Welsh K Hengsten gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Welsh K Hengsten gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 16:06

Ik zoek nog steeds een leuke hengst voor Goldy, ik had eerst Anjershof Rocky op t oog maar die bleek dit seizoen niet beschikbaar.

Mijn vraag aan jullie, wat zijn nog meer goede welsh K hengsten, die vooral maat, karakter en extra beweging doorgeven en Vos of Palomino zijn?

Mijn pony is van Orchard Limb Lopper afstamming moeder is onbekend en ze is palomino en ik wil graag weer proberen een palomino fokken.

Ik dacht zelf aan Leunsveld Elegant of Veenstra's Promise.

ps. Het dekstation moet wel een beetje in de buurt zijn (friesland) of mogelijkheid bieden om aan huis dekken want we willen liever niet heel nederland met de trailer hoeven doorkruisen.

Heidehofiej
Berichten: 112
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:18

Mijn welsh K merrie is gedekt door Morgenlands Fabian.
Daaruit is al een mooi hengstje gekomen.
Op dit moment is ze weer drachtig van hem.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:04

Van de meeste K hengsten is gewoon verzendsperma beschikbaar.
Kijk niet naar kleur, maar naar min en pluspunten van je merrie.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:13

Heb je de berichten in de Paardenkrant recentelijk gevolgd? Er stond laatst een uitgebreid artikel in over de fokker P.J. Bokje uit Ulrum/ Niekerk. Hij fokt met de Wester Aikema`s naam. De bloedlijnen van zijn paarden zijn erg de moeite waard en hij zal je ook kunnen helpen met het uitkiezen van een goede hengst.

Succes! Lachen

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 18:34


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:06

vanda's schreef:
Van de meeste K hengsten is gewoon verzendsperma beschikbaar.
Kijk niet naar kleur, maar naar min en pluspunten van je merrie.


Precies. Kan je het papier misschien inscannen?? Is ook altijd wel leuk om te zien.
Kruisen met een palomino geeft trouwens vaak valk. Ik weet niet of je Easter El Nino wat vind?? www.tewis.nl Die heeft ook Now or Never staan, is nog een erg jonge hengst, maar heeft goede cijfers behaald in zijn verrichtingsonderzoek, net als El Nino, die trouwens een kampioen 2003 is geworden..

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:10

Veenstra's Promise vind ik zelf een mooie hengst die mij blijft opvallen! En Easter El Nino vind ik ook een super hengst! Echt heel mooi!

Ik zou gewoon wat fokkers afgaan om te vragen naar eventuele mogelijkheden e.d. ik denk dat die je beter kunnen helpen!

Maar Promise lijkt me op zich een goede keuze...
Laatst bijgewerkt door Mar__ op 03-03-04 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:21

promise is idd geen verkeerde hengst, maar houd er rekening mee dat als je dit gaat kruisen je er ook een valk uit kan krijgen..

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:23

Ja meestal wel ja! Maar verder ken ik niet echt K hengsten! Promise heb ik al vaak bewonderd en hij blijft gaaf! Net als El Nino!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:27

Promise heeft geen super bloedlijnen, is daarnaast in het achterbeen niet al te sterk vind ik.

El Nino heeft de neiging de wat zware en korte hals door te geven.

Wij hebben een merrie (V. Vita Nova's Hanassie) drachtig van De Goede Ree Now or Never, half april kan ik je hopelijk vertellen wat er uit is gerold Lachen In mijn ogen een mooie Welsh hengst met veel type en rasuitstraling, en hele fijne bewegingen.

We hebben een Elegant gehad, is er helaas in de 2e bezichtiging dit jaar uit gegaan, maar wel een plaatje en goed bewegen. (foto op www.vandastud.com, Welsh K, Spring en dan Vanda's Paulo Magnus) Alleen Elegant staat in Zweden naar mijn weten... Haha!
Laatst bijgewerkt door abcfgd1 op 03-03-04 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:32

Een kennis van mij heeft haar merrie van Marieton's Jasper ook drachtig van Now or never, ben zeer benieuwd wat daar uit komt.. Deze merrie is ook wat propperig vind ik..

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 19:20

Ik ben nog even wat gaan zoeken en ben ook nog Goldwind Empire's Voice en Verona's Bo-Gi tegen gekomen, die ik ook beide niet verkeerd vind, die staan beide bij stal Nieuwmoed, dus ik bel daar wel eens even heen, want als Leunsveld Elegant wel beschikbaar is dan moet die daar ook staan. Maar veenstra's promise vind ik ook een mooie hengst. En eigenlijk heeft mijn pony, naar mijn mening dan, niet veel slechte punten. Het enige wat ik wil verbeteren is vooral karakter/temprament. En ik wil wat meer maat proberen te fokken.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 21:31

vanda's schreef:
Als jouw merrie geen mindere punten had dan was ze kampioen van Nederland... Lachen Heb je geen recente standfoto's?


Tsja, misschien word ze dat nog wel, ben nog nooit met dr naar een keuring geweest Tong uitsteken

Dit is een recente standfoto, misschien een beetje onduidelijk door t zadel ed maar dit komt er wel een beetje in de buurt. andere foto's zijn allemaal van vorig jaar die een beetje duidelijk waren. Maar zo heb je een beetje een idee van mijn pony Lachen

Er is hier vorig jaar ook nog iemand geweest die behoorlijk in het welsh gedoe zat met keuringen ed, iig had ie er wel verstand van. (geen idee wie t was maar een bekende in de welsh wereld iig, zal t binnenkort nog wel eens vragen aan iemand die m wel kent) En die zei dat ze goeie kansen zou maken op de keuring en zo is het eigenlijk ook een beetje gekomen dat ik nu dus een welsh veulentje wil fokken en volgend jaar met beide naar de keuring. Lachen
Afbeelding

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:52

Is jouw merrie dan als welsh K geregistreerd of als HBW???

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 00:35

HBW geregistreerd

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:58

*volcano* schreef:
Ik ben nog even wat gaan zoeken en ben ook nog Goldwind Empire's Voice en Verona's Bo-Gi tegen gekomen, die ik ook beide niet verkeerd vind, die staan beide bij stal Nieuwmoed, dus ik bel daar wel eens even heen, want als Leunsveld Elegant wel beschikbaar is dan moet die daar ook staan. Maar veenstra's promise vind ik ook een mooie hengst. En eigenlijk heeft mijn pony, naar mijn mening dan, niet veel slechte punten. Het enige wat ik wil verbeteren is vooral karakter/temprament. En ik wil wat meer maat proberen te fokken.


BoGi is bij mij op stal geboren Haha!

Zijn moeder Trianthes Nathalie, die al 3 ggk dekhengsten bracht, staat al 13 jaar bij mij op stal.
Ze heeft al 12 veulens gebracht achter elkaar, en dit jaar voor het eerst krijgt ze geen veulen helaas..........

Bo-Gi was haar tweede veulen Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 02:56

als ik jou was zou ik een fjord kopen Clown (die manen Verdrietig icm de kleur = fjord)

ik heb een leunsveld lord gehad (weet even niet de kleur van lord, zie klok) super karakter, braaf en goede gangen, vooral zeer ruime stap.
Dailan is een vos.

mischien off-topic: maar vos X palomino geeft toch niet 100 % palomino?
cremello X vos = palomino
en de rest: cremello X palomino of vos X palomino is 25 % tot 50 % kans (= mij verteld...wil mijn vos merrie ooit ook weer laten dekken en een palomino proberen te fokken.. Haha! )

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 12:42

Hoi, je merrie is dus palomino (niet vreemd, de vader is valk).

Ik vind zelf kleur duidelijk ondersgeschikt aan het probleem. Als je geen valk wilt fokken, dan moet je vooral niet met een bruine hengst dekken, dan heb je al gauw 50% kans op valk. Persoonlijk vind ik valk helemaal geen lelijke kleur (hoewel mijn vader er wel een hekel aan heeft). Twee keer heb ik een valk merrie dagkampioene gemaakt (niet vanwege de kleur, maar vanwege de kwaliteit).

Als je je palomino met een palomino dekt, moet je rekeking houden met het volgende resultaat:
25%vos
50% palomino
25% cremello

Met name een cremello is even wennen, hoewel die cremello 100% palomino gaat fokken als ze met een vos gekruist gaat worden.Als je je merrie door een vos laat dekken is het resultaat 50% vos en 50% palomino.

Veenstra's Promise heeft een wat onorthodoxe afstamming, maar dat hoeft niet fout te zijn. Waar Vanda's op doelt dat hij 3 voorvaders heeft die op afstammelingen zijn afgekeurd. Waar je dan wel rekeing mee moet houden is dat Promise kwa lijn heel sterk verwant is aan de Orchard's lijn, waaruit je merrie ook deels komt via Limb Lopper. Persoonlijk vind ik het een positief punt dat Promise niet helemaal dezelfde afstamming heeft als 90% van de sektie K's deze dagen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:09

De andere lijnen die promise voert zijn inderdaad wel positief, alle hengsten voeren zo'n beetje hetzelfde bloed bij de K's.
Maar het feit dat er zoveel hengsten achter zitten die het in de fokkerij niet waar konden maken, geeft wel te denken.
Een hengst kan nog zo mooi zijn, maar als hij zijn kwaliteiten niet doorgeeft is hij voor de fokkerij waardeloos.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:04

Als je met een welsh K dekt bij een HBW merrie , krijg je dan een K?, als je aan de 25% welsh bloed voldoet? of kom je dan nog eens in het HBW register.

Als het mijn paard was zou ik em bij een ander hengst dekken. en dan bij Romantico .....waar je ook veel aparte kleurtjes uit ziet.... en dan NRPS laten registreren.

En mijn favo welsh k hengst, die niet veel meer word gebruikt, denk ik, is nog steeds BOKKESPRONG CZARDAS......super mooie hengst , met uitstraling en beweging.....en past goed op de merrie's die nogal wat welsh bloed hebben. bv korte rug en hals e.d. Bij de moderne langgelijnde welsh k merrie van nu,word hij niet veel meer gebruikt. maar wat heeft deze hengst vanaf ik meende 1989( geboren 1986) goed gefokt...

Hij staat bij Harm Jan de Wilde in Wirdum Groningenen dekgeld was toen ik hem in 2000 hebt gebruikt bij mijn Orchard d'avrances merrie , 375 gulden. je kunt natuurlijk dekken of KI,

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 20:11

Alane"]
als ik jou was zou ik een fjord kopen Clown (die manen Verdrietig icm de kleur = fjord)
[/quote]

Neee doe mij maar geen fjord, eentje bij ons op stal die niet eens van mij is, is al méér dan genoeg Tong uitsteken
Nee ik heb de manen zo omdat ze hele pluizige manen heeft die niet langer dan een handbreedte worden, maar dat staat echt sloom bij dr. Dus dan maar zo, lekker stoer OK dan!

[quote="joostvangestel"]
Als je geen valk wilt fokken,(...)
[/quote]

Ik heb niet gezegd dat ik geen valk wil fokken hoor Tong uitsteken Valk vind ik ook helemaal geen lelijke kleur, ik zou het ook niet erg vinden wanneer een een valkje uit zou komen.
En kleur is inderdaad niet hét belangerijkste, maar ik kan er wel rekening mee houden, als ik dan toch een hengst uitzoek wil ook een qua kleur uitzoeken waarbij ik t meeste kans maak op een palomino. (en valk of cremelo is ook wel leuk. Wat ik minder graag zie zijn de 'normale' kleuren zoals vos of bruin)

[quote="sigrid1182 schreef:
Als het mijn paard was zou ik em bij een ander hengst dekken. en dan bij Romantico .....
En mijn favo welsh k hengst, die niet veel meer word gebruikt, denk ik, is nog steeds BOKKESPRONG CZARDAS......


Ja Romantico, daar heb ik vorig jaar nog over na gedacht en over nrps ook, maar ik wil toch eerst bij de welsh blijven en een beetje een 'zuiver' veulen fokken. Maar Romantico is inderdaad ook een mooie hengst. Ze hadden daar trouwens nog een hengst staan, weet de naam even niet meer, maar die was ook wel leuk.
Bokkesprong Czardas heb ik ook gezien, maar kon over hem niet veel info vinden. Kan iemand mij misschien wat meer info over hem geven? (en waar staat ie ter dekking?)

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:46

even over dat zuiver veulen fokken!!????

jou merrie is een HBW, moeder is onbekend, dan fok je toch niet zuiver!!!! als de merrie 4 generaties welsh k is gefokt , en goede afstamming ( predikaten in de moederlijn) , dan is het "soms" zonde om met z'on lijn naar het nrps te gaan...Maar voor jou merrie ...spreek je natuurlijk niet over zuiver fokken...om dan al niet eens af te gaan vragen hoe zuiver de welsh K fokkerij is.????..


en over Czardas. heb de eigenaar z'n tel nummer wel voor je, pb je maar even, en ik heb in een vorig mailtje geschreven wie de eigenaar is en waar hij woont.....dus even beter lezen haha er is geen website van Czardas, en de meeste info die er op ineternet is, is van jaren terug......

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:25

Waarschijnlijk staat het "zuiver"dan ook tussen haakjes..
Maargoed het gaat erom dat ze het welshbloed wil behouden, tenminste dat neem ik aan met dat zuiver..
Wat vind je trouwens van Leandros Sirik, is wat groter dan jou merrie, en ook met wat langere lijnen..

Leandros Sirik verrichtings kampioen sektie K. 2000
De zoon van Flora's Hof Magic (sport prest.) en Langhorst Sivia (prest. fokmerrie), Leandros Sirik komt uit een zeer goed door gefokte stam.
Leandros Sirik is een Hengst met een goede stap, draf en galop en dat bracht hem dan ook naar de top van zijn verrichting in Ermelo.
Leandros Sirik heeft een bijzonder lief karakter en is dan ook door elk kind te berijden.
De hengst Leandros Sirik werd gefokt door J.L. Senden te Puth.
Is wel redelijk oude info, maar op deze hengstenkeuring heeft hij het ook goedgedaan geloof ik. Moet ik even het welsh magazine erbij gaan pakken..

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 22:46

*volcano*"]
een beetje een 'zuiver' veulen fokken.
[/quote]

[quote="youngster"]
Waarschijnlijk staat het "zuiver"dan ook tussen haakjes..
Maargoed het gaat erom dat ze het welshbloed wil behouden, tenminste dat neem ik aan met dat zuiver..
[/quote]

Goed verwoord OK dan!

[quote="youngster schreef:
Wat vind je trouwens van Leandros Sirik, is wat groter dan jou merrie, en ook met wat langere lijnen..


Was hem nog niet tegen gekomen, zal eens even wat op internet neuzen of ik nog iets over m kan vinden.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:51

Speyksbosch Nando is ook een erg mooie hengst vind ik. Ook een vos, goeie sportpony, en dit jaar komen er veulens van, die ik helaas niet zal zien wegens verhuizing van de fokkerij Boos!