moederlijnprincipe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

moederlijnprincipe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 13:58

Ik heb ontzettend veel intresse in het fokken via het moederlijnprincipe...
wie fokt er ook via dit principe en hoe pas je dat precies toe?

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:59

En hoe werkt dit principe? Nog nooit van gehoord namelijk.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:10

Ik ook niet. Maar bedoel je meer in de zin van fokken op bepaalde merries?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 14:12

Om tot een stam of ras met specifieke kenmerken te komen is opbouw van erf-massa vereist. Op deze manier zijn alle gedomesticeerde rassen ontstaan met een selectie op gewenste en minder gewenste eigenschappen. Een zeer effectieve manier om dit te bereiken is het fokken volgens het moederlijn principe. Hierbij fungeert het goede moederdier als basis, waarbij de manlijke paringspartner bij uitstek uit dezelfde moederlijn komt. Volgens deze weg kun je tot een zeer uniform fokproduct komen, met alle door ons als fokker gewenste eigenschappen. Ook de minder gewenste en verborgen (recessieve) eigenschappen komen zo naar voren die uitgeselecteerd kunnen worden. Dit principe is als eerste en met groot resultaat in de Engelse volbloedpaarden en greyhounden fokkerij toegepast.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:13

maar als de vader uit dezelfde moederlijn komt krijg je toch een vorm van inteelt?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 14:27

Ja en nee.....ik weet nl niet hoe ver terug je "moet" gaan in die moederlijn...
Vandaar mijn vraag...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:31

Over welk ras heb je het, voor de duidelijkheid.
Dit gaat namelijk lang niet voor iedere fokkerij op.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:31

dat hangt er dan vanaf wanneer het inteelt is, vanaf welke lijn noem je het inteelt. Ik denk na die lijn dan?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:43

Een voorbeeld is de superspringende Caridor Z van Jos Lansink. Als je de stamboom bekijkt op Delmar, dan zie je dat de vader Caretino is. De meoder van Caretino is Isidor. Deze merrie is tevens de grootmoeder van de moeder van Caridor.
Fokken via merries wordt zeer weinig gedaan, is echter een goed middel om lijnteelt toe te passen. Leon Rasmussen heeft hier veel onderzoek naar gedaan en een groot boek over geschreven. Als je op het net even zoekt naar zijn naam, kom je al veel aan de weet. Wellicht ten overvloede, maar het heeft uiteraard pas zin, wanneer je een supermerrie dupliceert.
Op http://www.equicross.com/Rasmussen-1.html vind je wel een globale uitleg van het principe.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:04

Hoi Alana. Kijk toch maar eens op de zoekmachine op MOEDERLIJNEN want daar staat een hele reeks op. Veel leesplezier Knipoog Ik ben trouwens ook een moederlijnfokster.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 15:20

sarabande schreef:
Over welk ras heb je het, voor de duidelijkheid.
Dit gaat namelijk lang niet voor iedere fokkerij op.


waarom gaat dat dan niet voor iedere fokkerij op?
weet je daar zo voorbeelden van?

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:20


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:30

Alane"]
[quote="sarabande schreef:
Over welk ras heb je het, voor de duidelijkheid.
Dit gaat namelijk lang niet voor iedere fokkerij op.


waarom gaat dat dan niet voor iedere fokkerij op?
weet je daar zo voorbeelden van?
[/quote]


Ja ik denk dat in een rasfokkerij waar veel meer vastligt, zoals de Welsh, Arabier, Trakehner Volbloed om een paar te noemen dit principe makkelijker in praktijk te brengen is dan bij een hetrogene sportpaarden fokkerij

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 15:43

En als ik dan eens kijk naar bijv. een jachthond die en presteert en qua bouw/uiterlijk ook goed is?
Dan snap ik dat het bij een hond sneller gaat om te kijken hoe en wat de "fokprodukten" doen en er uit zien dan bij paarden .....
Dan vraag ik me af hoe dan de opbouw is bij een hetrogene sportpaarden fokkerij.....want als je toch een erfmassa wilt opbouwen heb je toch een bepaalde strategie?
maar das off-topic.
On-topic: hoe pas je nu fokken via het moederlijnprincipe toe?
Theun, heb het topic gelezen maar daar wordt gesproken over het belang van de moederlijn....ik ben na veel lezen en gepuzzel van mening dat de moederlijn belangrijk is...en wil graag weten of er meer zijn die fokken via het moederlijn principe en hoe dit toe te passen zonder gelijk vast te zitten aan (zware) inteelt (na 2 of 3 generaties).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:48

De sportpaardenfokkerij is nog zo jong dat er maar weinig voorbeelden zijn zoals die van Exuseme. Dat is op dit moment wel een streven. Om aan de vraag naar sportgegevens te voldoen zullen de merries prestaties geleverd moeten hebben. Dat staat nog in de kinderschoenen.
Bij een rasfokkerij kan je op rasgegevens selecteren, die liggen al generaties vast.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:51

Zoek in de stamboom van jouw merrie naar een zeer goede merrie in de derde t/m zesde generatie. Is die er niet dan begin er ook maar niet aan. Je kunt ook alleen maar dit principe toepassen als er een goede merrie voorhanden is, immers, ergens anders in een hengstenstamboom moet dezelfde merrie weer opduiken.

Als je die goede merrie gevonden hebt, ga je op zoek naar een hengst, die deze merrie als moeder, grootmoeder of overgr.moeder heeft.

Vervolgens controleer je altijd TYPE en TEMPERAMENT. Daarin moeten beide partners aanvullend zijn, bijvoorbeeld staan beide wat laag in het bloed, versterk je dat alleen maar. Het is de vraag of je dat wilt.

Heb je de combi gevonden, dekken maar en zoals ze in the US zeggen: Breed to the best and hope for the rest.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:06

Alane schreef:
En als ik dan eens kijk naar bijv. een jachthond die en presteert en qua bouw/uiterlijk ook goed is?


Volgens mij zijn er maar heel weinig jachthondenrassen die en goed presteren en op tentoonstellingen hoog geplaatst worden.
Juist bij de jachthonden heb je twee types, het werkhondentype welke op shows geen hoge plaatsing bereikt en meestal ook niet op shows te zien is en het showtype, welke inderdaad vaak via lijnteelt en soms wel inteelt gefokt is maar helaas ook ten koste van de werkeigenschappen omdat het uiterlijk belangrijker wordt gevonden.

Als we dan toch naar de honden kijken kunnen we gelijk het gevaar zien van inteelt en lijnenteelt. In geen fokkerij komen zoveel erfelijke gebreken voor als in de hondenfokkerij en dit is mede dankzij veelvuldig (verkeerd!) gebruik van inteelt en lijnenteelt. Op de site van de Raad van Beheer kun je hier leuke statistieken over terugvinden.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:22

Persoonlijk vind ik het echt een heel interessant onderwerp, voordat ik me echt serieus begon te interesseren voor de fokkerij denk je eigenlijk vooral aan de capaciteiten van een hengst. In de volksmond is het ook zo de hengst verbeterd de merrie. Ik vond wel dat mijn toekomstige merrie niet onder zou moeten doen voor de hengst dus ook tip top in orde zou moeten zijn. Vanuit dit principe denk je anders, de hengst zorgt ervoor dat bepaalde eigenschappen worden vastgelegd en de verbetering kan er natuurlijk ook bij zitten, het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Zo kan je ook beginnen met je eigen merrie lijn te starten of een bestaande lijn uit te breiden (even simpel gezegd). Als het ware plaats je de merrie dus boven de hengst.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 10-03-04 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 16:22

Sarabande betekent dat de sportpaarden die er nu lopen min of meer toevalstreffers zijn?

Excuseme: dat lukt wel..mijn merrie (ik heb a-welsh) heeft in de 3e generatie een merrie en diezelfde merrie zit bij een hengst ook in de merrielijn. Maar hoe kan ik dan weer ongewenste eigenschappen weg fokken of andere eigenschappen toevoegen (even simpel gezegd)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 16:26

ThePast03"]
[quote="Alane schreef:
En als ik dan eens kijk naar bijv. een jachthond die en presteert en qua bouw/uiterlijk ook goed is?


Volgens mij zijn er maar heel weinig jachthondenrassen die en goed presteren en op tentoonstellingen hoog geplaatst worden.
Juist bij de jachthonden heb je twee types, het werkhondentype welke op shows geen hoge plaatsing bereikt en meestal ook niet op shows te zien is en het showtype, welke inderdaad vaak via lijnteelt en soms wel inteelt gefokt is maar helaas ook ten koste van de werkeigenschappen omdat het uiterlijk belangrijker wordt gevonden.

Als we dan toch naar de honden kijken kunnen we gelijk het gevaar zien van inteelt en lijnenteelt. In geen fokkerij komen zoveel erfelijke gebreken voor als in de hondenfokkerij en dit is mede dankzij veelvuldig (verkeerd!) gebruik van inteelt en lijnenteelt. Op de site van de Raad van Beheer kun je hier leuke statistieken over terugvinden.
[/quote]

bij oa de duitse staande korthaar wordt gefokt op schoonheid en werklust...tenminste waar mijn hond vandaan komt...
de duitse herder ook wel..
juist weer bij de draadhaar die volgens het moederlijnprincipe gefokt is zie je minder erfelijke gebreken...

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:27

Lijnenteelt is nooit een kwestie van alleen de moederlijn. Het gaat daarbij om het uitmendelen van slechte eigenschappen en het vastleggen van goede. Sowieso moet je een goede moederlijn hebben. Neem het type voor ogen dat je ideaal in die lijn het beste benaderd. Hoe komt het moederdier aan die eigenschappen? M.a.w. welke ouderdieren zitten in de bloedvoering en wat heeft het dier van welke voorouder meegekregen? Is de lijn homogeen qua type of niet? Welke eigenschappen wil je bij je merrie vastleggen en welke niet? Wijkt het type af van je ideaalbeeld?
Heb je verdere informatie over broers, zussen, halfbroers, halfzussen etc?
Welke combinaties zijn toegepast en welke hebben goede resultaten opgeleverd? Welke niet en ga zo maar even door. Stamboek speelt ook een rol.
Kijk eens naar een andere fokkerij bijv. de Arabierenfokkerij van Marbach. Ik heb de stambomen bestudeerd van de paarden vanaf 1935 tot 1985. Daar haal je al veel informatie uit. Merries zijn daar heel belangrijk, zet er zeven op een rij en ze hebben allemaal hetzelfde type.
Voordat je echter zo'n resultaat hebt ben je ik weet niet hoeveel jaren verder. Bij honden is dat wat simpeler. De worpen zijn vaak >1, en de resultaten kunnen binnen pakweg een periode van twintig jaar, bij een consequent fokbeleid, heel goed uitpakken. Dat ligt bij paarden eventjes iets anders.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:34

Excuseme schreef:
Een voorbeeld is de superspringende Caridor Z van Jos Lansink.


Dit doet Zangersheide toch veel?
Tot aan gevallen van inteelt toe?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:41

Alane schreef:

bij oa de duitse staande korthaar wordt gefokt op schoonheid en werklust...tenminste waar mijn hond vandaan komt...
de duitse herder ook wel..
juist weer bij de draadhaar die volgens het moederlijnprincipe gefokt is zie je minder erfelijke gebreken...


De korthaar en vooral de langhaar zijn nu net positieve uitzonderingen.
Waarschijnlijk omdat deze rassen niet echt populair zijn en er alleen nog fokkers mee bezig zijn die wel goed kunnen omgaan met inteelt/lijneteelt?
Kijk eens naar de andere jachthondenrassen en vooral de werkhondenrassen?
Kijk alleen eens naar de Labrador Retriever en de Golden Retriever!
Zelfs de Beagle heeft nu behoorlijk te kampen met erfelijke problemen.
Het is niet voor niets dat de Raad een Centraal Fokbeleid wilde waarbij o.a. inteelt/lijnenteel aan banden werd gelegd.
Ik ben van mening dat inteelt/lijnenteel heel goed kan werken, maar alleen bij zeer ervaren fokkers die heel goed weten waarmee ze bezig zijn. Anders kan het heel veel ellende brengen waar je niet maar zo vanaf bent.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:56

ThePast03"]
[quote="Alane schreef:

bij oa de duitse staande korthaar wordt gefokt op schoonheid en werklust...tenminste waar mijn hond vandaan komt...
de duitse herder ook wel..
juist weer bij de draadhaar die volgens het moederlijnprincipe gefokt is zie je minder erfelijke gebreken...


De korthaar en vooral de langhaar zijn nu net positieve uitzonderingen.
Waarschijnlijk omdat deze rassen niet echt populair zijn en er alleen nog fokkers mee bezig zijn die wel goed kunnen omgaan met inteelt/lijneteelt?
Kijk eens naar de andere jachthondenrassen en vooral de werkhondenrassen?
Kijk alleen eens naar de Labrador Retriever en de Golden Retriever!
Zelfs de Beagle heeft nu behoorlijk te kampen met erfelijke problemen.
Het is niet voor niets dat de Raad een Centraal Fokbeleid wilde waarbij o.a. inteelt/lijnenteel aan banden werd gelegd.
Ik ben van mening dat inteelt/lijnenteel heel goed kan werken, maar alleen bij zeer ervaren fokkers die heel goed weten waarmee ze bezig zijn. Anders kan het heel veel ellende brengen waar je niet maar zo vanaf bent.
[/quote]
Hier ben ik het heel erg mee eens. Je moet wel echt weten waar je aan begint.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:10

ThePast03"]
[quote="Alane schreef:

bij oa de duitse staande korthaar wordt gefokt op schoonheid en werklust...tenminste waar mijn hond vandaan komt...
de duitse herder ook wel..
juist weer bij de draadhaar die volgens het moederlijnprincipe gefokt is zie je minder erfelijke gebreken...


De korthaar en vooral de langhaar zijn nu net positieve uitzonderingen.
Waarschijnlijk omdat deze rassen niet echt populair zijn en er alleen nog fokkers mee bezig zijn die wel goed kunnen omgaan met inteelt/lijneteelt?
Kijk eens naar de andere jachthondenrassen en vooral de werkhondenrassen?
Kijk alleen eens naar de Labrador Retriever en de Golden Retriever!
Zelfs de Beagle heeft nu behoorlijk te kampen met erfelijke problemen.Het is niet voor niets dat de Raad een Centraal Fokbeleid wilde waarbij o.a. inteelt/lijnenteel aan banden werd gelegd.
Ik ben van mening dat inteelt/lijnenteel heel goed kan werken, maar alleen bij zeer ervaren fokkers die heel goed weten waarmee ze bezig zijn. Anders kan het heel veel ellende brengen waar je niet maar zo vanaf bent.
[/quote]

Dat heeft voor wat de Beagle betreft niet zozeer te maken met lijnenteelt maar meer met het op grote schaal inzetten van een kleine populatie dekreuen die achteraf toch niet zo goed bleek als gedacht.