Paar vragen over paardje dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Angelique_

Berichten: 2361
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Mijdrecht

Paar vragen over paardje dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 22:20

Hallo,

Ik wil mijn shet laten dekken maar wat vinden jullie zelf een goede maand om je paard te laten dekken..(of wat doen jullie zelf altijd)
Maar waar moet ik allemaal op letten voordat ik haar laat dekken..
Ik weet bv niet hoe oud ze is..

Groetjes

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:26

Ga eerst eens bij jezelf na waaròm je een veulen wilt. Heb je de kennis en de ruimte er wel voor?

Misschien niet het antwoord dat je wilde horen maar wel realistisch.
Veel shetjes gaan nu eenmaal op 'salamitransport' naar Italie.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:29

Als je helemaal niet weet hoe oud ze is zou ik het sowieso niet aan gokken.
Een eerste veulen na een bepaalde leeftijd bracht toch wat risico's met zich mee voor zover ik weet.

En zoals hier boven staat: wat wil je er mee?
Er zijn al zoveel veulens, en 1 zonder papieren en zonder verdere achetrgrond info heeft toch meer kans op de slacht.

Als je het voor jezelf wilt en het veulen kan houden ligt het natuurlijk weer anders, maar dan hou je toch de leeftijd over....en als je die niet weet zoui ik het niet aandurven.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:32

als je der echt wilt laten dekken is april/mei een goede tijd.. maar dnek goed na voordat je iets doet!!!

_Angelique_

Berichten: 2361
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 22:32

Nee ik vind het wel leuk om te doen maar ik zit met die leeftijd.. Ik wil geen risico's nemen.
Maar als ik zo na ga denken waarom tsja daar heb ik iegenlijk helemaal geen reden voor.. Dusz ik denk dat het niets is.. Lkkr dom van me om dit te plaatsen Bloos

_Angelique_

Berichten: 2361
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 22:33

Want ik ga over 2 jaar wel met me bonte shet fokken want die wil ik dan zelf houden !!

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:34

ja ik ben het eens met wat er gezged word. Als je het veulen zelf wilt houden is het niet zo'n probleem maar een shetlander raak je niet zo snel kwijt hoor!
en over de merrie: is dit haar eerste veulen of heeft ze al een veulen gehad.. de leeftijd maakt ook uit ja. De hengst maakt uit. de gezondheid van de merrie.
HEt geschikste is denk ik om haar in augustus/september te laten dekken zodat het veulen in juli/augustus of juist in april of mei

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:35

Heel verstandig om het niet te doen....ik zou alleen fokken als je het veulen een toekomst kunt geven.

En heeft je bont shet papieren? Want ook met een merrie zonder papieren zou ik persoonlijk niet fokken. Het maakt de toekomst van de shet er niet beter op, als je haar ooit zou moeten verkopen.

_Angelique_

Berichten: 2361
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 22:38

Jah mijn bonte shet heeft parpieren daarom doe ik het ook.. En ik doe het ook nie.. duz beetje dom van me om dit te plaatsen Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:38

djangogirl schreef:
HEt geschikste is denk ik om haar in augustus/september te laten dekken zodat het veulen in juli/augustus of juist in april of mei


He?

Een merrie draagt 11 maanden, als het even tegenzit 12 maanden (dus een jaar).

Als je in Mei een veulen wilt moet je in Juni dekken. Wil je in April een veulen hebben, dek je in Mei.
Heel veel merries zijn het hele jaar door hengstig, dus ook dekken kan un bijvoorbeeld December. Maar dan komt het veulen in November, midden in de herfst, moet de natte donkere wintermaanden door. Dan heb je toch echt een box voor je merrie nodig. Als je hem in het voorjaar geboren laat worden, heeft het veulen een hele zomer op het land voor zich, en kan lekker groot worden en rennen en spelen op de wei.

Een veulen in de winter zou ik persoonlijk niet doen. Als het heel koud word heb je een box nodig en moet je aan de dekentjes...(arm ding)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:20

Cassidy schreef:
Een veulen in de winter zou ik persoonlijk niet doen. Als het heel koud word heb je een box nodig en moet je aan de dekentjes...(arm ding)


Daarbij komt nog dat het voor de ontwikkeling van pezen en gewrichten veeeel beter is als 'ie vanaf de geboorte lekker in het land kan rennen en spelen...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:22

Shetlovertje schreef:
En ik doe het ook nie.. duz beetje dom van me om dit te plaatsen Verward


Ik zie liever tien mensen zo'n topic posten en zich beseffen dat fokken niet zo'n goed idee is, als tien Shetlander-jaarlingetjes die op de veemarkt blijven staan tot het einde van de middag, en dan op Salami-transport naar Italië gaan.

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:27

ans, wil je er gewoon een veulentje bij of wil je echt gaan fokken en verkopen?
Ik zou je shet laten dekken in een maand zodat hij rond april geboren word. Ik ken heel veel paardjes die in april geboren zijn, dus lijkt me opzich een hele goeie maand.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:29

Assiej schreef:
ans, wil je er gewoon een veulentje bij of wil je echt gaan fokken en verkopen?
Ik zou je shet laten dekken in een maand zodat hij rond april geboren word. Ik ken heel veel paardjes die in april geboren zijn, dus lijkt me opzich een hele goeie maand.



Ans wist nog niet wat ze met het veulen wilde, en heeft besloten om het niet te doen...Haha!

En volgend jaar....zien we dan wel weer. Lips are sealed

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 23:52


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 00:03

Per abuis alletwee op slot gedaan Clown. Ik haal deze weer open en verplaats het naar FA, aangezien hier al nuttige reacties in staan Lachen.