Hoe duur zou het schouwen eigenlijk mogen kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Hoe duur zou het schouwen eigenlijk mogen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 19:59

Wij willen onze tinker laten dekken dit jaar, maar nou is de vraag hoe duur het schouwen eigelijk mag kosten?
Weten jullie hier meer over te vertellen?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:04

Haal een hengstje bij een buurman weg (of kennis o.i.d.) dan kun je zelf de cyclus in de gaten houden. Wij doen het met onze merries ook. We laten ze gewoon schouwen door onze hengsten --> geen kosten Haha!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:14

Onze merrie reageert zelfs op onze ruin;-)

Geen twijfel mogelijk, staart omhoog, kontje draaien, ruin in de bonen ... Probleem trouwens, want die kleine merrie is 97 cm en de bewuste ruin 1.72 en hij kruipt er echt op ...

Merrie gaat dus regelmatig logeren als ze niet drachtig is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:24

Klopt op ruinen en merries kunnen ze ook reageren. Tos staat met haar benen wijd als de koeien in het land staan Haha! Dus daar reageert ze ook op Verward

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:03

Mijn merrie reageert idd ook op ruinen. Maar niet op allemaal: ze geeft heel duidelijk de voorkeur aan een select groepje. De rest kan opkrassen. Probeer eens een ruin te regelen die wat laat gecastreerd is en een beetje "mans" is.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 10:34

Ja wij hebben een tinker en nou blijkt dat je bij tinkers moeilijk kunt zien of ze hengstig zijn, nou hebben we zo gedaan dat we de tinker in de bak hebben gedaan met een andere ruin, en zij is nog niet hengstig!
Dus dat word weer even wachten, maar als het blijkt dat het niet lukt met een ruin, dan moet je toch je paard laten schouwen of die nou hengstig is?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:49

Bij een natuurlijke dekking komt het vaak voor dat je de merrie gewoon bij de hengstenhouder zet en dat die de merrie schouwt.
Dan blijft de merrie daar een paar dagen tot de hengstigheid voorbij is.

Ik doe dat zelf ook op deze manier. Ik wil de merrie zelf goed kunnen schouwen voordat ik de hengst laat springen. Niet dat de eigenaar komt met een "hengstige" merrie die de hengst kapot slaat omdat ze niet goed genoeg hengstig is.
Zeker als een merrie de hengstigheid niet altijd goed laat zien, moet je voor het schouwen aardig wat ervaring hebben.