Bonte warmbloedhengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:35

Wil je er perse een papier bij het veulen? Je zou ook voor een Paint Hengst kunnen gaan...Er is er eentje in Belgie die 100% kleurvererver is...

Je suis Charlie.



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 23:47


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:07


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:32

Sjuimpje"]
[quote="Cassidy schreef:
Deze vind ik dan weer erg mooi: (en kan nog springen ook)

Phoe, ze hadden wel een andere foto als voorbeeld mogen gebruiken,
zie waar hij het rechtervoorbeen houdt .
*scary*
[/quote]

Bedoel je die springfoto? Kan daar niets bijzonders aan zien, maar misschien kijk ik verkeerd of zie jij iets dat ik niet zie?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:58

Ik zou toch even kijken of er niet een OLWS gen aanwezig is. Tobiano is namelijk dominant, en overo is recessief. Dat is ook de reden waarom er zomaar uit twee eenkleurige paarden, een paard met vlekken op de buik kan komen (beste voorbeeld: Ustinov van Ilindra)
Dus ook al is een paard Tobiano, altijd laten testen. Kans is groot dat hij het niet draagt, maar je vergeeft het jezelf nooit als er na 11 maanden dracht een compleet, mooi maar niet levensvatbaar veulen naast ligt.

OLWS kan alleen voorkomen als zowel hengst als merrie drager zijn. Ik weet niet of er standaard bij de Tobiano Warmbloedhengsten op getest wordt, maar better safe than sorry.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:00

Irismeid schreef:
Hmm, dan zal ik het verkeerd onthouden hebben :s Ik heb namelijk enkel de hoofdstukken met de veel voorkomende kleuren (vos, zwart, bruin en schimmel) grondig gelezen. Ik zal zeker na het weekend effe uitleggen wat ik dan wel gelezen had, maar het had iets te maken met een wit veulen uit 2 bonte ouders!!


Je hebt goed gelezen. En wat links voor jouw....

http://www.geocities.com/Baja/Outback/2936/OLWS.html

http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/overo.htm

http://www.equinetribune.com/index.cfm? ... &newsID=74
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-03-04 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:24

Karin"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik zou toch even kijken of er niet een OLWS gen


Dat is toch dat lethale white-gen? Die afkorting komt in datzelfde hoofdstuk ook voor.
[/quote]

OLWS is inderdaad Overo Lethal White (Syndrome). Het is idd een lethal white gen.

Bij een lethal white veulen kunnen bepaalde cellen tijdens de embryonale ontwikkeling niet van plaats veranderen binnen de vrucht. Voorlopercellen van spieren, zenuwcellen en kleurcellen kunnen niet "wandelen"en als resultaat is het veulen wit, of toont maar heel weinig kleur. Over het algemeen mist het veulen de nodige zenuwcellen in zijn darmen die n odig zijn om de spieren te activeren die het voedsel moeten transporteren, en is de doorbraak van de darm naar de anus niet gemaakt. Opereren is niet (altijd) mogelijk, en als het al wordt geprobeerd heeft het veulen weinig kans op overleven. Het paard sterft meestal binnen drie dagen na de geboorte aan interne verstopping, meestal wordt het voor die tijd uit zijn lijden verlost.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:52


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:38

Waarom zou je niet toegeven aan je voorliefde voor vlekken? Eenkleurig ( en dan nog het liefst bruin zoals de dressuur dat voorschrijft) is op een gegeven moment echt een eenheidsworst. Kies voor vlekken, kies voor apart. Kies een PAINT! Haha!

Je suis Charlie.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers