merrie voor het eerst laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

merrie voor het eerst laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 20:41

Hallo,
Ik laat dit jaar mijn merrie dekken, de dekking en alles is al rond. Nu vraag ik me alleen af wat ik kan doen om de hengstigheid en de eisprong te bevorderen. Mijn merrie is 9 jaar en zal voor het eerst gedekt worden.
De hengstigheid bij haar is altijd vrij duidelijk en ze is het eigenlijk het hele jaar door. Mijn idee is ook om haar zodra ze weer hengstig is te laten dekken. Maar ik heb ook begrepen dat het dan moeielijker is om ze drachtig te krijgen. Is het nodig dat ik mijn merrie eerst laat onderzoeken door een dierenartst of kan ik zo met de dekking beginnen??
Ik heb er nog helemaal geen ervaring mee dus alle tips zijn welkom.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:44

Mijn merrie was ook altijd overduidelijk henstig. Bij haar heb ik als ik dacht dat ze hengstig was de DA laten komen om te scannen en kijken of het eitje al op het punt van springen stond en het dus tijd was om te insemineren/dekken.
Bij mijn merrie is het de eerste keer mislukt maar de keer daarna was ze wel drachtig

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:18

De eerste hengtigheid na het veulenen kun je beter overslaan als dat is wat je bedoelt. Snap niet echt waarom 't dekken daarna moeilijker zou gaan. Waarom zou 't moeilijker zijn om drachtig te krijgen?

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 21:39

omdat het nog vrij vroeg in het jaar is, de meeste merries zijn goed vruchtbaar in de maand juni-augustus heb ik gelezen.....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 21:51

Voorjaar ook hoor. Vanaf April kun je beter rekenen tot september wel.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:49

Ik begin meestal half maart met schouwen en begin dan de 2e cyclus met dekken. 1e hengstigheid is vaak nog net iets te vroeg in het seizoen.
Als je er geen ervaring mee hebt of niet de mogelijkheid hebt om te schouwen, zou ik haar naar de hengstenhouder brengen.
Daar kan vaak wel geschouwd of regelmatig gescand worden.

Lijkt me een beetje zonde om nu al te beginnen met spuiten om haar maar zo vroeg mogelijk goed hengstig te krijgen. Een maandje extra met wat beter weer en meer zon op het lijf wil goed helpen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:28

Ik zou niets doen om de hengstigheid te bevorderen
Mijn merrie is eind maart gedekt vorig jaar en die staat nu met een hele beste toeter op stal Knipoog (als ik had geweten dat ze meteen zou pakken dan was ik wat later begonnen Haha! )

Ik heb haar toen ze hengstig was naar het station gebracht, alleen toen was het ei al weg. Ze is daar gebleven en later weer gedekt. Was in 1 keer raak (wel natuurlijk)


Welke hengst wordt het trouwens Verward

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 10:13

mijn merrie heb ik gewoon toen ze hengstig werd laten dekken, (de eerste schouwing was ze er al klaar voor...) natuurlijke dekking, maar wel drie keer (drie dagen achter elkaar) maar dat is met insiminatie niet zo goedkoop denk ik..ik zou niet gaan lopen spuiten e.d. als ze het altijd goed laat zien dan is dat voldoende. Je kan wel als ze nu bv hengstig word dit in de gaten houden en proberen te tellen hoeveel dagen ze is. dan kan je het volgende maand een beetje schatten.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 17:49

hmmm mijn andere merrie is wel heel hengstig op het moment, die wilde zich zelfs door een hond laten dekken, gelukkig was ie gecastreert Haha!

sol zal natuurlijk gedekt worden, ik wacht even haar hengstigheid af, met dit mooie weer verwacht ik haar binnen een week wel hengstig. Dat hoop ik tenminste en dan kan ze de volgende hengstigheid naar de hengst.. Hij staat niet zo ver weg dus we gaan er gewoon zelf met de trailer heen elke keer, ze zal dan dag 1 en 2 en dag 4 gedekt worden.
Ze word gedekt door Djino(Nabob x Djaika) kijk voor foto's hier: Deze hengst gaat mijn merrie dekken

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:08

Je kunt, als je geen ervaring hebt met dekken je meriie het best naar een hengstenhouder brengen. Als je het idee hebt dat ze hengstig gaat worden breng je der weg, dan kunne zij de merrie scannen en kijken wanneer ze moeten insimineren. Dat word daar dan allemaal geregeld meestal komt de dierenarts twee keer op een dag, dus de kans dat je te vroeg of te laat dekt is klein. Als ze dan geinsimineerd moet worden, doen zij dat ook voor je