Waarom moet een paard steeds groter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:35

Ik wilde net plaatsen Desiree maar je was me even voor Knipoog Prima verwoord meid. Door een iets compactere en kleine bouw heb je sterkere paarden. Doordat men in de sportfokkerij de rasfokkerij losliet kreeg je een mengeling van allerlei typen, groot en klein door elkaar wat resulteerde prestatiefokkerij waarbij volle broers en zusters soms wel 20 cm in stokmaat verschilden. Dat men nu weer naar een iets kleiner paard wil heb je prima verwoord in je posting, grote paarden laat rijp worden te vroeg aangepakt vanwege de onkosten etc.

Harvey Smith vertelde me jaren geleden al, 10 cm vergroten, doe dit minimaal over 2 generaties anders kom je in de problemen. En daar zitten we nu geloof ik wel in, naar mijn mening. En dan kom ik weer uit bij enkele schrijvers op internet, over bouw van het paard en bewegingsmechanisme, maar dit werpt zoveel scrupules op, dus dat moet iedereen zelf maar bekijken, maar je geeft het in je stukje al aan waar de schoen wringt.

Wie het verleden niet eert, is de toekomt niet weert.


Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:53

Jurga idd was het misschien beter geweest om een hengst van 1.65 cm te gebruiken want deze hengst van 1.70 cm had misschien wel ouders van 1.65 tot 1.75. Wil men vergroten of cq verkleinen dan moet je tot in het derde geslacht kijken naar de opbouw van de maat. Machie schrijft vader 1.70, moeder 1.54. Als je zo'n kruising uitvoert heb je kan op problemen, of je krijgt een hele grote, of je krijgt een kleintje, want misschien is de moeder van Machie's merrie ook wel een produkt van een 1.50 er met een 1.70 er. Dus het is niet naar ouders kijken qua grootte maar hierin iig de grootouders en overgrootouders bij betrekken van beide zijden. Daarom heb ik persoonlijk me altijd gehouden aan die stelling die die Engelse topruiter (30 a 40 jaar geleden) mij heeft verteld.

Wie het verleden niet eert, is de toekomt niet weert.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, KDonna, Pantykous en 85 bezoekers