hengst uitzoeken, en dan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-01 20:16

ok, ik weet dat ik voor honey een hengst wil die igg aan de volgende eisen voldoet.
Max 100cm hoog
aparte kleur (bont, valk, zilverappel, appaloossa etc)
Goedgekeurd in NAS, NSPS of NMPRS.
Nu heb ik een paar hengsten op mijn lijstje staan, waarvan er 1 eigenlijk 2 cm te groot is.
Hoe ga ik nu verder selecteren om uit te zoeken welke hengst het beste is voor honey?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:57

vergelijk de papieren en bloedlijnen,
kijk hoe de exterieuren bij elkaar passen,
welke minpunten heeft Honey, kan de hengst
van je keuze deze minpunten verbeteren,
welke minpunten heeft de hengst, heeft Honey
deze punten wel goed.
Waar staat de hengst (reisafstand)
enz... hoop dat het een mooi veulentje wordt!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 22:54

Kijk naar de bouw en de bewegingen, want dat mis ik in je lijstje. Persoonlijk vind ik bouw en beweging 1000 x belangrijker als het kleurtje.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-01 00:52

tja carola, omdat ik dat dus niet weet.
Wat voor bouw? Het shetland (basis) type, of toch meer het luxe type?
Ik wil eigenlijk een redelijk lux veulen (hon is basis) maar niet zo'n te heet gewassen arabiertje.
Beweging: Hon heeft 3 goede gangen waarvan de draf er IMO uitspringt. Waar moet ik betreft gangwerk dan bij de hengst op letten? Een goede stap en galop? (omdat hon's draf dus goed is)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:21

Tja, een hengstje met een goede stap en galop, omdat hons draf al goed is. En wat zijn de zwakke punten qua bouw van honey? Die moeten bij de hengst dan juist sterk zijn.

En nog iets: wat wil je met het veulen? Voor de kar, als rijpony voor de kids.... Voor de kar is een iets sjieker type wel leuk, maar een iel, klein shetje om te rijden.... Die raak je aan de straatstenen niet kwijt, want daar kunnen echt alleen hele mini's op.

Denk gewoon goed na wat je er mee wilt. En als je een 'kleurtjes'-hengst neemt, heb je nog een hele grote kans dat je een zwart veulen krijgt, omdat zwart een hele dominante kleur is, en appalosa, palomino ofzo is juist zeer resersief.

zwart x palomino (ofzo) = NOOIT een palomino. Dat lukt je gewoon niet. Daarom denk ik dat je beter een goede zwarte/bruine/vos hengst kan kiezen met super gangen en super bouw.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-01 13:55

Honey's vader is een blonde vos, haar moeder is donkerbruin. Hon is zwart, maar ze heeft in haar afstamming van vaders kant (moederskant is verder onbekend) verder geen zwart. Is zwart dan nog steeds dominant?
Tja, bouw... Wat voor minpunten zal ze hebben?
Ze draait haar achterbenen iet wat schuin weg, waardoor haf hoeven schuin slijten, maar volgens mijn smid is dit typerend voor shetlanders.
Ik zou verder geen minpunten weten betreft bouw

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:57

Ja, dan is zwart nog steeds dominant...

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 16:19

Projecteer in gedachten het plaatje van de hengst op je merrie. Verschillen ze te veel dan zou ik die hengst niet nemen.
Een hengst kan de zwakke punten van een merrie wel verbeteren en omgekeerd maar het verschil mag niet te groot zijn.
Stel dat je een kleine, compacte merrie laat dekken door een grote, lange hengst, dan kan je evengoed een klein lang paard als een groot kort paard fokken, ook al hoopte je op een paard van gemiddelde lengte en hoogte.
Stel , je merrie heeft een vrij mooie hals, de hengst heeft een zelfde genre van hals maar nog mooier, dan is de kans groot dat je veulen een mooiere hals heeft dan de moeder.
Ik heb het op die manier gedaan, bepaalde redelijk sterke punten van de merrie nog versterkt doordat de hengst bvb nog meer front had, nog betere gangen en z'n achterhand nog meer onderbracht. Het veulen beantwoordt 100% aan de verwachtingen, het is een verbeterde uitgave van de moeder.

groetjes

Anja

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 18:40

Ik denk ook dat het belangrijk is om een keertje naar de hengst te gaan kijken.
Op foto''s worden ze natuurlijk heel mooi gemaakt. Maar misschien valt hij in het echt wel tegen.
Vraag of je de hengst in levende lijve mag zien zodat je ook zijn karakter kan meemaken.
Een goed karakter heeft bij mij al een pluspunt als hengst.
Ik denk dat je bij Honey wel hetzelfde type hengst kunt nemen of een klein slagje luxer.
En dan een hengst van het grotte type.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:23

Op mijn foto's zien mijn hengsten juist minder mooi uit!
Ik vind het wel een heel verschil NAS of NSPS of NMPRS!

ALs je voor NAS kiest en je hoopt op stipjes dan kan ik je alleen maar aanraden om een fewspot hengt uit te kiezen.
De beste van het nas is Rocky, hij is 96/97 cm. hoog en fokt voor 100% appaloosaaftekeningen.
Ik heb zelf 3 Rocky afstammelingen, eerst 4, maar eentje heb ik dit jaar verkocht " MIKA" .

Ga zelf met mijn fewspot in januari naar de hengstenkeuring van het NAS in Ermelo voor een veterinaire keuring.

Groetjes Anke

http://www.immetjeshoeve.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 22:30

Citaat:
Op 2001-12-02 21:23, schreef Anke:

Ik vind het wel een heel verschil NAS of NSPS of NMPRS!



Ik zit bij het NMPRS, en dit stamboek accepteerd dekbonnen van zowel NSPS, NAS als NMPRS, vandaar