. Nu vroeg ik me af of de merrie melk blijft geven of dat dit op een gegeven moment vanzelf stopt. Ik weet bvb dat je koeien elk jaar een kalfje moet laten krijgen omdat anders de melkproductie stopt. Weet er iemand hoe dat bij paarden zit ? Het lijkt met wel leuk voor moeder en veulen dat het op een gegeven moment gewoon langzaam uitdooft. "Belangrijk" detail, de merrie is niet opnieuw drachtig.

thanks

Anja

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:51

Ja, op de duur stopt de melkproductie vanzelf hoor. Het veulen gaat steeds minder drinken en daardoor droogt de uier stilletjesaan uit.
Gaat dus gewoon vanzelf, als het veulen 11-12 maanden oud is.

Groetjes

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:32

ja, de moeder stoot haar veulen op den duur ook steeds meer af, maar wat ik me afvraag, als je ze wel ff uit elkaar wilt halen:
hoe lang moet je ze minimaal uit elkaar halen, willen ze def. niet mer naar elkaar trekken enzo..?
is 2-3 weken erg minimaal..?
ik denk dat als nl. de uier helemaal weg is, dat de moeder het veueln sowieso niet meer toestaat en dat kan na 2 weken toch al wel het geval zijn..?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:44

zal ik eens iets grappigs vertellen ?
De merrie van een vriendin van me heeft 7 jaar geleden een veulen gekregen, en geeft nog steeds melk. heel vreemd, maar echt waar. Ik had er echt nog nooit van gehoord.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 22:47

Ik heb begrepen dat zolang er kans is dat de melkproductie gestimuleerd wordt de merrie best melk kan blijven geven...de DA zei tegen een vriendin van me dat ze haar veulen minimaal 3 weken van de merrie af moest halen om er voor te zorgen dat de merrie weer droog zou komen te staan, maar goed, dan moet je ook zelf niet gaan zitten frutten bij die merrie natuurlijk... Schijnheilig Ze geeft volgens mij nog steeds melk en veulen is inmiddels jaarling... Verward Heb je voor paarden niet iets van droogleggers ofzo???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 23:31

idd, een shet die hier in de buurt staat is nooit gespeend, heeft altijd bij zijn moeder gelopen. Het "veulen" is inmiddels 3, en drinkt nog steeds af en toe

traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:26

mijn merrie had ik dus van haar veulen afgehaalt voor twee maanden en toen ik ze weer bij elkaar zette ging hij weer drinken en begon de melk productie weer,, ik kon een merrie die gewoon melk maakte als ze maar een veulen in de buurt had, ze had dus vaak een extra veulen er bij als de andere merrie niet genoeg melk had,, in het totaal had deze merrie 32 veulens groot gebracht,, ze probeerde er ook altijd een te stele van een andere merrie,, Lovers

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:44

hoi,
geen probleem dat je veulen al 9 maand is en nog bij mama staat zolang mama niet terug gedekt is natuurlijk.
zij blijft melk geven zolang het veulen drinkt. natuurlijk wel niet zoveel als de eerste maanden.
wij spenen ook pas op 8 à 9 maanden (dan zijn de veulens veel rijper van geest en niet gestresseerd als ze eraf gaan, en vallen ze niet in)
in de natuur blijven de veulens drinken tot het volgende veulen eraan komt. dan gaat moeder automatisch het "oude" veulen weigeren ten voordele van de nieuwe spruit.
groetjes

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 13:17

Met Pinky en Baila wilden we ook kijken of dat goed ging om Baila niet bij Pinky weg te halen.
Baila is nu 2,5 jaar en drinkt nog steeds.
De voedingsstoffen in de melk worden na zo'n tijd wel veel minder hoor.

Groeten, Nadia