Wat zijn goede welsh-A hengsten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 23:40

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op de aanschaf van een welsh-A.
Ik ben alle sites een beetje aan het bekijken wat er te koop is.
Probleem is alleen dat ik geen idee heb wat bij de welshjes al dan niet goede bloedlijnen zijn.

Wie kan me daar wat meer over vertellen?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:53

Daar kunnen Joost (joostvangestel) en Bertus (Lageveld) je vast wel heel veel over vertellen! Lachen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:54

Ja, best wel, maar liever via PB, voordat ik de rest van Nederland over me heen krijg. In ieder geval is er zat goed materiaal te koop als je je ogen open houdt en weet wat je wil. Ik kan je best wel wat vooruit helpen. Voor zover ik weet hebben wij nou niet echt iets te koop (althans niet voor marktprijs = veel te goedkoop), maar in Nederland weet ik hier en daar nog hele beste ponies te staan. Echt slechte papieren bestaan er bijna niet meer bij de sektie A. Er bestaan wel mindere en betere papieren. Predikaten alleen zijn geen garantie (papier alleen ook niet)


Joost
http://www.sumrin.com

Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:10

is Springbourne's Glide geen goede Welsh A-hengst?

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:26

Ook...maar er zijn er zoveel...iedere fokker heeft zijn eigen favoriet, smaken verschillen en ook doelen...vraag gewoon eens rond en kijk dan wat je het meeste aanspreekt.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 02:40

Ik kan een heel eind met Joost meedenken maar ja... Lachen Lachen hoezo "heel nederland over me heen" ?
Wat is er mis mee om je eigen mening te ventileren ?

Irene, je moet heel goed nadenkan wat je precies wilt met een pony. Ik heb begrepen dat je vooral het "gebruik" belangrijk vindt en dan komt het verhaal van bloedlijnen in een heel ander daglicht te staan.

"JEUKT" het jou wel of het nou een Coed Coch, Revel, of Springbourne gefokte pony is ? Ik zeg het maar even simpel. Die bloedlijnen kunnen iets zeggen over het type, maar het kunnen evengoed krengen van beesten zijn.

Wat wil je ermee en wat vind je zelf mooi ?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 09:52

Tja, ik zit er niet zo mee om te zeggen wie er goed zijn, maar wel om te zeggen welke niet zo goed zijn. Er zijn nogal wat nuances te bedenken. "Goed" betekent in de meeste gevallen wat je met de pony wil. In het algemeen zijn er niet zoveel slechte hengsten in Nederland. Die worden namelijk altijd zwaarder geselekteerd dan merries. De kneep zit 'em meestal meer in uit wat voor merrielijn je de pony wil.

Onafhankelijk van de stamboom, moet je altijd ook de pony op zijn eigen waarde beoordelen. Een stamboom is mooi, maar een pony erft maar de helft van de eigenschappen van ieder ouder. Dat betekent dus dat de helft van de (eventueel goede) eigenschappen van de vader of moeder er niet meer zijn en je die dus ook niet op die wijze kan "terug fokken".

Veel zogenaamde "slechte" hengsten zijn er niet. Een leuk voorbeeld is de reeds overleden Bywiog Lord Ted. Die hengst was allerminst populair in zijn laatste jaren en vreemd genoeg niet echt gebruikt door de zogenaamde "serieuze" fokker. Toch waren er in Nederland maar weinig hengsten die zo goed gefokt waren als Lord Ted. Zijn vader was de wereldberoemde Bowdler Blighter en de moeder was een dochter van de overbekende Revel Lady met de hengst Tom Tidder (7/8 broer van Owain Glyndwr) als vader.

Lord Ted heeft een zijn leven heel veel leuke merries gebracht, waaronder Astrid, Wilewijk's Marjan, Ajeanette, etc. Hij heeft nooit een goedgekeurde zoon gebracht. Zijn kleinzoon Lighfeet werd beste driejarige, en diens zoon Vechtzicht's Harmony is op dit moment de meest succesvolle hengst ten oosten van de Noordzee. Het is dus moeilijk.

Voor alles moet je een doelstelling hebben. Ik neem aan dat je volgens de rasbeschrijving wil fokken. De volgende stap is de vraag: wil je een keuringspony of een gebruikspony of gewoon zomaar iets voor in de wei wat er mooi uitziet, gezond blijft en lief is voor kinderen. Er zijn nogal wat gradaties. Vervolgens willen sommige mensen wel eens naar de kleur kijken. Een van de meest secundaire overwegingen. Zolang de pony niet platenbont is, wordt hij/zij gewoon toegestaan op de keuringen.

Dus: ik steek mijn voorkeur voor een bepaalde pony niet onder stoelen of banken, maar ik ben niet iemand die een pony keihard zal afkraken. Dat levert overigens interessante situaties op: zogauw ik een gematigd commentaar maak over een pony, voelen mensen zich al heel gauw beledigd...

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:03

nou joost,

wat vindt je dan van volgende afstamming :
vv: revel jeeves (v:bengad parrottia)
v: pennual mark
mv: pennual margo (v: twyford sprig)

criccieth pegasus (hengst geboren 1993)

vm: kelcot boisterous (v: revel janus)
m: criccieth peg
mm: revel chelsea (v: clan pip)
ik ben benieuwd, desnoods via pb

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:51

Erg goeie afstamming. Revel Chelsea staat nog op mijn web site. Daar heb ik een foto gemaakt van hoe ze bij Criccieth rondliep. Kelcott Boisterous heb ik van gehoord, zijn vader Janus is erg bekend. Penual Mark is natuurlijk een van de beste hengsten van de laatste 20 jaar.

Geen garantie voor een super hengst, maar in ieder geval wel een mogelijkheid om iets te worden.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 12:39

Misschien heb ik mijn vraag wel wat onduidelijk gesteld. Ik weet het eigenlijk wel zeker Pling

Ik vind een welsh-A qua uiterlijk een heel mooie pony. Het karakter ken ik eerlijk gezegd niet zo goed. Ik heb vroeger een welshje-A gereden en dat was een leuk pittig ding, niet te vangen als ze in de wei stond, maar als je er eenmaal te pakken had, kon je alles met haar doen.

Wat ik zoek in een pony?
Ik wil bovenal een eerlijke pony. Ik wil er in ieder geval aangespannen mee gaan rijden. Of de kinderen er in de toekomst op willen rijden weet ik niet, maar dat is ook niet de reden dat ik een pony koop. Ik koop een pony omdat IK hem wil hebben.

Daarnaast wil ik er mee fokken en dan niet zomaar een veulentje erbij. Nee, dan wil ik een veulen hebben wat een aanwinst kan zijn voor het stamboek. Ik weet dat je in de praktijk altijd moet afwachten wat er uitkomt, maar denk wel dat je door bewust te fokken, een groot deel kan sturen.

Ik kan nu wel alle advertenties gaan bekijken en de eerste de beste merrie die me aanstaat kopen, maar ik denk niet dat dat slim is.
Ik heb ook totaal geen haast met de aanschaf, al moet ik er 2 jaar naar zoeken.

Wat ik dus nu wil gaan doen, is veel informatie verzamelen, naar keuringen etc. gaan en aan de hand daarvan bepalen wat ik precies wil.

Voorop staat bij mij dat een pony gebruikt moet kunnen worden. Een pony kan qua exterieur nog zo mooi zijn, als ik hem niet kan gebruiken, heb ik er niks aan.

Joost, jij zegt dat kleur van secundair belang is. Op zich ben ik dat wel met je eens, maar toch...
Ik heb zelf altijd shetlanders gefokt. Daarin is op het moment bont weer heel erg in opkomst.
Ik ben nu bezig met het kiezen van een hengst voor mijn merrie, maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt een bonte hengst te gebruiken al past ie qua bouw nog zo goed bij mijn merrie.
Ik wil namelijk een shetlandveulen en geen Koe
Het moge duidelijk zijn dat ik niet van bont hou Haha!
En eerlijk gezegd vind ik bij de welshjes schimmel het mooist.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:50

bij ons op stal staat ook een goedgekeurde welsh A hengst. Weet alleen niet hoe hij heet. Hij is van de voormalige voorzitter van de Welsh vereniging.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:08

het eerste wat in mij opkomt als ik je wensen lees dat is nagtegaals captain of(nog liever)synod prophet.
synod prophet is een goede hengst,goed aan de maat,geeft ontzettend goede veulens zeker met doel tot aangespannen rijden en de nakomelingen die ik ervan ken hebben een eerlijk en goed karakter.
neem eens contact op met de fokker,janssen uit keyenborg.
hij heeft namelijk nog een aantal meer hengsten op stal,maar stuk voor stuk vriendelijke hengsten.ik ken ze irl.maar aan de andere kant,ik ken geen enkele welsh a pony die geen eerlijk karakter heeft,die niet goed aangespannen of met zadel kan lopen of die niet lief en leuk is.sommige hebben een wat fel en sjachie karakter maar dat hoort ook juist weer in het welsh a karakter beeld..........dus kijk vooral naar nakomelingen van hengsten die je aanspreken

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:25

Citaat:
Op 2001-12-07 11:50, schreef Desiree:
bij ons op stal staat ook een goedgekeurde welsh A hengst. Weet alleen niet hoe hij heet. Hij is van de voormalige voorzitter van de Welsh vereniging.

Dit is ...oliebol..ben de naam ook kwijt. Heel stom, hij heet Story en is van Richard Kox. Als iemand (en vast wel iemand weet het) de stalnaam zegt weet ik het!! Wel een mooie, rastypische hengst, echt zo'n lekker pittig ding, heel lief.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 21:41

Bonte welsh a'tjes mogen helemaal niet!!!
Die worden niet eens ingeschreven in het stamboek!
Kijk ook eens op onze site!
http://www.vandaalen.com
wij fokken ook welshpony's.
Ben het met Joost eens, iedereen heeft zn eigen smaak, en moet een hengst zoeken die bij zijn eigen merrie past. Er zijn haast geen echte slechte hengsten meer, maar je kunt wel een minder goed veulen krijgen als je niet goed kijkt of de merrie en hengst bij elkaar passen! Want in de fokkerij geldt
Goed + Goed = niet altijd goed...
de verkeerde Goede bij elkaar kan raar uitkomen...
Kus,
Frederike

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 21:52

Dat ging volgens mij meer over kleur fokken in het algemeen en als voorbeeld haar shetlander en bont...Dacht ook even dat Irene het over een bonte welsh had, maar is dacht ik niet zo!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 10:18

De vorige voorzitter fokte Bolster welshjes.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 14:08

Bolster Haber, Bolster Goldleaf, Bolster Figaro ....
en er is er nog een geloof ik die me even niet te binnen schiet

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 23:06

Citaat:
Op 2001-12-07 19:25, schreef Margje:
Citaat:
Op 2001-12-07 11:50, schreef Desiree:
bij ons op stal staat ook een goedgekeurde welsh A hengst. Weet alleen niet hoe hij heet. Hij is van de voormalige voorzitter van de Welsh vereniging.

Dit is ...oliebol..ben de naam ook kwijt. Heel stom, hij heet Story en is van Richard Kox. Als iemand (en vast wel iemand weet het) de stalnaam zegt weet ik het!! Wel een mooie, rastypische hengst, echt zo'n lekker pittig ding, heel lief.



Hoi Richard Kokx was voorzitter vande afdeling zuid. In vroeger dagen was dat nig de enige afdeling Haha! In ieder geval heet die hengst Rhyd-y-Felin Story. De stalnaam van Richard is Pen Olwyn.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 16:12

Nouhou....je bent me voor. Had even nagedacht, alles weer bedacht en nou zeg jij het al!! Maar zo heet Story dus...