schimmelfactor laten testen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

schimmelfactor laten testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 00:28

Ik heb ooit gelezen dat je ergens kunt laten bepalen of je paard wel of geen schimmelfactor heeft. Wie weet een adres?

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 00:46

Laboratorium van Haeringe may be? dacht dat ze in Wageningen zaten.

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:40

Je paard heeft alleen de schimmelfactor bij zich als hij zelf schimmel is. Dit omdat de schimmelfactor dominant is.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:50

Daarom kan het wel interessant zijn om te testen op de dubbelfactor (homozygoot) indien de merrie twee schimmelouders heeft..............

Altijd handig als je Jazz overweegt maar een verschrikkelijke hekel hebt aan vossen...........

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 20:06

Ik wil graag weten of mijn paard een schimmel is. Ze is een appaloosa en omdat haar opa Alex vd Kamperweg is, kan zij ook een schimmel zijn. Alex is uiteindelijk ook helemaal wit geworden. We hebben namelijk een hengstveulen van haar en die heeft als zij schimmel is, 50% kans het ook te worden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:10

Ik ben even de weg kwijt. Een paard is een schimmel, of anders draagt het paard het gen niet. Tot nu toe dacht ik dat alleen perlino's en cremello's de schimmelkleur konder verbergen. Heb je dus een paard dat helemaal wit is om een andere reden dan dat ze schimmel is?

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 20:26

joostvangestel schreef:
Heb je dus een paard dat helemaal wit is om een andere reden dan dat ze schimmel is?


Misschien zit het weer erin? Haha! Of met de verfkwast bezig geweest?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:27

Sommige paarden worden pas érg laat schimmel en dan is het soms lastig te zien of het om een schimmel gaat.

Een Appaloosa is al bijna geheel wit op een paar vlekjes na.
Dan lijkt het me inderdaad erg moeilijk te zien óf het alsnog een schimmel gaat worden.

Bij een Roan is dat wellicht nóg moeilijker en kun je het met het oog wellicht nooit zien.
Als ie wél steeds lichter wordt is het een schimmel, als ie bijna niet witter wordt weet je het nog steeds niet zeker, omdat sommige paarden een erg traag proces hebben van "verschimmelen" (mooi woord trouwens... !!:D).

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:29

joostvangestel schreef:
Heb je dus een paard dat helemaal wit is om een andere reden dan dat ze schimmel is?


Albino??