vanaf hoe oud kan een merrie gedekt worden ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

vanaf hoe oud kan een merrie gedekt worden ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 21:00

hoe oud moet een merrie zijn
zodat ze gedekt mag worden??

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:27

Normaal gesproken beginnen ze met de 3 Jaar oude merries

Met 2 jaar dekken kan ook, gebeurd ook, vind ik wel dat je al een 'volwassen' merrie moet hebben die al redellijk wat maat heeft, geen jeugdig propje, maar dat is persoonlijk.

TOETJOEEE

Berichten: 438
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:30

Als ze nog jonger dan ong 3jaar zijn en dan gedekt worden, dan zijn ze dus nog niet uit gegroeid, en blijven ze ook klein, want de groei gaat dan meer in het veulen zitten!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:40

kan is wat anders dan wat verstandig is.
ik persoonlijk zou mijn merruie niet dekken voor het vierde jaar. als je haar voor het rijden gebruikt kun je haar beter eerst beleren en dan dekken.=, maar da's mijn mening.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:55

Een merrie die 2 jarig gedekt wordt en goed gevoerd wordt zal gewoon haar genetisch bepaalde eindstokmaat halen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:42

Persoonlijk vind ik dat je een merrie pas kunt laten dekken wanneer ze er klaar voor is. Minimale leeftijd vind ik onzin, de ene merrie is klaar om gedekt te worden op 2 en een half jarige leeftijd, de andere pas met bijvoorbeeld 3 en een half jarige leeftijd.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:46

Dat laatste ben ik het mee eens. De ontwikkeling van de merrie speelt een grote rol. Daarbij maakt het natuurlijk ook veel uit of ze zelf een vroeg of laat veulen was.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:57

Mijn 2 fokmerries zijn beide op hun 2e voor het eerst gedekt.
En ze zijn zeker niet klein en iel gebleven.
Ik heb nu ook een aantal 2 jarigen staan maar die vind ik toch nog wat te jeugdig om dit jaar al te laten dekken.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:38

2 jaar vind ik persoonlijk nog iets te jong om te laten dekken...

De mamma van mijn paardje was 4 toen ze voor het eerst gedekt werd, was idd voor haar 4de nog iets te speels Haha!

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:15

mijn paardje is ook met haar 4e jaar gedekt. Veulentje wordt over 1,5 maand geboren!!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:27

mijn merrie word dit jaar gedekt is 5 word 6 en zij is er nu pas klaar voor vorig jaar leek ze nog een 2 jarige en als 2 jarige leek ze een jaarling. ze is ook pas op haar vierde zadelmak gemaakt. ben ik erg blij mee dat dat zo gebeurd is.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:48

Citaat:
Als ze nog jonger dan ong 3jaar zijn en dan gedekt worden, dan zijn ze dus nog niet uit gegroeid, en blijven ze ook klein, want de groei gaat dan meer in het veulen zitten!


Ben ik het niet mee eens.

Vorig jaar een 2 jarige gedekt, was groot voor haar leeftijd en flink wat body, dus gedekt, en is alleen nog maar gegroeid, ziet er super uit en verwacht over enkele weken haar eerste veulen en gaat daarna de sport in.

Overigens eerste merrie die we ooit als 2jarige hebben laten dekken.

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 10:54

Messchien een idee om tegen die tijd een dierenarts te laten kijken ??

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:12

Dekken op 2 jarige leeftijd ben ik ook geen voorstander van. Heb van dichtbij meegemaakt dat de desbetreffende merrie toen ze het veulen kreeg er geestelijk nog absoluut niet aan toe was (bijvoorbeeld: het pas in de gaten hebben dat je veulen uit het weiland gesprongen is nadat het veulen weer naar je toegebracht wordt ). Deze merrie was er absoluut niet aan toe om mamma te spelen op 3 jarige leeftijd (dekking was overigens niet gepland, merrie was drachtig uit Engeland geimporteerd).
Fayette wordt naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar gedekt. Dan is ze 5 jaar oud, voor 99,9% uitgegroeid en geestelijk (hopelijk) volwassen genoeg is om meer aandacht aan haar veulen te besteden dan zij ooit van haar moeder heeft gekregen.

Het NTS ontmoedigt ook het fokken met 2 jarige merries door veulens van deze merries of niet op te nemen in het stamboek of slechts in het register op te nemen (weet niet precies hoe het nou ook alweer zat).

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:08

In principe kan een merrie al op 2 jarige leeftijd worden gedekt.

Bij de stallen waar ik loop wordt elk geval apart bekeken.
Er wordt gekeken wat het doel is van de merrie:
moet ze naar de keuring, sportpredikaat halen, enz...
en naar de merrie opzich: vroeg of laatbloeier.